New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Why Would You: Nejodvážnější kabelka všech dob

Diana Vreeland pro Harper’s Bazaar psala sloupek Why Don’t You?, kde čtenářům radila, co mají dělat. Já se ve Why Would You? zamýšlím nad tím, co by šlo udělat lépe, a bez čeho bychom se nejspíš obešli docela.
Martin Váša
——
9. července 2022

Foto: Balenciaga

Máme za sebou výjimečný týden, o tom žádná. Pro mnohé se nesl ve znamení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, na kterém mám nejraději to, že během něj půlka mého sousedství opustí Prahu a ulicemi se nese božský klid. Jezdíte-li autem, je to zároveň jediný týden v roce, kdy tu bez problému zaparkujete. Notabene, když jsou jako letos ve stejnou dobu dva svátky přímo žadonící o to, aby si člověk vzal dovolenou a odjel z města někam, kde si bude připadat jako Marie Antoinetta v Hameau de la Reine. Což mě přivádí do Paříže. Tam totiž – jak každý módou povinný dobře ví – právě proběhly ty úplně nejdůležitější svátky ze všech. Couture week.

Haute couture, někdy nepřesně překládaná jako vysoká krejčovina, představuje to nejlepší z nejlepšího módy po stránce myšlenky i zpracování. Její prezentace nemůže být jen přehlídka, musí to být show, a žádná tentokrát nezpůsobila takový rozruch jako ta módního domu Balenciaga, vedle níž i poločasová show Super Bowlu působí jako školní besídka.

Z velké části tomu tak bylo díky castingu: Jakmile se místnostmi namísto modelek začaly nést Nicole Kidman, Kim Kardashian, Dua Lipa nebo třeba Christine Quinn, hosté se buď chytali za hruď a tleskali, jako by nebylo zítřka, nebo tasili telefony, protože tomuhle momentu bude jednou patřit kapitola v jejich pamětech. Ale nebýt Beky Gvishianiho aka @stylenotcom, jeden z vůbec nejzajímavějších momentů by snad zůstal zastíněn – kabelka, co je zároveň reproduktor Bang & Olufsen.

Prvních devět looků, jejichž součástí kabelka byla, působilo obzvlášť dystopicky. A jistě se všichni shodneme na tom, že není nic dystopičtejšího, než když si někdo na veřejnosti pouští hlasitě hudbu. Ale když se nad tím zamyslíte, tenhle malý, černý a vlastně vcelku nepatrný doplněk je dost možná tou nejodvážnější kabelkou v historii.

Jasně, skleněná kabelka ze spolupráce Coperni a Heven je taky cool – a na způsob tolika kabelek před ní ani ona nenechává fantazii příliš. Jenže obsah tašky je jako feed na Instagramu – pokud není skrytý, pravděpodobně prochází pečlivým výběrem. Oproti tomu kabelka, která na vás prozradí, co posloucháte, to je úplně jiný level. I u průhledné kabelky můžete být upřímní a řídit se tím, že je lepší, když vás lidé nenávidějí za to, kým jste, než když vás mají rádi za to, kým nejste. U kabelky, co na veřejnosti hraje nahlas, ale nemáte šanci, aby vás někdo měl rád. Za to vás budou nenávidět všichni, ať už se od vás poline Vivaldi nebo S Club 7. Hlídat se tím pádem nemá smysl.

A to je přece jedna z nejdůležitějších misí módy. Mluvit za nás. O nás. Byl tohle Demnův záměr? Nemám páru. Sejde na tom? Ani ne.

Kabelka je k dostání v couture butiku Balenciaga, který byl otevřen v den přehlídky na prestižní pařížské adrese Avenue George V coby podaná ruka těm, kteří když něco chtějí, tak to chtějí hned. Tradičně byste si pro couture museli sjednat schůzku v ateliéru, model by vám ušili na míru. Jenže ne vše, co vidíte v kolekci, je nutné šít na míru. A potom, ne každý má odvahu rozjíždět se z nuly na sto za jednu vteřinu. První couture butik všech dob se proto dá chápat jako taková vstupní hala do nebe. Ještě tam nejste, ale už chybí jen krůček.

Kolekce, její přehlídka i otevření butiku byly součástí krásného milostného dopisu, co Demna napsal a adresoval haute couture. Pokud jde o kabelku, chápu ji jako jakési P. S., v němž stojí otázka: Není přece jen lepší, když móda říká víc o tom, kým jsme, než kým bychom být chtěli?

#whywouldyou

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu