New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Jak se zbavit zlozvyku přejídání

Hlad, mlsná, nebo chronické úzkosti? Jak se zbavit zlozvyku, který nám ničí linii i psychiku.
Oli Egler
——
23. července 2022

Foto: Profimedia

Mnoho lidí trpí nutkáním se přejídat nebo emocionálně „zajídat“ své problémy – to reprezentuje nepříliš vhodný reflex, jak se vyrovnávat s úzkostnými stavy nebo nervozitou. Z psychologického hlediska se jedná o strategii, jak se vyrovnat se stresem a podrážděností, kdy se konzumuje více jídla, než tělo potřebuje ke svému fungování. Výsledkem je přibývání na váze a celková psychická nerovnováha.

Tento problém se podle výživových poradců rozšířil hlavně kvůli pandemii, kdy mnoho z nás bylo nuceno zůstat doma a zcela změnit svůj režim. Tento zlozvyk, krom toho, že v krátké perspektivě způsobuje zátěž pro tělo, navíc v dlouhé perspektivě může také negativně ovlivnit psychiku – doprovází jej totiž navíc sebekritika, která problém ještě více prohlubuje. Podle odbornice na výživu z Mayo Clinic Jenny Miremadi je důležité si problém uvědomit – už jen to může být dostatečný signál pro to začít se svým tělem zacházet s větší péčí. Podle ní byste neměli vnímat emocionální přejídání pouze jako známku slabosti nebo důkaz nulové sebekontroly, ale coby příležitost naučit se porozumět svému tělu a rozpoznat své emoce. Je zde proto klíčové pochopit psychologický základ tohoto zlozvyku, tedy naučit se vnímat stresový spouštěč, který reakci způsobuje, a aplikovat uklidňující strategii. Jak na to?

Hlad vs. nutkání jíst

Jak již název napovídá, je zde potřeba začít vnímat své tělo čistě na biologické bázi a soustředit se na fyziologické potřeby, nežli pouze na imaginární signály, které vám vysílá mozek coby obrannou reakci na psychologický podnět založený na emocích. To může být jednoduché – kručení v břiše, úbytek energie nebo reakce na vůně jídla. Pokud vám však chutná svačina na stole pouze dráždí oči, aniž byste cítili hlad, nejezte ji. Zkuste přepnout mysl na něco jiného nebo si jen dát sklenici vody a počkejte, až se dostaví skutečný hlad.

Jezte pravidelně a dbejte na výživnou hodnotu jídel 

Druhé pravidlo vám pomůže aplikovat onu sebelásku v praxi – mějte sebe a své tělo rádi natolik, abyste si dopřávali dostatek zdravých potravin plných vitamínů a prospěšných látek a nezaháněli svůj hlad jen prázdnými kaloriemi ve snaze do sebe co nejrychleji něco hodit. Záludnost stresu spočívá v tom, že hormon kortizol (produkující stavy úzkosti) stimuluje chuť k jídlu a podporuje ukládání tuků. Jakmile sníte něco tučného nebo sladkého, zvýší se hladina glukózy v krvi, což krátkodobě (a také rychle) zvýší energii a zlepší náladu. Právě proto jsou ony rychlé cukry v podobě tyčinek tak populární mezi těmi, kteří „nemají čas“ na jídlo během dne. Problém však nastává o hodinu později, kdy se hlad kvůli rychlému poklesu glukózy v krvi dostaví zpět – tak vzniká onen začarovaný kruh.

Co je psychickým spouštěčem přejídání? 

Zřejmě nejtěžší částí celého procesu je zjistit, kde je původ problému. Často nemá s jídlem nic společného a jedná se pouze o nepříjemnou emoční reakci, v rámci které sníte první věc, která vám přijde pod ruku. Zde vám pomůže starý dobrý jídelní deník. Jedná se o zcela standardní postup, který by po vás vyžadoval jakýkoliv lékař, výživový poradce nebo osobní trenér. Zkuste si zapisovat upřímně jen sami pro sebe co, kdy a v jakém množství konzumujete. Nemusí se jednat o přesné minuty, ale pouze o to, abyste se podívali na tento seznam a byli schopni pochopit možnou příčinu přejídání, stejně tak jako identifikaci potravin, které ten den byly konzumovány zbytečně.  Toto cvičení vám pomůže dohledat nejen stresový spouštěč, ale i sociální příčinu. Například se může jednat o případ, kdy jíte často s kolegy venku a přijde vám nesprávné trhat partu tím, že si místo pizzy jako všichni ostatní dáte jen malý předkrm nebo salát. Důvodem může být i to, že se například nudíte – když večer pak u televize z nudy spořádáte balení chipsů. Anebo se jedná pouze o potřebu oddálit nějaké činnosti – místo úklidu si tak raději sednete k něčemu dobrému s myšlenkou „hned jak dojím, tak se na to vrhnu“.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu