New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Jak se připravit na menopauzu a jak zmírnit její dopady? Vyzkoušejte hormonální jógu!

Není potřeba dlouho spekulovat o tom, že se menopauza řadí mezi jedno z období, které by většina žen raději vytěsnila. Dnešní doba už ovšem nabízí celou řadu možností, jak její negativní projevy potlačit. Jednou z nich je hormonální jóga.
Linda Svobodová
——
13. července 2022

Foto: Profimedia

Lék na menopauzu bohužel ještě neexistuje, ale zato byla vymyšlena celá řada způsobů, jak eliminovat její nežádoucí příznaky. Pomoci mohou přírodní doplňky stravy jako například Feminus, FytoFEM či GS Merilin Harmony, které pomáhají regulovat hormonální aktivitu. Do jisté míry jsou efektivní bylinky – čaj z jetele lučního mírní nespavost, pocity nevolnosti i nepříjemné návaly horka, pomoci může také kontryhel obecný či kotvičník zemní. Další možností je akupunktura nebo meditace, která pomáhá zmírnit emocionální příznaky menopauzy, a to včetně úzkosti či deprese. Jedním z nejpopulárnějších způsobů je však právě hormonální jógová terapie, která vznikla v Brazílii pod vedením Diny Rodrigues. Účinky hormonální jógy si chválí ženy po celém světě. Ta prý umí přírodní cestou regulovat hormonální systém kdykoliv během menopauzy a reprodukčního období.

Efekty hormonální jógy

Vynikající výsledky účastnic jejích kurzů potvrzují pozitivní účinky této jógy na ženské tělo. V 90. letech byla provedena studie účinků kurzu na hladinu estradiolu (hlavní ženský hormon zodpovědný za menstruační cyklus) a na redukci symptomů menopauzy. Dinah požádala účastnice, aby před zahájením pravidelného cvičení podstoupily krevní test estradiolu a vyplnily dotazník k vyhodnocení intenzity symptomů. Většina klientek uvedla, že za 3–4 měsíce cvičení se intenzita symptomů rapidně snížila nebo zcela vymizela. Zářným příkladem je (samozřejmě) i sama zakladatelka Dinah, která ve svých úctyhodných pětadevadesáti letech školí další cvičitele a pořádá semináře i workshopy. Nemusíte kvůli tomu ale letět až do Brazílie, jelikož se spousta českých lektorů učila přímo u Dinah, a převzala tedy veškeré její techniky. Pokud jste z Prahy, můžete zavítat hned do několika lokalit, kde se tato terapie vyučuje. K dispozici jsou semináře, kde se naučíte celou sestavu hormonální jógy, a to například v podnicích jako Jóga Letná, Dům jógy, Yoga centrum nebo v Centru hormonální jógy.

A co vlastně hormonální jógová terapie je? 

Jedná se o systém, který je založený na opakovaném a pravidelném cvičení speciálně připravených sestav. Ty mají za úkol aktivovat a stimulovat ženské orgány – například vaječníky, štítnou žlázu, hypofýzu či nadledvinky, jež mají také významnou roli v produkci hormonů. Tento speciální druh jógy tedy slouží jako přírodní alternativa k běžné hormonální substituční terapii. Dále je možné praktikovat i vitální jógu, která taktéž ovlivňuje hormonální systém a zaměřuje se na správné proudění lymfy a energie.

Jak a kdy začít? 

S menopauzou či hormonální nerovnováhou se v určitém věku setkává každá žena. Projevovat se může návaly horka, nespavostí, únavou, podrážděností či v horším případě až depresí. Tudíž by měla vaše rutina odstartovat nejlépe po pětatřicátém roce, kdy začínají klesat hladiny hormonů. Narozdíl od jiných druhů jógy je právě tato poměrně dynamická a díky tomu jsou i dříve vidět výsledky. Jedním ze cviků působících blahodárně na páteř, nadlevinky i růst vlasů je cvik „poletující vlasy”. Chcete jej vyzkoušet doma? Posaďte se do tureckého sedu či na paty. Zaklesněte ruce do sebe s dlaněmi na úrovni ramen, přičemž jednu nasměrujte ven a druhou dovnitř. S nádechem se otáčejte na jednu stranu, s výdechem na druhou. Zopakujete 7× s dynamickým dechem bhastrika (silný břišní dech, který masíruje břišní orgány).

O příznivém působení jógy na tělo vypráví i doktorka Ludmila Mašková, která se k tomuto tématu vyjádřila dříve pro iDNES.cz. „V pozdějším období může cvičení jógy snížit výskyt osteoporózy a zlepšit stav cév, a tím se sníží riziko cévních chorob.“  Pozitivní zprávou může být také to, že tento typ jógy nevyžaduje předchozí zkušenosti. Mohou ji vyzkoušet ženy s různými zdravotními potížemi nebo i lidé, kteří se s hormonálními problémy již léčí. V těchto případech se však doporučuje poradit se s lékařem či učitelem jógy. „Jóga je určitě vhodná jako doplňková terapie u poruchy štítné žlázy, pokud se správně zvolí dechová technika a jógové pozice, tzv. ásany," potvrzuje doktorka Mašková. Navíc je tato terapie vhodná i pro ženy, které se snaží otěhotnět nebo jsou těsně po porodu, jelikož krom regulace hladin hormonů také pomáhá k posílení středu těla. Není proto na škodu ji do své rutiny zařadit i z hlediska duševní pohody nebo prevence. Namasté!

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu