New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Co místo suchého ledna zkusit trochu jinou výzvu. Slyšeli jste již o „Veganuary“?

Leden bývá často plný předsevzetí ke zdravějšímu JÁ. Kromě všemožných diet se velmi známým stal takzvaný suchý leden, neboli měsíc bez alkoholu. Co se ale místo alkoholu celkově zaměřit na stravování a vyzkoušet tzv. Veganuary neboli měsíc na veganské stravě? Jak začít, na co si dát pozor a proč do takové výzvy vůbec jít?
Lucie Švábenská
——
12. ledna 2022

Foto: Shutterstock

Silvestr, svátky, celý prosinec a u někoho i celý rok byl v rámci stravování náročným obdobím. S lednem a novým rokem si tak mnoho z nás dává předsevzetí týkající se lepšího, zdravějšího a lépe vypadajícího JÁ. Ať už se to týká preciznější beauty rutiny, pravidelného cvičení, diet, nebo třeba pití alkoholu. Právě na základě toho vznikl takzvaný suchý leden (či únor), který znamená období bez kapky alkoholu. Na těle a celkovém fungování je taková změna samozřejmě velmi znát, ale jako se všemi dietami a omezeními je i toto zbytečné, pokud se poté vrátíte do běžného režimu, jenž může obsahovat víc než častější posezení u drinku. Sem tam sklenička s přáteli či přípitek je však něco jiného.

Podobné je to s jídlem. Proč se z čista jasna pouštět do nesmyslných extrémních diet, pokud víte, že nemáte silnou vůli? Tento extrém se pouze obrátí v ten druhý a po čase sklouznete naopak do velmi nezdravého stravování. Všude se musí najít balanc. Pokud přemýšlíte, jak ho docílit, a už vás někdy lákala změna stravy ve stylu vegetariánství, či veganství, nyní je ta správná doba. Kromě suchého ledna se totiž čím dál větší obliby dostává i takzvanému Veganuary neboli měsíci veganství. Že to zní děsivě a radikálně? Nemusí! 

Co vlastně Veganuary je?

Jestliže často přemýšlíte, zda, jak a kdy přejít na rostlinnou stravu, nyní je ten pravý čas! Přidejte se k Veganuary a na měsíc si vyzkoušejte veganskou (případně vegetariánskou) kuchyni.

„Stejně jako suchý leden i výzva Veganuary vznikla ve Velké Británii v roce 2014, kdy stejnojmenná nezisková organizace vyzvala lidi, aby se v lednu pokusili stát vegany. Rychle se posunula do roku 2021 a webové stránky Veganuary uvádějí, že se k závazku přihlásilo více než 500 000 lidí. Dodržování stravy bez zvířat samozřejmě není nic nového. Světový den veganství byl založen v roce 1994 a od té doby jeho stoupenců jen přibývá,“ představuje výzvu Oliver Fecko z online tržiště s potravinami Everli.

Rostlinná strava má nejen zdravotní výhody pro vaše tělo, ale také ty ekologické, což pro někoho může být další bonus. Pokud je pro vás veganství novinkou (alespoň v tom praktickém slova smyslu), určitě na to jděte pomalu, ale v dnešní době se nemusíte vůbec bát, že by vašemu tělu či chutím něco chybělo. Vyhnout se živočišným produktům je jednodušší než kdy předtím. Přesto si však musíte vše dobře naplánovat, abyste měli jistotu, že splníte své výživové potřeby a vaše tělo nebude nic postrádat. A to může být ze začátku trochu náročnější. Určitě si dejte pozor na vitamín B-12, který je pro tělo nutností, ale při rostlinné stravě může být obtížné ho sehnat. Nachází se například ve výživovém droždí a některých obilovinách, nebo ho můžete doplnit výživovými doplňky. 

Změna je život, nemusí být však tak radikální, jak si myslíme 

Přechodu na veganství se mnoho lidí bojí i z pouhého nevědomí. Mezi potraviny vhodné pro vegany patří například ořechy, fazole, čočka, ovoce, rýže či těstoviny, které máme běžně v jídelníčku všichni. Pak už stačí dávat pozor na zbytek, především samozřejmě maso a mléčné výrobky. 

Tato omezení mohou být alespoň ze začátku trochu nezvyklá a stresující, proto je vhodné naplánovat si jídla i klidně na celý týden a dopředu si nakoupit potraviny, případně si i nakrabičkovat jídlo (včetně svačin) na den dopředu. A pokud se bojíte, že budete mít problémy se sháněním speciálních potravin, tak to v dnešní době díky supermarketům či speciálním obchodům není problém.

Jaké jsou výhody veganské stravy? 

Pokud si vše pečlivě zjistíte, tak se nemusíte bát, že by vaše tělo něco postrádalo. Ba naopak, veganská strava vám může pomoci cítit se mnohem lépe ve své vlastní kůži, mít více energie, a navíc je prospěšná i pro životní prostředí. 

Podle Josepha Poora, hlavního autora studie z roku 2018, která analyzovala dopad téměř 40 000 farem po celém světě na životní prostředí, je veganská strava „pravděpodobně největším způsobem, jak snížit svůj dopad na planetu Zemi. Veganská strava nejenže produkuje méně skleníkových plynů, ale také šetří základní zdroje, jako je voda a půda,“ vysvětluje Oliver Fecko z Everli.

Dále snižuje zbytečně vysoký příjem cukru a díky menšímu množství konzumace nasycených tuků také snižuje riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Pokud jste s novým rokem navíc začali pravidelně cvičit, veganská strava se považuje za nejúčinnější při snižování a následném udržování hmotnosti. 

Je to pro každého? 

Velmi záleží na vašem psychickém i fyzickém stavu, ale obecná odpověď je ano. Pokud jste se však na veganskou stravu nikdy moc nezaměřovali, nejprve zkuste přejít ne vegetariánskou a až poté na veganskou, půjde to rozhodně snáz.

„Pokud se vám zdá, že vyřazení potravin není možné nebo zdravé, vězte, že vždy můžete zkusit zvýšit množství rostlinných potravin, které denně jíte, nebo alespoň zařadit do jídelníčku jedno čistě veganské jídlo denně. Pro někoho však může být náhlé vysazení tím správným impulsem. Pokud to zní jako vaše myšlení, pak je 31denní výzva určena právě vám,“ vyzývají odborníci z Everli.

Tak co, jdete do toho? 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu