New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

10 způsobů, jak zefektivnit svá rána

Dejte stopku hektickým ránům a začněte si start nového dne konečně vychutnávat!
Barbora Voštová
——
28. července 2022

Foto: Profimedia

Budík zvoní, vy ho alespoň jednou zaklapnete a pak už je celý začátek dne ve spěchu. Meditace a pozdrav slunci – 15 minut, rychlá sprcha – 5 minut. Váš osobní obličejový rituál – 5 minut. Maximální povolený čas před šatní skříní? 5 minut, 7 minut, když dojde inspirace. Příprava snídaně a svačin do školy musí být maximálně 10 minut. Vzbudit a zkontrolovat, zda děti po vzbuzení opravdu vstaly – 10 minut. To máme při nejlepším skoro hodinu, ovšem jen pokud se nikde nezastavíte, přičemž přestávky nejsou povoleny. A určitě všichni známe ten pocit, když nám ráno sebere veškerou energii a naše efektivita tak během dne klesne na minimum. 

Zkuste proto zefektivnit svá rána 10 jednoduchými kroky, které vám nejen pomohou s time managementem, ale také zlepší vaši produktivitu i náladu.

Pohodlí spojené s pravidelností

Všem je nám asi jasné, že to, jaké bude naše ráno, silně ovlivňuje kvalita spánku. Ten je nejlepším prostředkem k regeneraci organismu, a abychom byli během rána a celého dne efektivní, musíme spánkové hygieně věnovat dostatek pozornosti. Je proto potřeba dodržovat pravidelný režim, snažit se chodit spát a vstávat v pokud možno stejnou dobu, a to i o víkendu. Pamatujte, že deficit z týdne nejde dospat. Na probuzení se naše tělo připravuje zhruba hodinu,  postupně stoupá krevní tlak a s ním i tělesná teplota. Abychom se nebudili drastickým šokem při zazvonění budíku, musíme spát dostatečné množství hodin, ideálně mezi 6–8.


Dejte si na čas

Nikdo z nás nevstane z postele okamžitě připraven, a to ani v případě, že se probouzíme už ve fázi lehkého spánku. Každý z nás prochází těsně po probuzení tzv. spánkovou setrvačností. Jedná se o stav, kdy přecházíme ze spánku do fáze bdění. V té se můžeme nacházet dokonce i 30 minut. A právě proto je dobré vstávat s dostatečným předstihem. Ráno naše tělo potřebuje klid a prostor. Eliminujte škodlivý stres a dopřejte si dostatek času na všechny ranní povinnosti.

Strategické umístění

Položte si budík co nejdál od sebe, abyste byli nuceni z postele úplně vstát a budík zaklapnout. 5 minut spánku navíc zní sice lákavě, ale kvalitní spánek už nedoženete. Spíše naopak, v okamžiku, kdy budík posunete a znovu usnete, upadne vaše tělo zpět na začátek spánkového režimu. Nakonec těch pár minut stejně uteče a vy se budete muset probudit. Výsledkem pak bude ještě horší pocit než při řádném probuzení. 


Jasné ranní světlo

Jako první roztáhněte závěsy a dopřejte si jasné světlo. Úplně nejlepší jsou samozřejmě sluneční paprsky. V letních měsících vyjděte na terasu nebo alespoň pořádně otevřete okno a chvilku nasávejte ono příjemné teplo ze slunce.


Hydratace

Pro spoustu z vás to sice nebude příjemná informace, ale kávu si nechte na později. Ráno si dopřejte vodu, spíše teplejší, s citronem nebo bez, anebo zvolte čaj. Dle ročního období můžete volit buď černý, který zahřívá, nebo zelený, který ochlazuje. Pokud si nemůžete odpustit pití kávy hned po probuzení, je dobré vědět, že ráno tělo produkuje poměrně dost stresového hormonu kortizolu. Pijeme-li kávu, kofein naruší jeho produkci a tělo je pak vůči stresu méně rezistentní. A to nám k efektivnímu ránu moc nepomůže.


Buďte připraveni

Abyste si usnadnili ráno, chystejte si oblečení i snídani den předem. Večer si v klidu projděte šatník a podle předpovědi počasí nachystejte sobě i dětem vše, co bude potřeba. Připravte si část svačin do boxů a ráno jen dolaďte finální podobu. Skvělou a vyváženou snídani si můžete udělat také předem. Ideálním typem jsou různé druhy ovesných vloček. Ty dle chuti smícháte s kravským nebo rostlinným mlékem a dáte přes noc do ledničky. Ráno pak jen doplníte čerstvým ovocem a oříšky a můžete si vychutnat doma nebo odnést s sebou do práce.

Odložte telefon stranou

Moderní technologie a sociální sítě jsou sice fantastické, ale snadno dokáží pohltit pozornost na dlouhé hodiny. A ráno vás můžou i pěkně zdržet. Takové instagramové reels nebo zprávy na Twitteru jsou doslova černou dírou času. Jediné, co stojí za výjimku, je kontakt s přáteli. Podívejte se, kdo má ten den narozeniny nebo svátek, a popřejte mu hned brzo ráno. Uděláte někomu radost a vy budete mít hezký pocit.


Spojte se s přírodou

Vytvořte si příjemný ranní rituál, který vám efektivně zklidní myšlenky a navodí pocit užitečnosti. Můžete třeba pár minut věnovat péči o zahradní záhony nebo jen zalít bylinky za oknem. Čerstvý vzduch a kontakt s přírodou jsou skvělý relax. 


Příjemný domov

Může to znít jako maličkost, ale pro vaše smysly bude uklidňující koukat na ustlanou postel. Přinese vám nejen příjemný estetický zážitek při odchodu z domu (a po příchodu), ale navodí i pocit organizovanosti a vnitřní klid. 


Péče o pleť

Byť máme tendence provádět své beauty rituály večer, ranní péče je neméně důležitá. Navíc se jedná o aktivitu, která nás nutí se soustředit na sebe, čímž posilujeme své sebevědomí. Pakliže chcete mít krásnou pleť, je třeba se jí věnovat ráno i večer. Přes noc se navíc uvolňují z pleti nečistoty, které je dobré po spánku odstranit, a to nejlépe buď olejovým cleanserem nebo jemným, čistícím mlékem.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu