New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Tomáš Ric: Velmi rychle jsem poznal, že je tvorba parfémů něco výjimečného

Za lokální značkou niche parfémů Pigmentarium stojí dva velmi inspirativní mladí muži, Tomáš Ric a Jakub Hiermann. Ne vždy se povede přijít s něčím, co prorazí nejen na českém trhu, ale také na tom zahraničním. Pigmentariu se to však povedlo a jsme si jistí, že je čeká ještě mnoho úspěchů. Jak vše vzniklo, co bylo za nedávným pařížským úspěchem a co je čeká dál? Nejen o tom jsme si popovídali s Tomášem Ricem, jedním ze zakladatelů Pigmentaria.
Lucie Švábenská
——
8. ledna 2022

Foto: archiv PIgmentarium

Jak vás napadlo začít s Pigmentariem a co tomu všechno předcházelo? Táhlo vás to vždy tímto směrem, k podnikání a světu parfémů?

Vždy mě to táhlo k podnikání. Je to asi nějaký náš rodový gen. Ale jistě bych zvolil jiný obor, kdybych nepotkal Jakuba s jeho nadáním právě pro tvorbu parfémů. Velmi rychle jsem poznal, že je to něco výjimečného, a další nápady, jak postupovat, už mi naskakovaly samy. Do toho oboru jsem se nadchnul.

Kromě českého trhu jste prorazili i do toho zahraničního. Jak se vám to povedlo a plánujete další země?

Doufám, že to nevyzní namyšleně, ale uspět v zahraničí byl náš cíl. Domácí trh je pro nás velmi důležitý, ale jsme přesvědčeni, že trh s parfémy je opravdu globální a musíme s ním tak pracovat. Dnes lze parfémy Pigmentarium koupit například v Amsterdamu, Paříži, nebo i na Islandu. Stejně tak v Česku jako v zahraničí vyhledáváme prodejní místa, se kterými cítíme nějakou společnou ideu, ty oslovujeme k možné spolupráci a pak ji rozvíjíme v co nejpřátelštějším duchu.

Nedávno jste v Paříži představovali svůj poslední, limitovaný parfém Azabache, který byl vytvořen ve spolupráci se Španělem Arturem Obegero. Jak tato spolupráce vznikla a jak v těchto těžších, covidem ovlivněných, podmínkách probíhala?

Pandemie nám ji zjednodušila i ztížila zároveň. Myslím, že by dřív bylo nemožné dohodnout spolupráci v takovém rozsahu jen prostřednictvím Instagramu a Zoomu. Právě tak jsme celý projekt totiž realizovali. Společní přátelé nás propojili již dříve, ale teprve vzájemné sledování práce a diskuse o ní nás dovedly k nápadu vytvořit něco společně. A to už muselo být online. Nadchla nás Arturova kreativita. On byl tím, kdo formoval představu, jaké má parfém vyjadřovat emoce. Velmi obsáhle popsal vše, co je mu inspirací a s čím se spojuje. Dokonce sestavil i playlist, aby mohl být Jakub při práci na podobné vlně. Jako základní složku parfému zcela rozhodně označil růži. Jakub vytvořil pouze dvě verze parfému v přesvědčení, že přesně vystihl záměr. Obě jsme tedy odeslali kurýrem do Paříže a Arturo byl nadšený. Fyzicky jsme se setkali poprvé až po půl roce spolupráce – až na práci nad flakony k této vůni.  

Byla vaše cesta k aktuálnímu úspěchu trnitá? Co byste řekl, že bylo asi tak nejtěžší, co je prozatím vaším největším ponaučením v rámci podnikání v niche parfumérii?

Jsem šťastný, když mohu říct, že trnitá vlastně nebyla. Provozní denní troubles máme, to je jasné, ale máme to štěstí, že si tvoříme svět, který hraje podle našich pravidel. Spolupracujeme s lidmi, se kterými jsme přátelé, nebo se dost často přáteli staneme. Jednou z našich základních hodnot je štěstí. Možná to bude znít jako klišé, ale přejeme si, aby každý, kdo se na Pigmentariu jakkoliv podílí, z toho měl radost a posouvalo ho to dál. A největší ponaučení? Člověk musí vždy začít nejdřív u sebe. To je ten největší boj. 

Čeho si v rámci cesty s Pigmentariem nejvíce vážíte?

Lidí. Obrovské podpory, které se nám dostává, a radosti, kterou nám projekt přináší.

Pigmentarium vedete s Jakubem Hiermannem. Nastal někdy moment, kdy jste viděli budoucnost firmy jinak? Jak se vám společně v této dvojici podniká?

Někdy mám pocit, že nejen budoucnost firmy, ale celý svět vidíme jinak. A v tom je to kouzlo. Jsme úplně jiní. Mně jedou hlavou plány, procesy a meetingy, zatímco Jakubovi vůně, barvy a sny. Pro byznys se skvěle doplňujeme, protože hodnoty značky vidíme úplně stejně.

Čím byste řekl, že je Pigmentarium jedinečné?

Určitě tím, o co jde nejvíc – vůněmi. Vše, co nabízíme našim zákazníkům, je naší vlastní výpovědí nebo výpovědí umělců, se kterými spolupracujeme. Nekopírujeme. Neděláme marketingové analýzy. A pak také tím, že povznáší českou kulturu na evropskou, potažmo globální úroveň. To nám dělá velikou radost. 

Co Pigmentarium v blízké době čeká? Na co se můžeme těšit?

Pracujeme na dalším parfému. Žádný nevzniká rychle. Pokud nebudeme počítat poněkud výjimečný Azabache, bude naší pátou vůní a představen bude v první polovině roku. Rozpracované máme ještě velmi krásné umělecké projekty. Těším se, jak dozrají. 

Jakou radu byste dal začínajícím podnikatelům?

Podporujme se navzájem.

A na závěr... Který parfém je váš nejoblíbenější a nejvíce k vám promlouvá?

To je ta nejtěžší otázka! Murmur používám, když se chci cítit sebevědomě a neústupně. Paradiso mám spjaté s volným časem, hlavně s létem. Ad Libitum když to moc rozjedu na večírku a chci se druhý den cítit slušně, haha. Azabache je pro mě ztělesněním velkoměsta a výjimečnosti. Cítím se v něm luxusně, i když jdu kupovat zeleninu.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu