New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Esej Daniely Peštové: Quo vadis?

Světová modelka Daniela Peštová se už spoustu let objevuje na obálkách módních časopisů, světových i českých. Létá mezi kontinenty, fotí editorialy a desítky let je součástí toho nejstylovějšího, co média nabízejí. Coby autorka textů pro Harper’s Bazaar popsala, jak se tištěné tituly měnily před jejíma očima. A proč s časopisy, kterými lze listovat offline, rozhodně nekončí.
Daniela Peštová
——
24. srpna 2021

Foto: Matúš Tóth

Vlasta, Žena a móda, a pokud se mi poštěstilo, pak i Burda. Pro parádivou holku z okresního města toužící po něčem víc, než nabízel místní Prior, alespoň malé okénko do světa módy a kosmetiky, který mi přišel tak vzrušující a uspokojoval moji pubertální touhu vybočit z každodenní nudy a uniformity. Žádný z těchto dostupných časopisů nebyl nejen na stejné úrovni, ale ani ve stejné galaxii jako Vogue, Elle nebo Harper’s Bazaar. I tak jsem byla vděčná alespoň za těch pár barevných stránek inspirace zpestřujících socialistickou šeď. 

Jak vypadá skutečný módní časopis, jsem poznala až o několik let později. Coby začínající modelka jsem měla sotva na kafe a těch pár franků, které časopis z lesklého křídového papíru stál, jsem vydala opravdu jen vzácně. Zachraňovala mě modelingová agentura a fotoateliéry, kde se každý týden kupily nové a nové magazíny z celého světa. Když jsem zrovna nebyla na place nebo měla volné odpoledne, zašila jsem se někde v koutě na gauči a hlavu zabořila do barevných edic s myšlenkami poletujícími hodně daleko. I když jsem v té době ještě neuměla anglicky a moje francouzština odpovídala středoškolské úrovni, hltala jsem každou stránku. Se slovníkem v ruce jsem se lopotila s články, nevěřícně jsem odlupovala vzorky parfémů a krémů, které byly součástí reklam, a připadala si, jako bych vyhrála v loterii. Ale hlavně, nořila jsem se do toho fantastického světa módy, nechala se pohltit barvami, unést melancholií černobílých fotek a s údivem dítěte, které poprvé zažívá kouzlo rozzářeného vánočního stromku a dárků pod ním, jsem se stejným vzrušením a očekáváním obracela stránku po stránce. O nedlouho později jsem pak začala pro tyto publikace pracovat, projezdila díky nim velký kus světa a časopisy jsem si nejen kupovala, ale začala jsem je i sbírat. Ty se svými editorialy a titulními stranami mám odložené dodnes.

Od ctnostných panen po Kardashian

První módní časopisy zaměřené především na dámskou klientelu existovaly už v 16. století a o dvě století později začaly vycházet ve velkém. Ukazovaly paní a dámy při volnočasových činnostech, a dovolily jim tak alespoň na chvíli odpoutat se od úlohy manželek a dcer.

Díky pokroku v technologiích, tisku a produkci papíru ve 20. století vznikaly další a další tituly. Už se nezaměřovaly pouze na movitou klientelu, ale i na ženy z dělnických tříd. Velký potenciál se také objevil v podobě nových zákaznic, náctiletých slečen. Barevné publikace kralovaly světu. A pak přišel internet.

Náhle bylo možné zjistit, co je in a co už ne, online, zadarmo, několika kliknutími myší. Vytrhávat si stránky z časopisů a ukládat si je pro inspiraci? Proč, když můžu šetřit místem a fotky si stáhnout a uložit v mobilu? Přehlídky mi chodí takřka v přímém přenosu rovnou na Instagramu. Časopisy pochopily, že nemají-li to rovnou zabalit, musí s nikdy nekončící přítomností onlinu srovnat krok. Vzít svoji značku a rozložit ji rovnoměrně offline a online. Třeba právě Harper’s Bazaar, který vyšel poprvé v New Yorku v roce 1867, je dnes dostupný čtenářkám nejen v tištěné podobě, ale i na internetu, Facebooku nebo Instagramu.

Terapie papírem

Tak proč si stále vlastně časopisy kupujeme? Co nás na papírovém vydání baví? Je přece většinou jednodušší sáhnout po mobilu, otevřít si tablet... Ale být offline je pro mě vzácnost. Luxus, ke kterému dobrá kniha a časopis prostě patří. Říká se, že zatímco brouzdání po internetu lidé často vnímají jako prokrastinaci a někde uvnitř cítí, že to je možná ztráta času, u čtení tištěných časopisů a knížek takovými výčitkami netrpí. Cestování bez časopisů si ani nedokážu představit, do letadla si jich s sebou vždycky beru hned několik. A už dávno mě nebaví jen barevné obrázky, psaný obsah je pro mě stejně důležitý.

Více se dočtete v zářijovém Harper's Bazaaru. Právě v prodeji. 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu