New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Manolo Blahnik vyhrál 22 let trvající spor o ochrannou známku v Číně

Mnoho značek stále nemůže prodávat svou produkci v Číně pod vlastním jménem. Proč tomu tak je a jak se situace pro brandy nyní mění?
Oli Egler
——
22. července 2022

Foto: Profimedia

Nejvyšší lidový soud v Číně nedávno nařídil zrušit platnost nezákonné ochranné známky z roku 2000, která obsahuje jméno Manolo Blahnik. V roce 1999 totiž čínský podnikatel Fang Yuzhou podal přihlášku ochranné známky s názvem „Manolo & Blahnik“ nabízející obuv. #HlavněNenápadně

V Číně platí systém „kdo dřív přijde, ten dřív bere“, což znamená, že společnosti se musí co nejdříve registrovat u Čínského úřadu pro ochranné známky, aby mohly výrobky prodávat pod svým jménem. Jedná se ve skutečnosti o velký pirátský byznys – existují tam celé komunity, které vyhledávají jména a názvy nově vznikajících značek, na něž si registrují práva. Ve chvíli, kdy původní značka chce expandovat na čínský trh, zjišťuje, že její jméno již bylo koupeno. V tu chvíli má možnost buď prodávat pod jiným jménem, nebo vykoupit práva od toho, kdo si známku zaregistroval jako první. Tento problém měly v minulosti i největší módní hráči včetně New Balance, Vetements, Phillipa Lima, Driese Van Notena nebo Dsquared2. Krom toho, že originální brand může ztratit spoustu času právními spory, však také hrozí, že se mezitím na čínském trhu objeví padělané zboží vydávající se za originál (a pod originálním jménem). 

Žádost na vydání ochranné známky  „Manolo & Blahnik“ byla schválena a uzákoněna v lednu 2000. Tři měsíce nato podal Manolo Blahnik námitku u čínského úřadu pro ochranné známky, ale případ byl o rok později zamítnut. Úřad tehdy uvedl, že důkazy předložené značkou jsou nedostatečné a že před podáním přihlášky pirátské ochranné známky nedošlo k žádnému prodeji ani podnikání v pevninské Číně. Bylo tak rozhodnuto i přesto, že značka zaznamenala mezinárodní úspěch, zejména díky seriálu Sex and the City. Obuvník se následně několik let snažil u úřadů odvolávat, avšak marně. Situace se změnila až v roce 2017, kdy se Čínský národní úřad pro duševní vlastnictví rozhodl přeměnit Čínu na velmoc právě v oblasti duševního vlastnictví. V listopadu 2019 byly zavedeny změny legislativy týkající se ochranných známek a čínské soudy začaly potírat pirátskou činnost v oblasti ochranných známek. V letošním červnu proto úřad potvrdil neplatnost pirátské značky, čímž po 22 letech zpřístupnil legendárnímu obuvníkovi vstup na čínský trh, včetně provincií Hongkong a Tchaj-pej.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu