New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Které soudní spory hýbou letos (nejen) světem módy? Obžalovaná Kim K, povstaňte…

Adidas žaluje Nike, a to je teprve začátek…
Oli Egler
——
1. července 2022

Foto: SKKN by KIM

Hunt vs. Lauda, Evert vs. Navrátilová, Rocky vs. Drago a adidas vs. Nike – největší rivalové všech dob. Zdravá konkurence byla vždy hnacím motorem společnosti a zrovna poslední dvojice je toho skvělým příkladem. Začátkem letošního června však bylo oznámeno, že po letech relativně malých sporů adidas poprvé podal žalobu u federálního soudu na společnost Nike, a to kvůli „vědomému a záměrnému“ porušení devíti patentů adidas týkajících se aplikací pro chytré telefony a technologie nastavitelných bot.

Čeho všeho se spor týká? 

V roce 2015 adidas vytvořil aplikaci Confirmed, která zákazníkům poskytovala přístup k limitovaným a exkluzivním kusům, které nebyly dostupné v obchodě. Nike krátce nato spustil SNKRS, která dělala v podstatě to samé. V rámci aplikací Nike Run Club a Training Club se jednalo o porušení funkčních patentů zpětné zvukové vazby během tréninku, sledování GPS a také integrace příslušenství třetích stran – konkrétně monitoringu srdečního tepu.  Mimochodem podobný případ se stal i v roce 2014, kdy adidas podal žalobu na Under Armour kvůli její aplikaci Map My Fitness. Obě strany se nakonec dohodly na tom, že Under Armour zaplatí konkurentovi licenční poplatek. 

Dalším kamenem úrazu se staly nastavitelné tenisky Adapt od Nike, které podle adidas porušily práva na průlomové poznatky, které značka vyvinula pro svůj model Adidas_1. Konkrétně se jednalo o motor uvnitř podrážky a senzor na patě, který v reálném čase upravoval „tuhost“ obuvi. Vizuálně se páry odlišovaly, a pokud v případě adidas šlo jen o běžeckou obuv s přidanou technickou hodnotou, Nike se soustředil primárně na pohodlí a design.

To ale není všechno…

Značka adidas se ale letos ocitla i na druhé straně barikády. Kanye West, který si již oficiálně nechal změnit jméno na „Ye”, v polovině června skrze sociální sítě obvinil ředitele tohoto sportswear giganta Kaspera Rorsteda v tom, že pro své nové adilette 22 drze okopíroval design Yeezy slides z roku 2019 (které mimochodem vytvořil Ye v kolaboraci s adidas).

A netýká se to jen sportovních hráčů…

Chanel vs. The RealReal a What Goes Around Comes Around (WGACA)

Francouzský módní dům podal proti online prodejci luxusního oblečení žalobu pro porušení práv ochranné známky, nekalou soutěž, padělání ochranné známky a klamavou a nepravdivou reklamu s odůvodněním, že se spotřebitelé budou falešně domnívat, že společnost Chanel schválila prodej luxusního zboží svého brandu nebo že je jinak spojena s online prodejci. WGACA obvinění popírá s tím, že Chanel neutrpěl žádnou újmu na reputaci a také zcela odmítá padělání zboží. V rámci sporu proti The RealReal značka Chanel nesouhlasila s reklamou na postupy ověřování pravosti. Druhá strana zase vznesla obavy z porušování antimonopolních pravidel a tvrdila, že se společnost Chanel dopustila protisoutěžního jednání tím, že se snažila vyloučit nebo nadměrně omezit prodejce z používání své ochranné známky.

Hermès vs. Mason Rothschild aka chlupatá NFT Birkin 

Jistě si pamatujete na chlupatou virtuální „Metabirkins”, která se koncem loňského roku stala nejen instagramovou senzací. Byl v tom ale háček – nebyla vytvořená Hermès, ale společností Mason Rothschild. Francouzský dům písemně požádal tvůrce tohoto NFT o zastavení činnosti a v lednu 2022 podal u newyorského soudu žalobu, v níž tvrdil, že došlo k porušení ochranné známky, falešnému označení původu, rozmělnění ochranné známky a kybernetické krádeži. Rothschild však podal návrh na zamítnutí žaloby – odvolával se na to, že jde o umělecký projev.  Verdikt tohoto sporu je proto velmi důležitý, jelikož se může jednat o precedent, který nastaví nová pravidla pro používání a tvorbu NFT, které jsou zcela novým fenoménem v módním právu.

Kim Kardashian vs. Beauty Concepts

Hailey Bieber není jediná, která má problém se jménem své skincare společnosti. Značka Beauty Concepts podala 28. června žalobu na Kim Kardashian a jejího společníka Coty Inc. za porušení ochranné známky a nekalou soutěž. Influencerka totiž 21. června spustila prodej své první, samostatné kosmetické řady SKKN by Kim, jejíž název se až moc podobá SKKN+, na který prý vlastní ochrannou známku právě Beauty Concepts. Podle právního zástupce Kim se však „jedná o obchod nabízející kosmetické služby na jediném místě v Brooklynu. Salon neměl žádné označení a byl pouze na objednání. Podle našich informací společnost Beauty Concepts neprodávala žádné výrobky pod značkou SKKN+”.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu