New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Druhý den MBPFW: Studenti UTB a TUL předvedli výrazné potisky i experimenty s pleteninami

Nedělní blok přehlídek otevřela Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, následovala Technická univerzita v Liberci. Studenti obou škol si připravili kolekce hýřící mládím, ideály, ale také uvědoměním si současné situace.
Tereza Spilková
——
10. dubna 2022

Foto: archiv MBPFW

UTB a TUL symbolizují to nadějné a vzrušující, co se na poli módního designu rodí. Originalita, samostatnost a důraz na spolupráci s dalšími obory nezbytnými pro fungování úspěšné módní značky dávají studentům velkou výhodu v jejich budoucím fungování. A tak není divu, že se jejich přehlídky pravidelně těší velké pozornosti. Sezona FW 22 se nesla ve jménu minimalismu a experimentálních siluet. Nechyběly klíčové kousky jako vesty, oversized košile, pleteniny ani balaklavy. 
 
Kolekce studentů ADO Zlín zaštiťoval společný název BLUE X GREY a společným jmenovatelem pro ně bylo využití autorského potisku. Celkem pět kolekcí jednotlivých studentů potom neslo samostatné názvy a každá měla objevit vlastní přístup k dané problematice. Přehlídku zahájila Barbora Miklíčková s kolekcí Heda, již inspirovaly návrhy rodinných výšivek prababičky Hedviky. Kateřina Koutková s kolekcí Together Again oslavovala mezilidské vztahy, mnohdy oslabené pandemií, a inspirovala se společenskými hrami, jako je např. Twister. Tamara Koperová tvořila kolekci Desert podle a s pomocí přírodních živlů, Eliška Zemanová vycházela z covidové nálady a kolekce Nesahej na mě! byla silně ovlivněna obdobím pandemie. První část přehlídky uzavřel Antonín Meissner a jeho kolekce Bye Storm, pro níž se inspirací stala matematika – konkrétně její využití v umění podle vzoru malíře Zdeňka Sýkory. 
 
Katedra designu Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci prezentovala práce oborů Návrhářství skla a šperku a Návrhářství textilu a oděvu. Přehlídku otevřely kolekce Teshima a Derma Anežky Kotkové. První zmíněná byla inspirována košilovými oděvy a kontrastem mezi přírodou a architekturou, druhá kolekce se skládala z pletenin, které měly symbolizovat strukturu lidské kůže po přiblížení lupou. Následovaly kolekce Farum Midtpunk a Síla barev ve struktuře Anny Střídové. I druhá mladá designérka pracovala s košilovými oděvy a architekturou, její druhá kolekce autorských pletenin se zase inspirovala dětskou myslí. Markéta Kožená v kolekci Skin čerpala z estetiky hadí svlečky, její křehkosti a proměnlivosti. Ivana Gurášová s kolekcí Oči představila oděvy podnícené tvarem různých zvířecích očí. Přehlídku zakončila kolekce Mýval Diany Tudosiciuc, již inspirovaly různé povahy mývala. Autorkami šperků, které kolekce doplnily, byly Denisa Marková, Natálie Kubíková a Eliška Zieglerová.
 
Mladá generace tvůrců se shodla na využití přírodních materiálů, návratu k přírodě i silném vlivu období pandemie, které nenávratně ovlivnilo naše životy i přístup k módě a konzumu. Mísení módy s architekturou stálo v juxtapozici k oděvům inspirovaným fyzickou křehkostí živého a neopakovatelnými tvary, jež mimoděk vytváří příroda. Nastupující generace si potrpí na nositelnost, praktičnost, ale zároveň potřebuje, aby vše bylo podepřeno citem pro sociální a geopolitická témata. Móda již nesmí stát jen tak, ale musí plnit celou řadu úkolů. To ostatně kolekce obou univerzit potvrdily a není třeba se bát, že by si nenašly své nositele. 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu