New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Black Mirror v podání Balenciaga Spring 2023

Civilizační kolaps, ekonomická doba temna, identita coby hlavní komodita… a btw, kolaborace s adidas.
Oli Egler
——
23. května 2022

Zdroj: Balenciaga

Wall Street, diváci sedí v obklopení masivních obrazovek promítajících loga investičních společností a nekonečný tok čísel padajících a stoupajících akcií. Zvony ohlašují začátek obchodního dne – it’s trading time!

Na catwalk postupně přicházejí modelové – těla a tváře jsou zahaleny černým latexem skrývajícím jejich drahocennou identitu. Strohé kostýmy, kabáty po kotníky s ostrými rameny, 80’s uniformy sekretářek i plastový kelímek v ruce napovídají o tom, že jsou to nepochybně businessmani nového pokolení. Ukrývají se v anonymitě svých nedohledatelných IP adres a potají vydělávají miliony na tom, že na platformách jako Robinhood nebo eToro provádějí krátký prodej, sázející na kolaps akcií a cenných papírů. A utrácejících je pochopitelně za vše, co má hype. Očividně i po pandemii, která měla být symbolickým restartem pro nástup zodpovědného konzumu, jsme se nepoučili. #MoneyMoneyMoney.

Satira na aktuální situaci světového trhu by možná byla zábavná, kdyby tak autenticky nereflektovala novou nadvládu počítačových hackerů a kolabujícího systému, který se drží na posledním vlásku holohlavého muže. Speaking of hackers – gopnické uniformy nesměly chybět, ale tentokrát bylo něco jinak. Pod ikonickým trojlístkem nebylo napsáno „adidas” ale „balenciaga”. S malým písmenem a občas i pozpátku. To ohlásilo oficiální spolupráci dvou módních společností. Ano, Balenci-adidas je tu. Klasické kousky stylingované „na Justina Biebra” v podobě fotbalových dresů, mikin a sytě modrých kabátů à la župan s kapucí se však musí zásadně nosit s ostrými lodičkami nebo těžce-ugly sneakers (ano, jsou zpět!). Kolab je v prodeji už teď a potrvá jen do 29. května, takže po přečtení tohoto článku můžete rovnou na jejich stránky, a ano, odteď berou kryptoměny.

Oblečení v režii Demny ztrácí smysl, což vysvětluje i relativně skromná nabídka athleisure, klasických kostýmů a přiléhavých dámských šatů (převážně) v černé. Svou vizi však aplikuje primárně do všeho ostatního – promyšlených kolaborací, hype efektu a také dramatické atmosféry konceptuálně silných přehlídek. Vždy se na něj můžeme spolehnout v rámci wow efektu, který nastal i tentokrát – obrazovky televizorů se ke konci začaly zasekávat, nekontrolovatelně blikat a náhodně promítat katastrofické zprávy CNN a loga Disney, Twitter, Coca Cola – gigantů, jejichž akcie poslední dobou vypadají jako horská dráha. Symbolický konec byl tentokrát v podobě bílé smrti (IT žargon mrtvé obrazovky počítače) ohlašující začátek období temna pro světovou ekonomiku. Dáme a pánové, vítejte v nové epizodě Black Mirror.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu