Značka Tod’s dokončila další fázi dlouhodobé renovace Kolosea

Koloseum je jedna z nejikoničtějších památek Itálie a Tod's pracuje na tom, aby opět dostalo takovou formu, jakou si zaslouží. A vše je na správné cestě!

Foto: archiv Harper's Bazaar US

Každá země má památky, které jsou známé po celém světě. Některá i několik, jako například právě Itálie. Kdo by neznal Fontánu di Trevi nebo Španělské schody? Ale to první, co se každému vybaví, když se řekne Itálie a historie, je jistojistě Koloseum. Od ikonického filmu s Audrey Hepburn Prázdniny v Římě až po konání několika magických haute couture přehlídek, Koloseum bylo vždy historickou památkou důležitou pro všechny, včetně módního průmyslu. Není tak velkým překvapením, že se i tato památka dočkala renovace od známého módního domu, tentokrát Tod’s Group. 

Tod's na rekonstrukci pracuje již několik let a nyní úspěšně dokončil druhou fázi celého projektu. Další kus, tentokrát oblast 161 458 metrů čtverečních, byl obnoven do původní krásy. Navíc se nově přidala cesta, která do těchto dodnes běžně nepřístupných míst umožňuje nahlédnout.

Foto: archiv Harper's Bazaar US

Práce na právě dokončené části začaly již v roce 2018 a soustředily se hlavně na podzemí amfiteátru, kde byla tzv. backstage všeho dění. Právě v této části se gladiátoři a divoká zvířata připravovali na následující zápas, navíc se zde uchovávaly veškeré zbraně a vybavení důležité pro chystanou show. Jediný přístup, který sem vždy byl, zprostředkovávaly chatrné dřevěné výtahy a pojízdné plošiny. A i tehdy, v roce 523 př. n. l., kdy je zde uveden poslední gladiátorský zápas, se tam dostaly pouze pracovní síly a gladiátoři chystající se do „ringu“. Nikdo jiný. To se teď mění a každý návštěvník si bude moci prohlédnout i tuto část Kolosea. 

Nová tvář národního symbolu 

Celá rekonstrukce je samozřejmě obrovská a již nyní odvedlo více jak 80 lidí kolem 55 700 hodin práce. Zapojeni jsou archeologové, restauratéři, architekti, inženýři a stavební dělníci. 

Foto: archiv Harper's Bazaar US

„Koloseum je po celém světě národním symbolem Itálie a jeho restaurování je příležitostí ke sdělení naší podpory kulturního dědictví této země. Je to čest, o kterou se se všemi chceme podělit," řekl Diego Dey Della Valle, předseda Tod's, během tiskové konference, jež se konala na začátku června.

Když se ale podíváme úplně na začátek, celý projekt odstartoval již v roce 2011, kdy Tod's svůj závazek ohlásil. První práce začaly v roce 2013 a v roce 2016 dokončili první fázi rekonstrukcí severní a jižní fasády. Je jasné, že to nebude nic malého ani levného, ale toho se značka nezalekla a pro tento dlouhodový projekt odklepla 25 milionů eur. 

Módní průmysl pomáhá

Tod's však není jediná značka, která se snaží pomáhat obnovit důležité historické památky. Za zmínku rozhodně stojí i italský dům Fendi, který financoval rekonstrukci známé Fontány di Trevi, nebo například Bulgari, kteří mají na kontě renovaci Španělských schodů. 

Čtěte dál