Zimní spánek? Jak se v zimě necítit neustále unavená

I zimní únava a letargie se dá překonat. Jak se přestat cítit unaveně, když je venku pod psa?

Foto: Shutterstock

Také byste celou zimu nejraději prospala? Najít v zimě energii může být složitější než v jiných ročních obdobích. Brzké stmívání a nedostatek slunečního světla s námi dokážou zamávat. Ten cyklus, kdy se z jarní únavy přechází do letního veselení a pak rovnou do podzimní deprese a zimního spánku, nám ale nedává příliš možností. Že bychom opravdu byli v milosti okolních podmínek, nebo si za to trochu můžeme sami?

Doba není lehká, to víme všichni. Mnoho z nás se navíc nyní nepotýká jen s únavou fyzickou, ale i tou psychickou. Zkrátka stále něco. Ať už se tedy pod psa cítíte kvůli počasí, současné situaci nebo třeba máte nějaké trápení, je načase se zase vrátit do formy a poprat se se zimní i jinou únavou v plné síle. 

Jak se zbavit neustálého pocitu vyčerpání?

Hladina serotoninu

Někdy za naše špatné pocity může jednoduše biologie. Hormony nás ovládají více, než by se nám mohlo líbit. Jsou ale způsoby, jak na ně vyzrát. Ještě před tím, než se začnete obviňovat z lenosti nebo neschopnosti to zvládat, popřemýšlejte, jestli jste své tělo nenechala příliš dlouho bez přívalu pozitivních hormonů. Procházka, cvičení, plavání, správné dýchání. Pokud jste si nic z toho dlouho nedopřála, je nejvyšší čas. Pocity únavy a smutku si tělo říká o změnu režimu a zapojení i jiných svalů než těch mozkových. 

Mentální nálož

Slovní spojení, které se poslední týdny objevuje téměř všude. Protože právě to, jak svému mozku nakládáme, má velký vliv na hladinu naší energie. Pocity vyhoření mohou pramenit i z příliš velké nálože negativních informací, které nás obklopují. I pokud odhlédneme od informací týkajících se pandemie, z médií se na nás hrne jedna negativní zpráva a predikce za druhou. To udržuje mozek v neustálé pohotovosti a hladina kortizolu (stresového hormonu) je neustále zvýšená. Což není přirozené, stresová reakce našeho těla má být rychlá a efektivní, tedy má cílit k řešení dané stresové situace. Což bohužel není vždy možné. Je třeba se jednou za čas odpojit a zprávy vynechat. Nic vám neuteče a budete se cítit lépe. 

Uložený stres

Cítíte se neustále rozlámaná, bolí vás celé tělo a při sebemenším pohybu hlavou vám praská snad každý obratel? Na vině může být jak nedostatek pohybu, tak nahromaděný stres. Ten se nenápadně dokáže usadit za krkem, na bedrech, ale i všude jinde v těle včetně svalů obličeje a hlavy. Zablokovaná páteř či dlouhodobě stažené svaly mohou mít také vliv na váš spánek. I proto je tolik důležitý pohyb. Pokud za sebou však máte několik měsíců plných napětí a stresu, není od věci si zajít na pořádnou self-care výpravu. Zkuste třeba lymfatickou či jinou masáž, která dokáže tělo uvolnit a uklidnit. 

Nespokojenost

Naše denní rutiny se změnily z akčních a nepředvídatelných na všední a nudné. A teď nemluvíme o žádné divočině. Bohatě stačí, že jste dříve zažívala nečekané konverzace ve firemní kuchyňce a dnes si nad rychlovarnou konvicí tak maximálně projedete další várku instagramových stories. Mentální únava se od té fyzické liší především tím, že se z ní nedá vyspat a že spíše než odpočinek na ni funguje akce. Váš mozek potřebuje novou potravu, vjemy a nové zkušenosti. Změňte svoji denní rutinu alespoň drobně. Třeba jděte na procházku do čtvrti, kam byste se běžně nepodívala, nebo si zajděte koupit oběd ven do nové restaurace v ulici. 

Jsi to, co jíš

Pokud pociťujete únavu, vynechte cukry, alkohol a kofein. Když tělo neustále zásobujete cukry a kofeinem, za chvíli mu dojde energie a bude se cítit vyčerpaně. Místo ranní černé kávy si udělejte pořádnou snídani plnou proteinů a vlákniny, abyste tělo nastartovala a připravila na celý den. Ke svačině si místo sladké tyčinky zabalte oříšky a ovoce, zabráníte tak odpolednímu poklesu energie a nezvladatelným chutím. A večer si místo skleničky vína dejte raději bylinkový čaj. Ten vás uklidní a připraví na pořádný a kvalitní spánek. 

Čtěte dál