Ženy, které kážou módu

Přestože celý módní byznys stojí na útratách z dámských peněženek, na vrcholných pozicích stále setrvávají většinou muži. Co pro ženy dělají designérky jinak?

Foto: Getty Images

Kdo ví nejlépe, co ženy chtějí nosit a co budou kupovat? Přirozeně byste čekali, že to bude opět žena. Je také pravda, že mnoho respektovaných módních editorek jsou ženy. Stejně tak působí jako hlavní nákupčí a kurátorky. Lisa Aiken pro Modu Operandi, Brigitte Chartrand v Ssense, Olivia Kim v Nordstrom nebo Elizabeth von der Goltz v Net-a-Porter. Pokud jde ale o samotné navrhování, jsou to stále muži, kteří stojí v čele módních značek. Jen si je vyjmenujme: Tom Ford, Ralph Lauren, Daniel Lee pro Bottegu Venetu, Paul Andrew v Salvatore Ferragamo, Nicolas Ghesquière v Louis Vuitton, Hedi Slimane nahradil před dvěma lety návrhářku Phoebe Philo v čele značky Celine, Raf Simons nyní doplnil Miucciu Pradu a na to, že před několika lety vystřídal v Gucci Alessandro Michele návrhářku Fridu Giannini, se už skoro zapomnělo. Koneckonců i u Givenchy nahradil nedávno Matthew M. Williams designérku Clare Waight Keller, která značce navrátila ženskost a vytvořila svatební šaty pro Meghan Markle. Značka ale prý víc profitovala z předchozích estetických vizí, které byly více maskulinní.

Podle výzkumu z roku 2017 ženy utratí až třikrát více za šaty a doplňky než muži. List The New York Times v roce 2018 uvedl, že 85 procent absolventů módních oborů jsou ženy. Přesto zastávají role kreativních ředitelů ve více než polovině velkých módních domů muži. Naštěstí ale ne ve všech. Stále jsou tu i zásadní módní značky, jako je Chanel nebo Dior, které vedou právě ženy. V neposlední řadě je tu nová, nastupující generace a s ní i jména, která dláždí cestu módního průmyslu ženám pro ženy.

Foto: Getty Images

Nosné pilíře

Když začneme u Christiana Diora, působení aktuální kreativní ředitelky Marie Grazie Chiuri má význam hned na několika úrovních. Za prvé jí je nutno připsat body za odvahu a schopnost zaujmout po dvaceti letech práce v partnerství s Pierpaolem Picciolim pro Valentino vlastní estetickou cestu a komerčně úspěšný styl. V minulém roce se módní dům těšil z patnácti procentního nárůstu prodeje. Je to vůbec první žena v čele této francouzské značky a její úspěch spočívá ve feministicky laděném tažení. V jedné z kolekcí se nechala inspirovat esejí Lindy Nochlin z roku 1971 a nechala trička potisknout slogany jako „Proč nemáme více velkých umělkyň?“ nebo „My všechny bychom měly být feministkami“. Nejenže se trička stala hitem, její úsilí o zrovnoprávnění žen a mužů nezůstalo bez povšimnutí. V roce 2019 získala Řád čestné legie, nejvyšší francouzské civilní vyznamenání.

Kormidelnicí legendárního módního domu je i Virginie Viard, pravá ruka Karla Lagerfelda a jeho přirozený nástupce. Pro brand s takovou historií a nezaměnitelnou estetikou bylo její povýšení do čela tvůrčího týmu bezpečnou strategií. Jestli dokáže Viard udávat takt doby a být o krok napřed i při tak velkém počtu kolekcí, na které si Chanel zatím trvá, se teprve ukáže. Její Chanel je jemnější, klasičtější a ženštější, neriskuje. Žádné velké vize a revoluce se nekonají, sází na jistotu a dědictví silné značky. Je dost možné, že právě tento přístup se nyní potkává s náladou ve společnosti.

O dalších vizionářkách a vlivných tvůrkyních se dočtete více v zářijovém Harper's Bazaaru. Právě v prodeji. 

Foto: Getty Images

Čtěte dál