Ze života beauty PR

Víte, co obnáší práce PR? Vyzpovídali jsme Martinu Petrtýlovou, která pracuje na volné noze jako PRista v beauty světě. Do jejího portfolia patří značky jako Estée Lauder, Tom Ford, Aerin, DKNY, Michael Kors nebo česká značka OSTĒ. Kde začít v této branži, jak se navazují spolupráce s influencery anebo jaké must-have produkty nesmí Martině chybět?

Foto: Lucie Vysloužilová

Jak jste se od prvního zaměstnání u automobilky dostala k beauty PR freelancer, v rámci kterého zastupujete i známé světové značky?

Úplnou náhodou. Po škole jsem se hlásila do trainee programu ŠKODA AUTO, ale nevzali mě. Zvažovala jsem firmy jako je KPMG, Deloitte či Tesco. Nakonec jsem díky kamarádce přišla na společnost Estée Lauder, kam jsem napsala i přesto, že nikoho nehledali, a dostala šanci. Nejprve na HR oddělení, po 3 měsících na půl úvazek v oddělení marketingu a po roce na pozici PR. Dodnes s Estée Lauder externě spolupracuji. Mít možnost se v rámci PR starat o portfolio luxusních značek je odpovědnost, ale veliká radost.

Co byste doporučila ženám, kterým je právě PR blízké a rády by se mu věnovaly, ale neví jak a kde začít?

Nelehká otázka... Doporučila bych si dát kafe s PRistou v oboru, o který se zajímám. Představy o PR mohou být zkreslené (eventy a kafíčka nejsou tak časté a jsou za odměnu). Kontaktovala bych PR agentury a nabídla se jim pro neplacenou stáž. Doporučuji dostatečně networkovat, mít přehled o mediálních domech, trendech v marketingu, o influencerech, obecně se nebát komunikovat, mít dobré organizační schopnosti a neustále přemýšlet koho s kým a kde propojit.

Úzce spolupracujete s influencery. Co je pro vás stěžejní při výběru právě těchto spoluprací?

Je to více faktorů najednou, prvně určitě respektuji značku, pro kterou influencera vybírám, dále si všímám, s jakými brandy již influencer spolupracuje (vyřazuji konkurenční značky či spolupráce, které nesouzní se značkou, kterou zastupuji), často dám i na intuici. Všímám si i jak influencer komunikuje se svým divákem, s jakými značkami v minulosti spolupracoval, výjimečně se na reference poptám u kamarádek z PR nebo marketingu. Důležitá je pro mě spolehlivost, proaktivita, dobrá komunikace a profesionalita. 

Jak vypadá vaše klasické pracovní pondělí?

Dost šíleně. Asi mi dáte za pravdu, že pondělí je asi nejhektičtější pracovní den. Každou neděli večer si projdu nadcházející pracovní týden, jaké mě čekají schůzky, úkoly, co hoří. Ráno si uvařím čaj, zapnu e-mail, projdu v hlavě důležité úkoly a začínám pracovat. Funguji na klasický odškrtávací seznam, protože co si nenapíšu, to si nepamatuji.

Foto: archiv Instagramu @martinapetrtyl

Tento rok není zcela příznivý, ale marketingové komunikace i novinky stále probíhají. Musely značky, pro které pracujete, změnit strategii nebo se nějak přizpůsobit v rámci koronaviru?

Velká část komunikace se přesouvá z kamenných prodejen do e-shopů. Tam, kde fungoval zákaznický servis se značky učí se zákazníkem komunikovat online, například prostřednictvím live chatu. Více se podporuje spolupráce s influencery, kterým sledující věří, dají na jejich doporučení a přivedou na e-shop reálného zákazníka.

Tři věci, které vás nejvíce naplňují při vaší práci, a naopak tři věci, které v tomto odvětví nejsou vždy lehké?

Teď řeknu největší klišé, ale pro mě je cesta cílem. Baví mě proces, týmová spolupráce, osobní schůzky, když se mi podaří dostat produkt do povědomí nebo domluvit dobrého influencera.

Chvíle, kdy si říkám, proč si to vůbec dělám, jsou v moment, kdy značka mění zadání ze dne na den a vy se musíte všem omluvit a vysvětlovat, produkty v tisku jsou špatně vidět, novinka, na kterou čekáte, je pro váš trh přesunutá na další rok, váš nápad zkopíruje jiná značka, ale jelikož má více peněz na podporu, působí to, že váš brand kopíruje ji… Pořád jsou to ale „maličkosti”, které lze napravit.

Spolupracujete také s českou značkou OSTÉ. Jaký je rozdíl právě v propagaci české značky, která na trhu teprve začíná, oproti velice známým jako TOM FORD nebo Estée Lauder?

Porovnávat startup a korporát nelze. Od velkých brandů máme připravený marketingový plán, novinku víme rok dopředu, na kampaň dostanete tzv. „guidlines”, je vyčleněný určitý budget. Přesně víte, na jakého zákazníka cílíte. Pravidelně se účastníte školení, máte k dispozici produkty. Pokud za vámi stojí silné, zavedené brandy, komunikace je ve všech směrech jednodušší.

Spolupráce s českým brandem OSTĒ je výzva. Jsme tým 4 lidí v čele s vizionářkou Hankou Phamovou, která vývojově stojí za všemi produkty. Společně se staráme o marketing, obchod, PR, strategii značky, vizuální identitu… můžu jmenovat dál? Je to velká zodpovědnost, nejen ke značce, ale i k zakladatelce Hance.

Jaké jsou vaše must-have produkty, které vám nesmí chybět při každodenní péči?

Balzám na rty OSTĒ s příchutí slaného karamelu je moje závislost. Multifunkční produkt Tom Ford Shade and Illuminate Glow Stick používám jako rtěnku, oční stíny a tvářenku. Bronzujícím pudrem Estée Lauder Bronze Goddess dodám do tváře tvar a barvu. Na zvýraznění a zkrocení obočí jsem si oblíbila Gimme Brow od Benefitu a na pracovním stole i v kabelce mi nechybí obličejová mlha. A v neposlední řadě OSTĒ antimikrobiální gel na ruce.

Jak si nejlépe odpočinete?

Odpočívám při sportu a během čtení. Občas si jdu zaběhat, v létě si zahraji beach volejbal, pravidelně chodím na tenis, oprášila jsem golfové hole a mojí velkou láskou je chození po horách. Loni v létě jsem za tři dny vylezla tři třítisícovky (Silvrettahorn, Piz Buin, Dreiländerspitze) s mačkami, cepínem a především instruktorem. To byl nezapomenutelný zážitek. Letos jsem stihla východ slunce v rakouských horách a jeden celodenní výšlap. Ale jsem poměrně lenivá a pokaždé se musím dost přemlouvat.

Knihy otevírám večer před spaním, v MHD nebo kdykoliv mám chuť a čas během dne. Ráda čtu české autory. Za mě určitě doporučuji: Heřmánkové údolí, Běsa, Vztahy a mýty, Houbařka, cokoliv o Fridě Kahlo nebo knihu Dělám si to sám.

Čtěte dál