Zbavte se stresu a začněte žít

Máte pocit, že už se zběsilým tempem dnešní doby nedokážete udržet krok? Nevěšte hlavu, podobné pocity dnes zažívá každý druhý pracující člověk.

Foto: Shutterstock

Stres je přirozenou fyziologickou odpovědí těla na zvýšenou zátěž, ať už fyzickou či emoční. Skutečným problémem se stává ve chvíli, kdy jsme přílišným tlakům vystaveni dlouhodobě a naše odolnost vyčerpá své poslední rezervy. Stačí, aby se nahromadilo více maličkostí, které jindy zvládáte řešit s úsměvem.

Patříte-li mezi ty, kteří odolnost vůči stresu potřebují zvýšit, a pohybujete se v prostředí, kde je stresu víc, než je zdrávo, je na čase ověřit si, zda máte všech svých ‚5P‘ pohromadě.

1. Předvídání

Stejně jako se říká, že štěstí přeje připraveným, vyplatí se mít toto pořekadlo na paměti i v případě, že se chceme vyhnout hrozícímu tlaku okolí. Právě předvídání stresových situací je totiž klíč k úspěchu. Samotné uvědomění si náročných situací, o kterých už víme, že mohou nastat, nám podvědomě pomáhá k lepší odolnosti a nadhledu.

2. Prevence

Nemá zřejmě smysl zlobit se na sebe, že jste dorazili do práce pozdě. Pokud se vám to tento měsíc stalo už po čtvrté, vyplatilo by se zřejmě zamyslet nad tím, jak byste mohli situacím, které s tím souvisí, předejít. Jestliže například víte, že ráno po probuzení rozhodně nepatříte mezi rychlíky a příprava do práce vám zabere nějakou chvíli, je na čase zvyknout si, že je lepší zkontrolovat, zda máte v kabelce vše potřebné, už večer. Nebudete tak ráno zmateně pobíhat po bytě, hledat jednu věc za druhou, a ušetříte si tím spoustu vzácné energie.

3. Připravenost

V tomto případě jde o přípravu emocionální. Ta je důležitá k tomu, abychom se s možnými stresovými situacemi dokázali nejen lépe vyrovnat, ale také je měli vnitřně pod kontrolou. Nestresujte se z možného nezdaru a tlaku, který vám vypjatá situace může přinést. Namísto toho si do zálohy připravte plán B a zamyslete se, jak by se případný neúspěch dal vyřešit. Dodá vám to více sebevědomí a pozornost se rozptýlí také jinam.

4. Percepce

Je rozdílné, jak se vidíme my sami a jak nás vidí ti druzí. Naše subjektivní vnímání situací, tedy percepce, je velmi podstatným nástrojem při zacházení se stresem. Důležité je proto naučit se odlišovat, které události mohou být reálné, a které naopak pouhým strašidlem. Představte si třeba situaci, kdy vás čeká důležitá prezentace. Nestihli jste si však připravit všechny podklady. Vaše představivost začne pracovat na plné obrátky: Šéf bude nespokojený a ten nový ambiciózní kolega už si určitě na vaše místo brousí zuby. Sesadí vás, sníží vám plat nebo vás vyhodí a nebudete mít z čeho splácet hypotéku... Máte dvě možnosti – buď se necháte pohltit obavami, nebo zkrátka vezmete věci tak, jak jsou, a zařídíte se podle toho, jak se situace vyvine. Jak asi tušíte, strachování v předstihu vám nijak neprospěje a krizovou situaci už v dané chvíli asi stejně neovlivníte.

5. Poučení

Stres je starý jako lidstvo samo a k životu zkrátka patří. V pravěku lidé ve vypjatých momentech buď rovnou útočili, nebo utekli. Dnes ho lidé většinou dusí v sobě, čímž akorát spotřebují více energie. Faktem je, že stres se ze života úplně vymýtit nedá a někdy dožene i největší flegmatiky. Je to proto, že i negativní zkušenosti nás někam posunují a posilují naši odolnost. Přijměte proto i špatné zážitky a poučte se z nich. Zpětná vazba vám příště pomůže najít řešení, jak se podobným situacím vyhnout.

Čtěte dál