Záleží vám na tom, co jíte? Zkuste flexitariánství

Flexitariánství je stále novinkou, o které toho mnoho z nás příliš neví. Zapomeňte na striktní pravidla. Dopřejte si pestrý jídelníček, jen pátrejte po rodokmenu celeru či králíka, který by se měl objevit na vašem talíři.

Foto: archiv Spojka Karlín

V dnešní době je existuje mnoho stravovacích návyků a způsobů, ať už se jedná o veganství, vegetariánství, fruktariánství či například paleo dietu. Každý z nás si najde to své, co mu vyhovuju fyzicky i psychicky. Jestliže jste vegetarián, ale čas od času si vaše tělo přece jen říká o maso, zkuste flexitariánství. 

Vegetarián s bonusem

Kdo je ale vlastně flexitarián? Člověk, který je většinovým vegetariánem s občasnou konzumací masa. Jde tedy o částečné vegetariánství. Pokud jste se z etických či zdravotních důvodů rozhodli ze svého jídelníčku zcela odstranit maso, může se stát, že vám bude občas chybět. Tělo potřebuje mnoho živin, a tak si samo říká, čeho má nedostatek.

Před čtyřmi lety navíc asociace American Heart Association zveřejnila  studii, která představila zdravotní benefity flexitariánství v jasných číslech. Data pocházejí od 450 tisíc Evropanů, jež lékaři sledovali po dobu deseti let. Zjistili, že ti, jejichž strava je alespoň ze 70 % tvořena rostlinnými produkty, mají ve srovnání s „masožravci“ o 20 % menší riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění. Ukázalo se také, že flexitariáni jsou o 15 % štíhlejší, a dokonce žijí o téměř 4 roky déle.

Jak tedy sestavit jídelníček? 

Základem je výběr toho nejlepšího. Stejně jako přistupujete k péči o vaši pleť, i tak přistupujte k vašemu tělu. Dopřejte si kvalitní suroviny a uvidíte, že vám to vaše tělo vrátí. Zkuste se tedy vyhýbat masu zvířat, která jsou chována ve velkochovech, a zaměřte se spíše na maso zvířat z ekofarem. Stejně můžete přistupovat i k potravinám rostlinného původu - nakupovat od dodavatelů, kteří nepoužívají chemická hnojiva.

Základ jídelníčku by měla tvořit zelenina, ovoce a různé obilniny. Maso se konzumuje dvakrát týdně, bílé maso je zdravější než červené a uzeniny do jídelníčku nepatří. Ryby se za maso nepokládají, takže se mohou konzumovat v neomezeném množství,” vysvětluje Ondřej Panoš, šéfkuchař z restaurace Spojka Karlín, která je první flexitariánskou restaurací v Česku.

Foto: archiv Spojka Karlín

Rovnováha živin 

Omezení konzumace masa s sebou nese řadu prokazatelných pozitivních účinků. I tak je ale třeba si dát pozor. "Vegetariáni projevující zodpovědnost k přírodě nesmí zapomínat na zodpovědnost vůči sobě samým. Jestliže se někdo z jakýchkoli důvodů rozhodne ze svého jídelníčku zcela vypustit maso, určitě mu nestačí jen zelenina, luštěniny, smažené tofu a sójové maso. Chybějící živiny, především vitamíny a minerály, musí doplňovat potravinovými doplňky. Nenahraditelné aminokyseliny lze získat jen z potravin živočišného původu, navíc maso lidskému organismu dodává vitamíny skupiny B a jako jejich zdroj je nahraditelné pouze částečně," upozorňuje výživová poradkyně Lucie Pospíšilová. Nezapomeňte ale dodávat tělu potraviny bohaté na železo, vitamín B12 a mastné kyseliny omega-3.

Čtěte dál