Výživová poradkyně Helena Čechurová: Duševní pohoda hraje obrovskou roli

Výživová poradkyně a osobní trenérka byla jednou z přednášejících na našem Wellness Day, který Harper's Bazaar spolupořádal s hotelem Mandarin Oriental. Při té příležitosti jsme se jí zeptali na to, jak vykročit na tu správnou cestu zdravého životního stylu a jak na ní vydržet.

Helena Čechurová je výživová poradkyně a osobní trenérka, se kterou cvičí či v nějaké době cvičila téměř polovina redakce Harper's Bazaaru. Se zdravým životním stylem a fyzičkou ale radí i modelkám z agentury Elite Model Management. Logicky proto při vybírání odborných hostů na Harper's Bazaar & Mandarin Oriental Wellness Day, který se konal v polovině června, padla volba právě na ní. Co radí svým klientům a kdo ji v životě inspiruje?

Helena Čechurová, výživová poradkyně a osobní trenérka

Foto: archiv Instagram @h.e.l.e.n.a_122

Jaké tři vlastnosti vám nejvíce pomáhají při vaší profesi?

Mezi vlastnostmi, které mě nejvíce vystihují, je určitě empatie. Je důležité se při mé práci napojit na mé klienty a pochopit, co je trápí a jaké jsou jejich cíle. Mezi dalšími je určitě nadšení pro práci, která mě velmi baví, protože když děláte to, co vás baví, tak se poté dostaví správný výsledek – ten, za kterým vy i váš klient jdete. A jako třetí bych řekla má extrovertní povaha. Nejsem uzavřena do sebe, sama o svých pocitech ráda mluvím a svým klientům dodávám kuráž. I když jsou uzavřenější, povzbuzuji je, aby se nebáli jít do životních změn. Ta změna, kterou oni chtějí, je ta nejdůležitější. Být zdráv a zdravě se stravovat. 

Masáž, nebo meditace?

Jestliže nemeditujete a nevíte jak, tak se jednoznačně přikláním k masáži. Uvolňuje napětí a svaly a pokud jste sportovci, je nesmírně nutná jako součást regenerace. 

Co máte na své profesi nejraději?

Fakt, že potkávám mnoho lidí a pracuji s různými charaktery. To mě velmi baví, protože každý člověk je ojedinělý. Má jiné nároky, zvyky, povahu a mě s tím baví pracovat. To je to, co vám dává zkušenosti. Nikdo není stejný, a tak se ke každému musíte chovat odlišně, individuálně. To je věc, která mě na mé práci velmi baví. 

Kdo je vaším životním vzorem?

To je pro mě velmi těžké určit, protože nemám pouze jednoho člověka. Když ale přemýšlím o tom, kdo mě inspiruje a koho obdivuji, tak jsou to lidé, kteří pracují, sportují a jsou skromní v tom, co dělají. S tím souvisí i to, jak se stravují, ať už to je i nezdravě, ale střídmě. I to je dobré. Do mého vzoru bych tedy zařadila skupinu lidí pracovitých sportovců. 

Jaké nejčastější chyby lidé dělají, když se snaží žít zdravě?

Chceme žít zdravě, ale ne vždy to jde. Největší chyby, kterých se dopouštíme a ke kterým se vracíme, jsou alkohol a sladké. Vždy. Víno a sladké, v podobě nezdravých sacharidů (jednoduchých cukrů), v našem životě vždy figuruje. To jsou dvě zásadní věci, které nám náš zdravý životní styl ruší. 

Co byste doporučila lidem, kteří se zdravým životním stylem teprve začínají?

Klienty, kteří chtějí změnit svůj životní styl a bojí se toho, od samého začátku nabádám hlavně k tomu, aby vytrvali. Aby neviděli pouze začátek, ale hlavně kontinuitu, že je tato změna na celý život. Aby si toto do své mysli zaryli a nepřestali po době naší spolupráce, ale pokračovali dál. To vštěpuji každému začátečníkovi a dle mě je to to nejdůležitější. Setkala jsem se totiž bohužel s tím, že si se mnou odbyli jeden dva měsíce zdravého životního stylu a poté do toho spadli zpět. Od samého počátku tedy hlavně říkám – NEVZDÁVAT TO. 

Foto: archiv Instagram @h.e.l.e.n.a_122

Co je podle vás důležitější: cvičení, nebo zdravá strava?

Cvičení, nebo zdravá strava. Vejce, nebo slepice. Jde to samozřejmě ruku v ruce. Když už se zdravě stravuji, měla bych také zařadit pohyb. Pokud bych však měla opravdu zvolit, řekla bych, radši lépe a zdravě jíst. Nebudeme si nic nalhávat, lidské pokolení je od přírody líné, a v případě, kdy lidé nemají návyk na pohyb, je snazší do jídelníčku zařadit zdravé potraviny, než se hýbat, protože pohyb bolí. Ale v nejlepším případě samozřejmě 50/50. 

Co vás k této profesi vedlo?

Abych byla upřímná, tak mě k této profesi přivedla pracovní situace. Jsem již mnoho let agentka v modelingové agentuře Elite Model a určitými změnami, které tam prošly, jsem byla nucena najít si další práci, ačkoliv tam pracuji dál na zkrácený úvazek. To, že od malička sportuji a vždy mě zajímala zdravá strava, byl základ. Poté jsem si dodělala vzdělání a před devíti lety jsem začala právě u modelek s radami, jak zdravě jíst a udržet si míry, protože v tomto byznyse to důležité je. Poté jsem navíc přešla k nemodelkám/nemodelům a tomu se věnuji dodnes. 

Co je největším mýtem z oblasti zdravého životního stylu?

Mezi mýty ve zdravém stravování patří například tvrzení, že alternativní stravování jsou dobrá pro každého. To, že někdo tvrdí, že musíme být vegetariánem, protože je to to nejlepší či například makrobiotikem, to je pro mě mýtus a s tímto já nesouhlasím. 

Je těžší pracovat s modelkami, či s lidmi z běžného života?

Pracovat s modelkami je úplně nejtěžší, především co se týče režimu a nastavení pravidel, aby si udržely míry, které musí mít. Upřímně, všichni jsme byli mladí a nechtěli jsme nikoho poslouchat, natož držet nějaký režim. Těmto dívkám rozumím, ale ony dostaly šanci, vydělat si velké peníze, a tam už by měli zasahovat rodiče, trošku je vést a radit jim. Musí si uvědomit, že dostaly tuto možnost, a s tím přichází dodržování nějakých výživových doporučení a také pohyb. Výjimkou jsou modelky a modelové, kteří byli od malička zvyklí sportovat a je pro ně poté jednodušší nastavit si hranice a režim i ve stravování.

Jaké jsou podle vás základní pilíře zdravého životního stylu?

Základním pilířem zdravé stravy a celkově naší pohody je spánek. Neřeknu vám, že musíte každý den sníst avokádo či jinou potravinu. Ano, to je dobré, ale aby člověk správně fungoval, musí se začít u spánku. První je duševní pohoda, přiměřený dostatečný pohyb a od toho se poté odvíjí strava. Situace, kdy jíme ve stresu, nebo dokonce nejíme vůbec, je už úplně špatně. Duševní pohoda hraje obrovskou roli. Mnoho klientů ke mně přišlo ve stresu či ani sami nechtěli změnit svůj dosavadní životní styl, ale dotlačil je k tomu člen rodiny či přítel/přítelkyně. Velmi záleží na tom, v jakém jsme rozpoložení. Tyto věci musíme mít v pořádku pro to, abychom poté mohli změnit stravu. 

Foto: Ivan Kašša

Čtěte dál