Uvažujete nad kosmetikou (eko)logicky?

Vyžadovat, aby měly kosmetické přípravky příznivý vliv na pleť, vlasy a dále, je v pořádku. Ještě víc v pořádku ale je, pokud mají pozitivní dopad i na životní prostředí.

Foto: Shutterstock 

Mnoho lidí si pod často skloňovaným slovem „udržitelný“ představí pouze recyklovatelný obal, ve skutečnosti však jde o celý proces. Testováním na zvířatech či uhlíkovou stopou počínaje, spotřebou energie, podporou pěstitelů nebo například aktivitami zabraňujícími odlesňování planety konče.

Šetrný přístup k životnímu prostředí i k celé planetě se stal globálním tématem. Usiluje přitom o udržení standardu, na který jste zvyklí, ale s čistým svědomím, že neškodíte přírodě, sobě ani ostatním lidem. Á propos, kdo do této problematiky ještě neměl možnost hlouběji zabrousit, dnešní celosvětový Den Země může být minimálně skvělou příležitostí k tomu, vyjádřit solidaritu a - alespoň zčásti - svůj přístup přehodnotit. Kosmetických firem, které se zodpovědně angažují, je nespočet. Některé se zapojily dávno, jiné se přidávají postupně.

K udržitelnosti se hlásí značka za značkou

Hned několika směry se se svými aktivitami rozeběhl gigant L’Oréal, a to s bezmála třiceti mezinárodními značkami v portfoliu:

1) Koncem března například korporace spustila eko program ve spolupráci s obalovou společností EKO-KOM. Vzdělávací web Tridimeprokrasu.cz má za cíl zvýšit povědomí o třídění odpadu z hygienických a kosmetických přípravků. A proč třídit? Aby se šetřily přírodní zdroje, omezily emise skleníkových plynů a aby se vytvářela pracovní místa.

2) Svým spotřebitelům L’Oréal také umožňuje (v ČR umožní v roce 2022) rozhodovat o koupi daného produktu nejen podle ceny nebo účinnosti, ale i na základě environmentálního dopadu. A to díky speciálnímu značení od A do E, kde se produkt „A“ považuje za „nejlepší ve své třídě“. Skóre tak dá přesnou představu o tom, jaký dopad má daný produkt na planetu při zohlednění 14 faktorů, jimiž jsou například emise skleníkových plynů, nedostatek vody, okyselení oceánu nebo dopad na biologickou rozmanitost. Jak totiž potvrdil výzkum, značení vede ke změně spotřebitelského chování.

3) Jiný velký krok vpřed se podařil značce Garnier, a sice schválení od organizace Cruelty Free International (CFI) v rámci Leaping Bunny programu. Což ve zkratce znamená, že bylo nutné detailně prověřit celý dodavatelský řetězec (čítající více než 500 dodavatelů, kteří zprostředkovávají přes 3 000 různých ingrediencí z celého světa) pro jakékoliv případy testování na zvířatech. Tento přísný proces zajišťuje, že si spotřebitelé zakoupí výrobek Garnier s naprostou jistotou a vědomím toho, že odpovídá striktním pravidlům Leaping Bunny.

4) Společnost L’Oréal si plně uvědomuje i velký význam obalů v celkové ekologické stopě, a tak se zavázala snížit jejich množství a zajistit, aby 100% pocházely z recyklovaných nebo obnovitelných zdrojů. Důkazem budiž ikonický přípravek pro péči o atopickou pokožku Lipikar Balzám AP+M od La Roche-Posay, jenž byl nově uveden v tubě na bázi kartonu. Větší část plastového obalu tak nahradil ekologický certifikovaný materiál, jehož recyklace je možná s nápojovými kartony. Ve srovnání s předchozím „modelem“ přípravku to konkrétně znamená, jako kdyby každá 6. tuba neexistovala. 

Udržitelnému rozvoji je mimochodem velmi nakloněna i značka Nivea:

Ta si kromě dalších ušlechtilých cílů (snižování emisí CO2, recyklace materiálů, šetření vodou či boj proti odlesňování) stanovila, že skončí s mikroplasty. Což se jí podařilo zrealizovat, protože od konce roku 2019 jsou všechny sprchové gely a šampony bez tzv. mikrokuliček. Nahradily je biologicky odbouratelné částice.

Foto: Shutterstock 

Pozadu nezůstává ani Clarins: 

Nejlepším příkladem zodpovědného přístupu u značky Clarins je vedle rostlinného složení a recyklovatelného balení také fair trade program, jímž značka podporuje rozvoj místních komunit na Madagaskaru a v Burkina Faso. Udržuje však i dlouhodobé partnerství s Jardins du Monde. Tedy s organizací, která pomáhá chránit a rehabilitovat používání léčivých rostlin mezi místními populacemi, jež nemají přístup ke konvenční medicíně.

Závazek ohleduplného postoje ke kráse ctí také Sephora:

Společnost před nedávnem začala řadit nabízené výrobky do několika skupin. A sice Good For You, které se vyznačují tím, že obsahují minimálně 90 % přírodních ingrediencí. Dále Good For Vegan, jež nezahrnují žádné ingredience živočišného původu. A zbývá Good For a Better Planet v ekologicky navrženém balení vyrobeném z udržitelných surovin. Sephora rovněž nabízí možnost recyklace kosmetických obalů (parfémy, péče, dekorativní kosmetika) jakékoliv značky. Stačí jej přinést do prodejny.

Díky Jordan nezůstává pozadu ani zubní péče:

Ohromný krok vstříc životnímu prostředí v oblasti zubní péče udělala značka Jordan v tom, že začala jako vůbec první s výrobou náhradních hlavic na elektrické kartáčky z recyklovaného plastu. Jsou v obalu z papírové buničiny a jsou kompatibilní s většinou elektrických rotačně – oscilačních zubních kartáčků Oral-B. Vzhledem k jedinečnosti recyklovaného plastu, použitého při výrobě, jsou v netradičních šedých odstínech.

Pokrok v dekorativní kosmetice s Kjaer Weis:

K poptávanému refillable systému, tedy znovuplnitelným obalům se přiklonila například organická Kjaer Weis, jež tuto možnost nabízí u mnoha svých produktů, ale současně ji využila u nejnovějších paletek očních stínů The Quadrant. Jsou 100% přírodní, ze 70 % organické a neobsahují silikony, parabeny, mikroplasty, alkohol ani třeba lepek. Značka tak reprezentuje luxus a udržitelnost bez nejmenších kompromisů.

A v podobném duchu bychom mohli pokračovat u mnohých dalších značek na trhu... Trend férového přístupu totiž hýbe (nejen kosmetickým) světem.

Čtěte dál