Upcyklace jako nový start: Proč nás právě teď tolik baví?

Zábava na dlouhé letní odpoledne a odpovědnost k planetě v jednom.

Foto: archiv Instagram @maisoncleo

Upcycling - slovo, které se právě teď skloňuje snad na všech možných místech. Nejčastěji je ale slyšet v souvislosti s módou. Fanoušci módní revoluce často vyzývají k recyklaci starých kousků nebo k výměně oblečení s kamarádkami. Právě upcyklování starších věcí, které už nenosíme, je ale teď trendem číslo jedna. 

Slovo upcyklace vzniklo na konci minulého století. Stála za ním touha posunout recyklování o kousek dál, zachovat výrobní zdroje, kterých, jak si společnost v té době začala silně uvědomovat, není nekonečno, a ještě zvýšit užitnou hodnotu dané věci. Zkrátka upcyklace měla být filozofií a životním stylem 21. století. Věcí už je na planetě dost, teď je čas vše co nejlépe využít a zužitkovat. 

Od kolébky ke kolébce

Na rozdíl od recyklování chce upcyklace zapojit každého z nás a udělat z nás více než jen pouhé konzumenty. Upcyklace si klade za úkol z každého účastníka konzumního života vytvořit zároveň i spojence v nápravě napáchaných škod. Život věcí totiž nemusí skončit na konci jejich oficiálního životního cyklu recyklací - právě v tom momentě má nastoupit upcyklování, tedy prodloužení jejich životní cesty. 

Tak proces popisují architekt William McDonough a chemik Michael Braungart ve své knize "Od kolébky ke kolébce: Přetvoření cest, kterými vyrábíme věci“. Autoři se snaží popsat nový způsob, jakým můžeme vyrábět. Vše by prý mělo vznikat už s myšlenkou na upcyklaci. Produkty se buď mají stát věcí novou a být tak na začátku svého dalšího životního cyklu, nebo se proměnit na znovu využitelné materiály a součástky. 

Tento způsob smýšlení se právě teď těší vlně popularity. Zejména módní průmysl se snaží sám sebe reformovat, zlepšit, posunout. A pokud nevíte, jak byste právě vy mohli světu pomoci dýchat, upcyklace je skvělý způsob, jak cestu za novým životním stylem nastartovat. 

Foto: archiv Instagram @alexanderwangny

Nový život

Návrhář Alexander Wang například během karantény vyhlásil soutěž o nejoriginálnější redesign obyčejného bílého trička. S hashtagem #wangfromhome vysílal na svém Instagramu živá vysílání s modelkami a influencerkami a ukazoval, jak z bílého trička vytvořit nový a originální kousek oblečení. 

Že je upcyklování více než jen další pomíjivou teorií dokazuje například značka Maison Cleo, která všechny své kousky šije z látek, které jsou takzvaně "deadstock" neboli z nevyužitých látek velkých módních domů, které už nikdo nechce a jejich cesta tak většinou končí spálením či jinou likvidací. Značka, za kterou stojí matka s dcerou z francouzského Calais, se přes období karantény rozrostla a nyní plánuje nabírat další zaměstnance. 

Foto: archiv Instagram @maisoncleo

Cest, jak na to jít o trochu lépe je spousta. Avšak určitě můžeme tvrdit, že ohleduplnost nikdy nevyjde z módy. Takže vezměte nůžky a šijte a vymýšlejte, co by díky vašemu kreativnímu zásahu mohlo získat druhý dech. 

Upcyklaci se věnuje například i pražský Recycle Vintage Store.

Foto: archiv Instagram @recycle_store_prague

Čtěte dál