Zábava na dlouhé letní odpoledne a odpovědnost k planetě v jednom.
Foto: archiv Instagram @maisoncleo
Upcycling - slovo, které se právě teď skloňuje snad na všech možných místech. Nejčastěji je ale slyšet v souvislosti s módou. Fanoušci módní revoluce často vyzývají k recyklaci starých kousků nebo k výměně oblečení s kamarádkami. Právě upcyklování starších věcí, které už nenosíme, je ale teď trendem číslo jedna.
Slovo upcyklace vzniklo na konci minulého století. Stála za ním touha posunout recyklování o kousek dál, zachovat výrobní zdroje, kterých, jak si společnost v té době začala silně uvědomovat, není nekonečno, a ještě zvýšit užitnou hodnotu dané věci. Zkrátka upcyklace měla být filozofií a životním stylem 21. století. Věcí už je na planetě dost, teď je čas vše co nejlépe využít a zužitkovat.
Na rozdíl od recyklování chce upcyklace zapojit každého z nás a udělat z nás více než jen pouhé konzumenty. Upcyklace si klade za úkol z každého účastníka konzumního života vytvořit zároveň i spojence v nápravě napáchaných škod. Život věcí totiž nemusí skončit na konci jejich oficiálního životního cyklu recyklací - právě v tom momentě má nastoupit upcyklování, tedy prodloužení jejich životní cesty.
Tak proces popisují architekt William McDonough a chemik Michael Braungart ve své knize "Od kolébky ke kolébce: Přetvoření cest, kterými vyrábíme věci“. Autoři se snaží popsat nový způsob, jakým můžeme vyrábět. Vše by prý mělo vznikat už s myšlenkou na upcyklaci. Produkty se buď mají stát věcí novou a být tak na začátku svého dalšího životního cyklu, nebo se proměnit na znovu využitelné materiály a součástky.
Tento způsob smýšlení se právě teď těší vlně popularity. Zejména módní průmysl se snaží sám sebe reformovat, zlepšit, posunout. A pokud nevíte, jak byste právě vy mohli světu pomoci dýchat, upcyklace je skvělý způsob, jak cestu za novým životním stylem nastartovat.
Foto: archiv Instagram @alexanderwangny
Návrhář Alexander Wang například během karantény vyhlásil soutěž o nejoriginálnější redesign obyčejného bílého trička. S hashtagem #wangfromhome vysílal na svém Instagramu živá vysílání s modelkami a influencerkami a ukazoval, jak z bílého trička vytvořit nový a originální kousek oblečení.
Upcyklování je více než další pomíjivou teorií, a to dokazuje i značka Maison Cleo, která všechny své kousky šije z látek, které jsou takzvaně "deadstock" neboli z nevyužitých látek velkých módních domů, které už nikdo nechce a jejich cesta tak většinou končí spálením či jinou likvidací. Značka, za kterou stojí matka s dcerou z francouzského Calais, se přes období karantény rozrostla a nyní plánuje nabírat další zaměstnance.
Foto: archiv Instagram @maisoncleo
Cest, jak na to jít o trochu lépe je spousta. Avšak určitě můžeme tvrdit, že ohleduplnost nikdy nevyjde z módy. Takže vezměte nůžky a šijte a vymýšlejte, co by díky vašemu kreativnímu zásahu mohlo získat druhý dech.
Foto: archiv Instagram @recycle_store_prague