Umělkyně Basmah Felemban: Respekt k ženám bohužel stále není samozřejmostí

Během návštěvy festivalu umění Art Dubaj, kde vystavují ti nejlepší umělci z celého světa, jsme měli příležitost vyzpovídat jednu ze zúčastněných, Basmah Felemban. Tato osmadvacetiletá grafická designérka se soustředí na islámské umění a kaligrafii a své práce vystavovala například v Londýně nebo v Benátkách. V rozhovoru nám prozradila, co je posvátná geometrie, co odlišuje arabské umění od evropského a jakým překážkám jako umělkyně čelí.

Foto: archiv umělkyně

Přesto, že se cestování přesunulo spíše na displeje našich monitorů, máme i tak možnost poznávat nové kultury, i když trochu jinak. Přes obrázky, silné osobnosti a příběhy. Jednou z takovýchto osobností je i mladá umělkyně Basmah Felemban, která bourá stereotypy. Žena, která téměř jako každý mileniál stihla za svůj dospělý život vyzkoušet vícero zaměstnání. Svoje umění propojuje s posvátnou geometrií islámské víry a snaží se razit cestu pro všechny moderní ženy. O objevení vlastní identity a o roli umělkyň v arabské zemi jsme se bavili přímo na Art Dubaj, festivalu vizuálního umění, který se každé jaro koná v Dubaji.

Proč jste si zvolila cestu umělkyně?

V mnoha zaměstnáních se od vás vyžaduje umírněnost a soustředěnost jen na jeden konkrétní úkol. Brzy jsem si uvědomila, že kdybych chtěla vyniknout v nějaké „normální“ práci, byly by se mnou jenom problémy. Myslím, že jsem se stala umělkyní, protože je to jediná věc, ve které jsem dobrá.

Jste především grafička, pak jste přešla k umění a pak k sochařství. Co vám dalo tento náboj a potřebu objevovat různá další odvětví?

Myslím si, že to je víc než náboj. Vyrůstala jsem v době mezi vytáčeným internetem a celodenním přístupem k internetu. Většinu dospívání jsem prožila přilepená k rodinnému počítači, unešena věcmi, ke kterým jsem měla přístup, a to ovlivnilo můj pohled na svět. Myslím, že to v tom hraje velkou roli. Interdisciplinární praxe je něco, co jsme se všichni museli naučit. Všechny prvky, se kterými nyní pracuji – islámské umění nebo 3D design – jsem se naučila používat už jako grafička a měla jsem obrovské štěstí, že jsem k nim měla přístup.

Foto: archiv umělkyně

Vaším hlavním zaměřením je islámské umění. Co to přesně je a proč jste si vybrala tento typ umění?

Také se nad tím někdy pozastavím. Nejdůležitější věcí, kterou jsem si z magisterského studia odnesla, bylo širší pochopení islámského umění a to, jak zapadá do většího světa zvaného Sacred Geometry (posvátná geometrie). To, co mě nejvíce přitahuje na tomto systému, je jeho řád a cítím, že jsem jen malou částí něčeho mnohem většího. Když jsem pochopila, že posvátné umění mohu začlenit do všeho, co dělám, osvobodilo mě to.

Myslíte si, že je pro ženu těžší stát se respektovanou umělkyní právě v arabské společnosti?

Myslím, že situace, kterým ženy čelí v jakémkoliv prostředí – jako je neustálé přerušování, banalizování atd. – jsou nevyhnutelně přítomné i pro nás umělkyně. Bohužel, respekt k ženám je spíše výzvou než samozřejmostí.

Za mě osobně je to složitý úkol vysvětlit společnosti, že ženy jsou schopné čehokoliv stejně jako muži. A přitom se setkávají s neustálým utlačováním a snižováním jejich úspěchu.

Co odlišuje arabské umění od evropského? Možná rozdíl ve zdroji inspirace nebo ve způsobu práce?

Je důležité zdůraznit, že pojem arabská kultura sice označuje lidi hovořící arabským jazykem, je ale stereotypní si myslet, že všechny arabsky mluvící země mají stejnou kulturu. Je velmi důležité, abychom toto uvedli na pravou míru a začali skutečně zohledňovat každou místní kulturu zvlášť, abychom je skutečně mohli pochopit. Myslím si, že hlavní roli, pokud jde o metody vyjadřování a komunikace v arabských dějinách i v zemích jako je Irák nebo Egypt, které mají bohaté vizuální dějiny, sehrály poezie a jazyk. Možná je to můj osobní pohled na svět, ale cítím, že způsob vyjadřování umělců následuje metody básníků a spisovatelů. Myšlenky se nejprve stávají metaforami a symboly a pak se proměňují na vizuály. Pro okolní svět se může umění arabských zemí jevit jako přímočaré, ale myslím, že v sobě skrývá mnohem víc.

Kdy se cítíte nejvíce sama sebou? Kdy se cítíte nejsvobodněji?

Vždycky jsem si myslela, že nejlepší chvíle v mém životě budou ty, před kterými mě lidé varovali. Teď je mi 28, a i když jsem mladá, tak začínám chápat, jak odlišná je realita každého z nás. Cítím se nejsvobodněji, když se mýlím! Mýlit se mi je povědomé, líbí se mi ty okamžiky, kdy si uvědomím, že jsem se zmýlila, protože je to okamžik, kdy mi spadnou všechny masky a já mám pocit, že nic neschovávám.

Co podle vás dělá dobrého umělce? Jaké vlastnosti by měl mít?

Existuje řada cest nebo způsobů, kterými se umělci mohou ve své kariéře nechat vést. Dobrá vlastnost jednoho umělce může být špatnou vlastností pro jiného umělce, takže je to těžké říct. Myslím si, že vlastnost, kterou by měl každý umělec mít, aby obstál, je otevřenost.

Více se o Basmah Felemban a její tvorbě dozvíte v tomto videu: 

„Je to trochu legrační, ale vždycky jsem chtěla být známá jako osoba, která nechce být známá.” Basmah Felemban

Čtěte dál