Tvář jako z Instagramu

Sociální sítě zásadně změnily náš život a nastavily nový ideál krásy. Jak přesně se to stalo a jak na to reaguje kosmetický byznys?

Foto: archiv

Kdysi dávno ovlivňovala náš vzhled zeměpisná šířka a původ. "Pokud jste žili v Asii, pravděpodobně jste hledali ten nejlepší způsob, jak si zesvětlit pleť. Pokud jste v osmnáctém století žili ve Francii, pudrovali jste si paruku. Ideál krásy byl v každé části světa odlišný. Na přelomu 19. a 20. století to začaly měnit časopisy. Ve 40. letech minulého století pak do hry vstoupily navíc celebrity,“ popisuje historička zabývající se krásou Rachel Weingarten. Pokud čtete tyto řádky, znamená to, že vliv časopisů je patrný i dnes. Nicméně náš vzhled významně ovlivňují i další hráči – Instagram, YouTube a ostatní sociální sítě.

„Sociální sítě jsou ta nejhorší věc, co se kosmetickému průmyslu mohla přihodit,“ říká slavná vizážistka Pati Dubroff. Není třeba v jejích slovech hledat zášť či závist, vždyť i ji na Instagramu sleduje téměř 170 tisíc lidí.

Co přesně tím tedy naznačuje?

Být sám sebou není potřeba

To, jak chceme vypadat, dnes určuje především Instagram. Bohužel přitom často zapomínáme na jakékoli kritické myšlení a svůj vlastní styl. A to je důvod, proč instagramoví influenceři (respektive influencerky) začínají vypadat podezřele podobně: našpulené rty, nepřirozeně černé a nadpozemsky symetrické obočí, kočičí linky až ke spánkům, totožná dávka rozjasňovače a bronzeru. „Vytrácejí se rozdíly, které vycházejí z našeho původu i výchovy,“ upozorňuje Rachel Weingarten. Vysvětlení této unifikovanosti je prosté: čísla. Chceme mít co nejvíce lajků, co nejvíce followerů, a tak kopírujeme, co funguje a na co jsou lidé zvyklí.

Instagram však ovlivňuje nejen to, jak se líčíme, ale i čím. Na trendy na sociálních sítích totiž reagují i samotné firmy při vývoji svých nových produktů. Z průzkumu, který si nechal udělat Facebook, jenž vlastní i Instagram, vyplývá, že 53 procent nákupů kosmetiky je ovlivněno tím, co zákazník viděl na sociálních sítích a profilech nejrůznějších beauty guru. Samotní výrobci přitom přes sociální média dokážou ovlivnit „jen“ 44 procent nákupů.

Hlavně ať je to fotogenické

Jen si vzpomeňte na všechny ty produkty z poslední doby, které mají v názvu slůvka jako „insta ready“ nebo „no filter“. Pojmenováním to ale zdaleka nekončí – kosmetické značky se soustředí na to, aby jejich produkty zákazníky přímo vyzývaly k tomu vystavit je na Instagram. Výsledkem je, že dokonce i přípravky, pro jejichž efekt to nemá žádný význam, obsahují třpytky a pleťové masky hrají všemi barvami – asi jste už narazili na snímky, na nichž lidé vystavují svou tvář s černou či zelenou vrstvou čehosi. Textilní masky již nejsou bílé, ale mají potisk tygříka nebo kočky, nikoli proto, abyste potěšila svého přítele, ale proto, abyste se jí chtěla pochlubit na svém profilu.

Celý článek s přečtěte v listopadovém Harper's Bazaaru.

Čtěte dál