Těšit se do kanceláře?

Jde to a víme, jak na to!

V kancelářích pro muže se dnes nachází třeba kulečník nebo šipky, jak má ale vypadat open space, který myslí na ženy? Moderní kanceláře přitom lze upravit i pro ně, uzpůsobit je k větší kreativitě a dodat jim kapku útulnosti.

Foto: Regan Cameron for Harper’s Bazaar UK

Mít svůj soukromý prostor je zásadním předpokladem kreativity, to popsala už ve 30. letech minulého století spisovatelka Virginia Woolfová ve slavném eseji Vlastní pokoj. Moderní kanceláře její postřeh jaksi nenaplňují. Trend open space coby ideálního pracovního prostředí se silně prosazuje po celém světě a v mnoha odvětvích. Začaly s ním technologické firmy kolem roku 2000, nejdříve s adresou v Silicon Valley a postupně se rozšířily do celého světa i do jiných oblastní, než je jen IT.

Je pravda, že nejdříve se zdálo, že open space má jen samé libé výhody – velké místnosti bez dělicích příček dokážou ušetřit místo, chytře uzpůsobené stoly zajistí každému zaměstnanci klid i možnost být mezi svými kolegy. Kromě efektivity se v moderních open space myslí i na samotné potřeby pracovníků, a tak se v kancelářích budují i místnosti, kde zaměstnanec může upustit páru, ať už jde o firemní kuchyně, nebo pingpongové stoly.

Každý den jinde

Stále se tedy prosazují kanceláře s lidskou tváří, které jsou ovlivněné stylem Silicon Valley, ale stačí to? Dokáže zaměstnance opravdu tak potěšit, když může z patra do patra sjíždět po skluzavce? V soutěži o nejkrásnější kancelář roku se pravidelně ucházejí především dva druhy prostor: ty minimalistické, které oživují maximálně zelené stěny, nebo naopak ty rádoby kreativní, kde mají místo pohovky dřevěné palety, ale přesto všechny působí jako ze stejného katalogu.

Lenka Čábelová, které pracuje jako manažerka komunikace pro české zastoupení společnosti Microsoft, byla u toho, když se před čtyřmi lety jejich kanceláře předělávaly a zútulňovaly. „Potřebovali jsme kanceláře vhodné pro koncept práce odkudkoli. Proto jsme vybudovali komunitní prostor pro zákazníky, kde se můžeme scházet a ukázat naše technologie v praxi. Pak jsme vytvořili prostor, který přirozeně propojí všechny týmy a pomůže sdílet nápady a příležitosti – toho jsme dosáhli díky neformální čtyřpatrové kavárně, která je takovou páteří kanceláře. Na ni navazují pracovní prostory. Jsou členité a různorodé, díky tomu si každý vybere místo ke stání, sezení, malou či velkou kancelář nebo třeba telefonní budku, podle toho, co zrovna potřebuje,“ říká Čábelová a dodává, že koncept práce odkudkoli jí zcela vyhovuje, byť to znamená, že v práci nemá svůj vlastní stůl.

„Baví mě ta různorodost a svoboda volby. Každý den si vyberu místo, které vyhovuje tomu, na čem pracuji a kde zrovna potřebuju být. Když se chci soustředit, zůstanu doma. Když potřebuju vyřešit problém, jdu si zaběhat nebo do kavárny, měnící se podněty mě totiž stimulují. Když chci vymyslet něco nového, sejdu se s kolegy v kanceláři. Vše si plánuji tak, abych se vyhnula zbytečnému přejíždění a využila různé prostoje. Mám tak více času na sport a na rodinu. Vše podstatné mám dostupné elektronicky a hlavně: když chodíme pořád mezi stejné lidi na stejné místo, napadají nás pořád stejné myšlenky. A to je v dnešní době velká brzda,“ dodává Čábelová.

Prostředí plné štěstí

Zatímco do Česka proudí kancelářský vzduch z Ameriky, v Londýně se v posledních letech budují tak trochu jiné kanceláře, většinou ve firmách, kde pracují především ženy. Takové kanceláře jsou elegantní, oduševnělé a na první pohled mohou připomínat i moderní obývací pokoj.

Interiérová designérka Linda Moreyová-Burrowsová ze studia MoreySmith se zaměřuje především na firmy, kde pracuje valná většina žen. „Ženy se v práci chtějí cítit hlavně pohodlně, ne vystresované agresivním a neosobním prostředím,“ míní. Podle ní lze vybudovat empatické pracovní klima, které bude opravdu cílit na individuální potřeby jedince a zároveň podporovat pospolitost. Už třeba tím, že starší zaměstnanec bude sedět poblíž klasického mileniála. „Je doba sdílení, a proto se musíme snažit sdružovat lidi, to je to pravé inspirativní prostředí,“ říká designérka. Všimla si, že současné kanceláře jsou stále především maskulinní, a snaží se to změnit. Ženám nejvíce vyhovuje různorodost a ambientní styl: prostory, kde se dá pracovat s intenzitou světla, místnosti světlé i tmavé, otevřené i intimní, formální i neformální.

Umění na stěnách

Ostatně ani odborné studie open space příliš nefandí. Ženy jsou v otevřených kancelářích citlivější na hluk více než muži a často se cítí jako pod drobnohledem. Všímají si nenápadného tlaku, aby se vhodně oblékaly a líčily, a vadí jim minimum soukromí. Alespoň to vychází ze studie, která vyšla v odborném časopise Gender, Work and Organizations. Najít ovšem obdobný styl kanceláří s ženským espritem po londýnském vzoru není v Česku jednoduché. Unisex vítězí. Zatím.

„Nerozlišujeme mezi prostředím pro ženy a muže. Tak působí i náš prostor, je atraktivní a originální. Cítí se v něm dobře ženy i muži. Autorem návrhu interiéru je brněnské architektonické studio Kyzlink Architects. Chtěli jsme, aby naše kanceláře evokovaly vonné esence a čistotu,“ říká marketingová manažerka společnosti Notino Barbora Seinerová. Ženy podle ní oceňují barevné mozaiky z hluk tlumících obkladů nebo abstraktní nápisy a objekty na zdech inspirované tvary parfémů a kosmetiky.

Snad tedy i více firem než jen Notino pochopí, že i emoce jsou důležité. Stejně jako vůně, květiny nebo krásné věci... Spíš než o technické zázemí půjde ale především o péči. „Skvělé je, když firmy nabízejí i bezplatné firemní školky, to uvítá každá matka. Kanceláře, ve kterých se mi vždy dobře pracovalo, měly společnou jednu věc: krásný výhled. Většinou sídlily v šestnáctém až dvacátém patře. Preferuji individuální kancelář před open space, člověk se dokáže lépe soustředit. Pokud se k tomu přidá i balkon, který je u výškových budov velmi vzácný, jedná se o srdeční záležitost. Když se kancelář nachází v centru města se spoustou dobrých restaurací a kaváren, kam můžete zajít na oběd či večeři, strávíte v práci mnohem více hodin, protože se tam prostě cítíte dobře,“ říká architektka Jana Le Petreuc. I když v dnešní době už fungují kanceláře open space čtvrté generace, je načase, aby i u nás začaly fungovat tak trochu jiné kanceláře. Vždyť Virginie měla pravdu – aby ženy mohly být kreativní, potřebují své vlastní místo.

Čtěte dál