Spravte si náladu stravou

Cítíte se vyčerpaná a vystresovaná? Vyřeší to několik chutných potravin.

Foto: Shutterstock               

Máme pro vás druhou várku tipů na jídla, která vám pomůžou v boji s úzkostí a špatnou náladou. Mějte doma níže vyjmenované potraviny, pravidelně je konzumujte a budete se cítit skvěle a plná energie.

Kuře a krůta

Tyto dva druhy masa osahují aminokyselinu tryptofan, která podporuje tvorbu serotoninu, látky s největším vlivem na stav nálady. Dále pomáhají tělu produkovat melatonin, hormon ovlivňující kvalitu spánku. Libové drůbeží maso obsahuje také další aminokyselinu – tyrosin. I ta ovlivňuje psychické rozpoložení a funguje jako protilátka proti melancholii. Tyrosin pomáhá tělu produkovat adrenalin, jehož nedostatek může vyvolat depresivní stavy. Kuře i krůtu si můžete dopřávat, jak často jen chcete. Několikrát týdně si dejte kuřecí či krůtí prsa, přidávejte je do salátů nebo si uvařte kuřecí polévku.

Špenát

Nedostat vitamínu B může zapříčinit depresi, jelikož hladina serotoninu je ovlivněna množstvím tohoto vitamínu v těle. Vitamínu B existuje několik typů. V jídle byste měla vyhledávat především B3, B6 a B12. Listová zelenina, jako je špenát, je skvělým zdrojem této skupiny vitamínů. Přidávejte ho do salátů, jezte ho s masem, popřípadě obědvejte špenátovou polévku.

Foto: Shutterstock               

Obiloviny

Kalcium pomáhá potlačit stres a úzkost. Najdete ho například v obilovinách, krevetách, sardinkách, tofu a špenátu. Dávejte si neslazené obilné cereálie k snídani, k večeři si připravte tofu se špenátem nebo salát s krevetami a váš denní příjem kalcia bude optimální.

Hořká čokoláda

Máte pocit, že po kousku hořké čokolády je svět hned veselejší? Existuje pro to dobré vysvětlení! Čtvereček této pochoutky totiž podporuje produkci endorfinů a serotoninu. V nedávném experimentu bylo pozorováno třicet lidí, kteří čtrnáct dní jedli čtyřicet gramů hořké čokolády denně. Výsledky odhalily sníženou hladinu hormonů vyvolávajících depresi a úzkost a to u všech účastníků experimentu. Kupujte si ale opravdu kvalitní hořkou čokoládu, nejméně 70%. Také byste se měla hlídat a nespořádat celou tabulku najednou, ale vychutnat si jeden až tři malé čtverečky jako zákusek po obědě.

Ústřice

Ústřice jsou potravina, kterou si pravděpodobně nebudete dopřávat pravidelně, ale když se naskytne příležitost, určitě si je dejte. Jsou bohaté na zinek, který je skvělým zdrojem energie a podporuje správné fungování mozku a pomáhá v boji s depresí. Další látka hojně obsažená v ústřicích je protein. Ten je bohatý na tyrosin a jak bylo uvedeno výše, tato aminokyselina pomáhá potlačit negativní náladu a úzkost. I pouhé tři ústřice budou velmi prospěšné a pocítíte jejich účinek na vašem psychickém rozpoložení.

Čtěte dál