Seznamte se, Cartierovi

Neobyčejný příběh kouzelného francouzského výrobce šperků a hodinek.

Foto: Shutterstock

Určitě jste o něm slyšeli. Je třpytivý, originální, osobitý a v Praze ho najdte v historické budově na rohu Pařížské ulice a Staroměstského náměstí. Ve výloze uvidíte unikátní červenou krabičku a dravého pantera, historické symboly této značky. Nahlédněte s námi do bohaté historie a současnosti jednoho z nejdůležitějších světových klenotníků.

Začátky

V roce 1847 mladý Louis-François Cartier, narozený roku 1819, převzal dílnu po svém mistrovi, hodináři Adolphe Picardovi, v době Francouzské revoluce. Louis chtěl k aktuální nabídce produktů přidat ještě šperky, které různě po Francii skupoval. Se vzestupem druhé říše se v roce 1859 historicky zrodil úplně první butik Cartier.

Poté se chopil podnikání Louisův syn Alfred, který měl pro ně na rozdíl od svého otce velké nadání, a díky tomu dokázal značku značně pozvednout. Pro Alfreda byl zlomový rok 1870 a Pařížská komuna – doba, ve které dominovala radikálně socialistická a revoluční vláda. V rámci boje proti aristokracii se pařížská elita snažila utéct. Kvůli omezenému bankovnímu přístupu hledali jiná aktiva, a to často právě šperky. V krizi byli ochotni je prodat pod cenou, na čemž Alfred Cartier vydělal. Najednou měl jednu z nejlepších šperkařských sbírek ve Francii.

Nakonec otevřel svůj showroom na prestižní Rue de la Paix vedle dalších slavných klenotníků. Cartier si budoval reputaci mezi šlechtici a světovými královskými domy, a proto byla další vize jasná – světová expanze.

Foto: archiv webu Hpvillage.com

Alfred Cartier a jeho tři synové.

Mezinárodní expanze

O celosvětovou slávu se poté zasloužili synové Alfreda: Louis, Pierre a Jacques. Ti umožnili expanzi do Londýna a New Yorku, a tím začalo Cartierovo zlaté období. Každý z bratrů měl nadání pro něco jiného, ale fungovali skvěle jako tým. Nejvýznamnější byl Louis pro svůj perfekcionismus. Zvedl laťku tak vysoko, že jakýkoliv šperk, který nebyl absolutně dokonalý, se nikdy nedostal do výloh nebo k zákazníkovi. Díky tomu byla expanze možná, aniž by se firma musela bát reklamací nebo stížností na špatnou kvalitu.

Foto: archiv webu Hpvillage.com

Cartier v roce 1913 na 13 rue de la Paix.

V dalších čtyřech desetiletích Cartiera čekaly nezapomenutelné momenty, které se zapsaly do historie. V této době vytvořili slavné tutti-frutti náhrdelníky a náramky nebo náhrdelník pro patijalského maharaju, který je zdoben třemi tisíci diamantů. V roce 1904 si brazilský pilot a přítel Louise, Alberto Santos-Dumont, stěžoval na nepraktičnost kapesních hodinek. Louisovi tímto vnuknul nápad a náramkové hodinky se čtvercovým ciferníkem byly na světě. Dodnes se jím říká Santosky – první pánské náramkové hodinky.

Firma též jako první přišla s platinou jako materiálem pro šperkařské využití. Ten byl ale těžký na manipulaci a ještě těžší na použití ve světě klenotů, a tak Louis dohlížel na veškerou práci s tímto náročným druhem materiálu. Díky tomu, že platina byla lehčí a silnější než zlato a stříbro, se Cartier zasloužil o revoluci v průmyslu.

Foto: archiv webu Watchlounge.com

Santos de Cartier hodinky.

Zatímco Louis vytvářel, bratr Pierre chtěl expandovat do Ameriky. Blížil se konec první světové války a Amerika zažívala ohromný ekonomický růst mezi koncem 19. a začátkem 20. století. Pierre viděl šanci pro růst právě v New Yorku, kde na známé Páté Avenue koupil městský dům. Stál ho celých sto amerických dolarů a perlový náhrdelník.

Krátce po otevření obchodu koupil Pierre Hope – jeden z nejznámějších a největších diamantů světa. Jeho nynější hodnota se odhaduje na 200-350 milionů dolarů. Tenkrát se věřilo, že je diamant prokletý, protože jeho předchozí majitelé měli v rodině hodně úmrtí. Pierre si ho však dlouho nenechal a prodal ho newyorské socialite Evelyn Walsh McLeanové.

Foto: archiv webu Telegraph.co.uk

Diamant Hope.

Během třicátých let, když přišla velká hospodářská krize, se Cartieru podařilo udržet se a nezkrachovat, a to především díky zaměření na Dálný východ, ne na USA a další zasažené oblasti. Bratři Louis a Jacques zemřeli v roce 1942, a tak se o firmu začaly starat jejich děti společně s Pierrem. Po smrti Pierra v roce 1964 se rozhodlo, že se firma prodá po jednotlivých odvětvích (Paříž, Londýn a New York).

Současnost

V roce 1972 koupilo Cartier trio investorů – Joseph Kanoui, Robert Hocq a Alain Dominique Perrin. Do roku 1976 se jim povedlo sjednotit všechna tři odvětví znovu pod jednu střechu pod záštitou klenotnického domu. Zajímavým obchodním tahem bylo skupování a otevírání výstav historických unikátů domu Cartier, čímž se firma dostala do povědomí široké veřejnosti. Momentálně má toto šperkařství 200 obchodů ve 120 zemích a celou firmu vlastní skupina Richemont, která mimo jiné vlastní značky Van Cleef & Arpels, Chloé, Piaget a mnoho dalších.

Královský klenotník

Společnost Cartier je ovšem plná dalších jiných zajímavostí. Britský následník trůnu Edward VIII. poprvé přivítal Louise Cartiera slovy „klenotník králů, král klenotníků”. Pro svou slavnou korunovaci v roce 1902 si u Cartiera objednal dvacet sedm čelenek a z bratrů udělal dvorní klenotníky. Podobnou poctu získali i od vladařů jiných zemí, například Španělska, Portugalska, Ruska a mnoha dalších.

Hollywood

Šperky od Cartiera jste mohli samozřejmě také vidět na filmových plátnech a  hvězdách. V roce 1953 se proslavila písnička Marilyn Monroe s názvem „Diamonds Are a Girl's Best Friend” (Nejlepším přítelem ženy jsou diamanty), čímž mimo jiné poukázala na popularitu šperků v této době. Mezi tváře spojené s Cartierem patřily také například Elizabeth Taylor nebo Grace Kelly. Slavné hodinky byly poté viděny na Andy Warholovi, Jackie Kennedy či na princezně Dianě. 

Panthère

Jeanne Toussaint, dříve francouzská kurtizána, se v roce 1913 stala ředitelkou oddělení kabelek, doplňků a dalších předmětů. V roce 1933 převzala oddělení luxusních šperků. Zajímala se především o Art deco, sochařství a indické umění. Krom toho, že Toussaint pomohla oživit Cartierovy sbírky „Tutti Frutti”, se také zasloužila o zrození kolekce Panthère, která je velmi populární dodnes. Toussaint byla totiž přezdívána „panter”, a to dokonce samotným Cartierem. Podle něj měla magnetické kouzlo, kočičí půvab, ostrou mysl a rebelského ducha. Proto sloužil panter jako její totem v osobním životě a také ve špercích Cartier.

Jako kreativní ředitelka vdechla do pantera nový život a dokonce až sochařskou podobu. Své designéry povzbuzovala v tom, aby šli do pařížské zoo a kreslili pantera v různých polohách. V roce 1948 potom vytvořila brož pro vévodkyni z Windsoru, Wallis Simpsonovou, do které se zamiloval následník trůnu Edward VIII. Toussaint položila žluto-zlatou kočku s černým lakem na obrovský smaragd, čímž vytvořila první trojrozměrnou verzi tohoto zvířete. Od té doby panter tvoří symbol Cartiera a inspiroval tím největší kolekci šperků nazvanou Bestiář.

Podívejte se s námi na jedinečné kusy od značky Cartier.

Čtěte dál