Rozhovor s Kateřinou Geislerovou

Módní návrhářka, která začínala svou kariéru v Paříži má nyní svůj hlavní showroom v Praze, kde žije se svou rodinou.

Foto: archiv Kateřina Geislerová

Kateřina se v České republice stala patronkou charitativního projektu Život v kufříku, který pomáhá dětem uchovat vzpomínky na jejich příchod do tohoto světa a prožité dětství. Do pařížského ateliéru ale pravidelně za svými klientkami jezdí, nejen prezentovat své aktuální kolekce, ale také vybírat látky. Většina materiálů, se kterými designérka pracuje pochází z Itálie a z části z Francie. V čem tkví kouzlo její tvorby?

Pro vás je typické dokonalé zpracování a kvalitní materiály. Co dalšího byste na svých kolekcích vyzdvihla?

Určitě je pro mě signifikantní preciznost nejen ve zpracování ale také ve střihu, záleží mi na každém milimetru.  Myslím, že v tom tkví můj úspěch.  A  samozřejmě je stěžejní i volba materiálu, musí být kvalitní ale i příjemný na dotek i nošení. Velmi mi pomohlo, že jsem hned po dokončení školy  v Paříži, okamžitě začala tvořit a pracovat. Miluji být aktivní a vše zkoušet v reálu. Začala jsem tím, že jsem zkoumala dámské a pánské střihy, Zajímalo mě, jak fungují a učila jsem se pochopit oděv úplně od začátku. Trvalo mi pár let, než jsem vše začala bravurně ovládat.

Jak se tento váš přístup ke krejčovině odrazil ve vaší tvorbě?

Vše sama vytvářím nejprve na krejčovské panně, prototyp pak přenesu do střihu, vyrobím první model, poté ho zkouším na sobě, doladím střih a až potom jde vše ke švadlenkám či k sériové výrobě. Po nakreslení návrhu a výběru látky můžeme kolikrát zjistit, že ne vše je vyrobitelné tak, jak jsme si představovali. Musela jsem postupně zkoumat každý krok i sériové výroby, zpracování a mnoho dalšího. Prošla jsem si celým procesem a tudíž  si za každým jednotlivým kouskem vytvořeným pod mou značkou stoprocentně stojím. Myslím si a věřím,  že ta preciznost je na mé tvorbě vidět. Je pro mě velmi důležité, aby jednotlivé kousky seděly všem typům postavy. Každá velikost má různé morfologie, ale jeden střih.

Foto: archiv Kateřina Geislerová

Jak velké děláte série?

Konfekci vytvářím většinou ve třech až čtyřech velikostech a od každé velikosti pak různý počet kusů, většinou ve dvou barvách. Na jednu sezónu vyrobím zhruba 250-300 kusů.

Jak vás napadlo studovat módu přímo v Paříži?

Velmi brzy jsem věděla, myslím, že to bylo kolem patnáctého roku, že potřebuji vycestovat. Zamilovala jsem se v Praze do Francouze, takže jsem tam odjela za láskou a začala tam studovat. Nejdříve jsem studovala francouzštinu, pak dějiny umění na Sorboně, pak Evropská studia a až nakonec dvouleté studium návrhářství. Byla jsem takový věčný student, ale až návrhářství si mě úplně získala. Do Prahy jsem se vracela až po dvaceti letech, i když jsem vlastně ani nepočítala s tím, že se sem vrátím. Pro mě to byla původně jen zastávka. Ale nakonec jsem se rozhodla zůstat v Praze. V Paříži a i ve Francii obecně panuje atmosféra, která mě už netěší. A vlastně je mi v Praze krásně.

Zůstaly vám tam zákaznice, které za vámi jezdí do Prahy?

Ano zůstaly, v Paříži mám také svůj showroom, ale některé dámy za mnou jezdí i do Prahy  a byly zde i na pár přehlídkách. Začala jsem si zde budovat svůj život a i přesto, že jsem si myslela „sejde z očí, sejde z mysli“ tak se mi mé klientky vrací, je to krásné. I ty, které mě znaly od samého začátku, kdy jsem ještě ani neměla butik. Možná co je pro mě a mou značku typické je to, že jsem se nikdy nezajímala o trendy. A nyní s odstupem času vidím své klientky, které se mi vrací po 10 i 15 letech a mají na sobě mé modely, které stále vypadají dobře, a které jsou stále aktuální. Takže už tehdy jsem nějakým způsobem byla „ekologická“ a dělala oděv tak, jak se o tom dnes velmi hlasitě mluví. Můžu s čistým srdcem říct, že mé kousky jsou udržitelné. Protože investice do oblečení se vám vyplatí nejen kvalitou, ale i svým nadčasovým designem. A odjakživa jsem své klientky vedla i k tomu, že by měly kupovat jen tu pravou lásku. Ten pocit, když se do něčeho obléknete a cítíte, že bez toho nemůžete být, ten je autentický. Poté se k tomu kusu oblečení vracíte s láskou, vztahem a historií. I pro mě je to tak nejlepší.

Čím myslíte, že jste tuto „superschopnost“ dělat nadčasové věci získala? Myslíte, že vám k tomu dopomohla právě Paříž, kde je nadčasová elegantnost všudypřítomná a Francouzky k trendům primárně netíhnou?

To máte pravdu. Tam je móda součástí jejich kultury a mají instinkt na to, co je baví a nebaví, co jim sluší a nesluší. A je jedno, zda jim kamarádka či manžel řekne, že se jim to líbí nebo ne. Jsou své. Ale těžko říct s tou moji nadčasovostí. Také jsem nad tím přemýšlela. Možná je to tím, že jsem studovala dějiny umění, můj tatínek byl starožitník a maminka pracuje pro památkovou péči. Vždy jsem se v umění pohybovala a mám pocit, že v některých modelech je stále ta žena z epochy, minulého století. Ty propracované kvalitní linie. Prvně jsem chtěla jít studovat design a ne módu, takže kladu důraz až na „architektonickou“ propracovanost, aby oděv na těle fungoval. Studovala jsem obrazy klasiků, které, když se vám líbí, nedovedete ani popsat proč, cítíte tu lehkost a přirozenost. A to také vyhledávám na svých siluetách.  Oděv musí proporčně fungovat. Snažím se jednotlivé linie propracovat tak, aby na první pohled byly lehké a jednoduché a až na ten druhý bylo vidět, že jsou promyšlené, mají originální detaily a perfektně sedí.

Foto: archiv Kateřina Geislerová

Vaše nová kolekce má nejen perfektní střihy, ale hýří i barvami.

Ano, a mé francouzské klientky, které jsou zvyklé spíše na neutrální odstíny, jsou  překvapené, ale vlastně to s potěšením vítají. Například moje poslední kolekce kašmírových svetrů, je úžasně barevná a svetry sklízí velký úspěch, myslím, že i zvolené ostré barvy v tom hrají svoji roli.

Jak byste tuto kolekci pár slovy popsala?

Má výrazný pánský styl, který se mi odjakživa líbil, a je v ní trošku londýnský nádech.  Jsou tam prvky, které jsou vzaté z pánského šatníku, ale jsou žensky, smyslně a sexy pojaté. I dlouhá saka, která se dají nosit jako „frak“, ale když se k tomu nevezmou kalhoty, tak se dají považovat za krátké šaty, které se už jen doplní vysokými kozačkami. Nejvíce charakteristická je ale pro kolekci variabilita a chuť experimentovat. Kravaty a klobouky tuto kolekci doplňují.

Jaký je váš nejoblíbenější kousek této kolekce?

Můj oblíbený kousek je červený molitanový kabát. Jeho střih je sice oversized, ale střih je tak jemně propracovaný, že nakonec silueta působí velice štíhle. V rukávu má sytě růžovou podšívku, takže když si ohrnete rukáv, ta růžová vás překvapí. Tento detail růžové se objeví i u klopy kapsy.  Jsou to sice malé detaily, ale tyto maličkosti, právě krásně doladí ten příjemný dojem z modelu, který „funguje“ na první pohled. A když se postupně s tím kouskem oblečení seznamujete, pak nastávají malá překvapení. Mé oblečení je prostě komunikativní. A to mě baví.

Foto: archiv Kateřina Geislerová

Jaké používáte materiály?

Převážně z Itálie a hlavně přírodní. Pracuji se 100% vlnou, hedvábím a bavlnou. Vše se snažím vytěžit na maximum a mám pocit, že se mi to daří. Od začátku mé tvorby mi snad nezbyla žádná role materiálu, který bych nevyužila.

Když se vrátím k vaší modelové řadě... Můžeme si u vás objednat kabát na míru?

Samozřejmě. Vyrábím, ale pouze na základě své vlastní kolekce a ne na základě toho, že někdo přijde se svým vlastním obrázkem. Ráda samozřejmě vše upravím a doladím s klientkou, ale základ je vždy z mé kolekce.

A jak dlouho to trvá do objednávky až po dodání, když jde vše hladce a již máte materiál?

Poté je to, bez nějaké veliké úpravy, zhruba 2 týdny. Když je ale potřeba sehnat látku a jedná se i o úpravu střihu, pak počítejte spíše 3-4 týdny.

Co je váš všeobecný bestseller?

Ten výše zmíněný molitanový kabát. Ale jinak vlastně všechny kalhoty. Zeptejte se jakékoliv dámy, co je pro ni nejtěžší sehnat. Ve většině případech odpoví: kalhoty. Kalhoty jsou totiž střihově v podstatě to nejtěžší. Existuje tolik různých morfologií ženské postavy a udělat dokonalé kalhoty, které krásně sluší každé postavě, je opravdu mistrovský kousek. A tento challenge baví. Na kalhotovém střihu jde opravdu o milimetry. Kalhoty, které dělají krásný zadeček? To je sen každé dámy.

Je nějaký projekt, který vás nyní baví a naplňuje?

Móda je součástí života každého z nás. Jsou to vzpomínky již od dětství, kdy nám rodiče schovávali naše důležité věci na památku a my se k nim rádi vracíme. Nejen z toho důvodu již dva roky podporuji a jsem patronkou charitativní projektu Život v kufříku Nadačního fondu La Vida Loca, který je zaměřený na odložená miminka, která opouští porodnici z různých důvodů bez své biologické matky. Ročně je v České republice okolo 500 takovýchto novorozeňátek, kterých si z porodnice odnáší jen propouštěcí zprávu, z níž se v budoucnu nedoví, jak přišly na svět, jak vypadaly a kdo je choval. V době dospívání je pro ně těžké vyrovnat se s tím, že je matka odložila. Díky projektu a všem zapojeným lékařům, zdravotním sestrám v porodnicích po celé zemi, pěstounům a adoptivním rodinám, dobrovolníkům a sponzorům tyto děti získají svůj „Kufřík vzpomínek“.

Čtěte dál