Romeo a Julie ožijí 80 let po světové premiéře

Příběh mládí, prvního vzplanutí a vášně. Příběh o nebezpečí slepých ideálů, o souboji snu a reality, o tíze společenských konvencí a nesmrtelnosti touhy a lásky.

Prokofjevovo baletní drama Romeo a Julie mělo světovou premiéru v Národním divadle Brno v roce 1938 v choreografii legendy brněnského baletu Iva Váni Psoty. Málokterý baletní soubor se může pochlubit skutečností, že uvedl ve své historii ve světové premiéře dílo, které se stalo jedním z nejhranějších baletů na světě.

Taneční zpracování Shakespearova dramatu je velmi oblíbené a mnozí proslulí choreografové vytvořili během 20. století legendární inscenace hrané po celém světě dodnes. Důvod, proč tomu tak je, lze hledat nejen ve věčně rezonujícím tématu tragické lásky, ale i v nádherné hudbě Sergeje Prokofjeva, která je považována za jeden z nejkrásnějších baletních opusů vůbec.

Foto: Ctibor Bachratý pro NdB

Choreografie

Režijně choreografická koncepce baletu má dvě hlavní roviny. Tím prvním a snad i dominantním tématem baletu je nepřátelské rozdělení společnosti, z jejichž protipólů oba milenci pocházejí.

„Režisér Martin Glaser mě poprosil, abych vytvořil dva taneční jazyky. Monteky a Kapulety tak neodlišují jen kostýmy ale i styl tance,“ vysvětluje Mário Radačovský, choreograf baletu. Radačovský vytvořil dva taneční jazyky, ze kterých následně vychází třetí jazyk, kterým komunikují postavy Romea a Julie. „Musím uznat, že to byl geniální nápad. Představení tímto krokem získalo na dynamice. Pravdou je, že mít tři taneční jazyky v jednom představení je velké specifikum.“

Nové nastudování není jen baletem o lásce, ale je mnohem více opravdové a přesvědčivé. „Ten balet je hodně o různorodých lidských konfliktech napříč spektrem společnosti. Přál bych si, aby si diváci uvědomili, jak velkého komplexního příběhu byli součástí. Aby se sami sebe ptali – jsem Montek nebo Kapulet?“

Foto: Kuba Jíra pro NdB

Martin Glaser (vlevo), režisér baletu a ředitel Národního divadla Brno, Mário Radačovský (uprostřed), choreograf baletu a umělecký šéf baletu Národního divadla Brno, a Ivona Jeličová (otočená zády), první sólistka Baletu NdB a představitelka role Matky Julie, ženy Kapuletovy.

Režie

Jak vyprávět archetypální příběh v době, kdy nevěříme slovům? V časech, kdy neumíme naslouchat a nevydržíme poslouchat? Ve chvíli, kdy začínáme být otupělí v záplavě obrazů? „Balet Romeo a Julie je kombinace silného příběhu Williama Shakespeara a geniální muziky Sergeje Prokofjeva. Tenhle příběh nešťastné lásky se opakuje nejen v literatuře, ale i v lidských osudech. Proto je ten balet nadčasový a stále aktuální,“ říká režisér představení Martin Glaser, které je současně i ředitelem Národního divadlo Brno.

V čem se tohle nastudování bude lišit od ostatních? „Už první uvedení v roce 1938 bylo revoluční. Představitelka Julie, Zora Šemberová, netančila na špičkách, jak bylo zvykem, tudíž i styl tance byl jiný. V našem nastudování máme dva, vlastně tři taneční jazyky. Také je jiné uchopení baletu v tom, že nebudeme hrát tolik o té nešťastné lásce, ale o jejích příčinách proč byla zakázaná.

Spíše než do minulosti se uchopení baletu dívá do budoucnosti. „Rozhodně jsme v současnosti, možná se dostáváme až do nějaké dystopické společnosti. Hledali jsme nějaký obraz budoucí Verony, než Verony minulé.“

Prokofjev balet skládal v době, kdy v Rusku gradoval stalinský teror a ze západu přicházela hrůza z hitlerovského Německa. To byl i jeden z důvodů, proč se v tehdejším Rusku nenašlo divadlo, které by balet uvedlo. Balet měl světovou premiéru 30. prosince 1938, tedy v roce, kdy od září probíhala v Československu všeobecná mobilizace. V březnu následujícího roku vznikl na základě výnosu Adolfa Hitlera Protektorát Čechy a Morava. „Ten strach, ten motiv útisku je z té muziky hodně slyšet. Mám pocit, že ty totalitní tendence ve společnosti opět jsou,“ uzavírá Glaser.

Foto: Ctibor Bachratý pro NdB

Kampaň

Autorem kampaně je přední český fotograf Vladimír KIVA Novotný, vítěz prestižního ocenění Czech Press Photo. „Motiv kampaně jsem chtěl posunout dál. Aby se lidi u jeho prohlížení zastavili, zbystřili a zamysleli se. Umění nemusí být pochopeno a nemusí být vše vysvětleno, ale má člověka donutit se zamyslet. Nechtěl jsem ukázat další plakát romanticky zasněné a vlastně deziluzivní dvojice. Moje myšlenka pracovala s motivem, aby ta fotografie mluvila i sama o sobě stojící nepotřebná dalšího výkladu či explikace.“

Styling pro vizuál vytvořil Jirka Hofbauer. „Pro mě je Romeo a Julie příběhem o souboji mužského ega. Je to příběh o mocenském boji. Chtěli jsme vytvořit něco jako kohoutí zápasy. Proto oba tanečníci jsou oblečeni velmi prostě; v černých kalhotách, s harnessem na hrudi a růžencem kolem krku. Tím jsme si zachovali motiv nábožensky orientované Verony a jistého machovství. Myslím, že nakonec jsou to právě ženy, kdo jsou v závěru těmi obětmi. Ať už jako matky, dcery nebo manželky. Že právě ženy na sobě nesou tíhu mužského světa.“

Foto: KIVA pro NdB

Kostýmy

V kostýmové výpravě se snažila kostýmní výtvarnice Alexandra Grusková vizuálně vyjádřit kontrast mezi světy dvou znepřátelených rodů. „Kapuletů, ovládajících prostor a moc, kteří jsou nositeli chladné elegance a luxusu, totalitní uniformity, strohosti a agresivity vycházející z estetiky renesance stylizované do dobové nadčasovosti. Jejich světu vládne černá barva a stříbrné akcenty a výrazná hierarchizace. Oděv Monteků je naopak velmi individualistický, stylově až postapokalyptický. „V siluetách, kostýmních materiálech a zejména v barevnosti jsem se snažila vyjádřit jejich vztah k přírodě, potřebu osobní svobody hraničící až s anarchií, vyhýbání se společenským normám a stírání mužsko-ženských principů vyjádřených v unisex stylu,“ dodává výtvarnice.

Foto: NdB

Scéna

Scénograf Marek Hollý vytvořil prostor, který je časově neuchopitelný, ale pracuje s renesančními citacemi a proporcemi s mentálním přesahem na dobu a situace, kdy se tyto proporce posouvaly oproti lidské proporci s cílem vyvolat pocit nadřazenosti, respektive stísněnosti. Prostor, kde dvě společensky i prostorově oddělené vrstvy "spoluobčanů" žijí ve vzájemném napětí a nevraživosti.

Foto: NdB

Při páteční premiéře se v hlavních rolích Julie a Romea představí Klaudia Radačovská, první sólistka Baletu NdB, a Arthur Abram, sólista Baletu NdB. Slavnostní premiéru bude současně divadlo živě streamovat na tomto odkazu.

Čtěte dál