Raf Simons & Prada. Co čekat od nového módního dua?

Belgický návrhář po svém odchodu z Calvin Klein zakotvil coby rovnocenný kreativní ředitel u módního domu Prada. Co nový power couple přinese módnímu světu?

Foto: Getty Images

O tom, že se Raf Simons chystá nastoupit do služeb Prady se šuškalo již na konci ledna. O víkendu, na uzavřené tiskové konferenci, se tato dosud nepravděpodobně znějící zpráva potvrdila. Raf Simons se od dubna stane druhým kreativním ředitelem značky Prada a bude mít v tvůrčím procesu stejné slovo jako samotná Miuccia Prada. Simons, který má za sebou již tři dramatické odchody z různých módních značek, se po dlouhé době na veřejnosti spokojeně usmíval.

“Prada je značka, která mě zajímala celý život. Nemůžu se dočkat, až vám představíme výsledky tvůrčího dialogu s Miucciou Pradou a jejím týmem,” uvedl podle serveru Business of Fashion Simons na konferenci. Vedení značky ho prý oslovilo záhy po jeho předčasném odchodu od Calvina Kleina. Sama Miuccia Prada, které se povedlo firmu vyrábějící zavazadla přetvořit v mezinárodní fenomén, uvedla, že Simonse si váží již dlouho a mají mnoho společného. “Často jsem dostala nějaký skvělý nápad a pak mi kolegové Oliver nebo Fabio řekli, že Raf s tím samým přišel už dávno před námi.”

Očekávané, ale přesto překvapivé spojení

Přestože si oba návrháři vyměnili nálož komplimentů, jedná se v branži posedlé budováním jména samotných designérů o velmi nestandardní krok. Návrhářská dua či sezónní spolupráce velkých jmen jsou běžné, ale v případě tvůrčích dvojic spolu většinou návrháři i začínají. Často však dvojice tlak okolního prostředí nevydrží a rozpadnou se. Čestnou výjimku na současné módní scéně tvoří snad jen Victor & Rolf nebo Dolce & Gabanna. 

Vedení značky Prada se ale nesmí bát dělat odvážné a bezprecedentní kroky. Finanční výsledky skupiny Prada, pod níž patří i značky Miu Miu a Church, nejsou nijak závratné a nedávno se začalo hovořit i o tom, že by ji majitelé mohli i prodat konkurenčním molochům jako je LVMH nebo Kering. Značka zaspala nástup e-commerce i trendu tenisek, v posledních letech její kolekce válcují komerční hity z dílen Gucci či Dioru a nedaří se jí oslovit klíčový čínský trh.

Prada nástupem Simonse, který má zřejmě smlouvu na neurčito, tak vyřešila i stále naléhavější dotazy na nástupnictví samotné Miuccii Prady, které bude v květnu 71 let. O dvě dekády mladší Simons se tak stane vítanou posilou s novou energií. Simons navíc pro Pradu není úplným nováčkem. Již dříve působil jako kreativní ředitel značky Jil Sander, která pod skupinu Prada patřila. 

To nejlepší z obou světů

Snad ale italská značka neztratí nic ze svého nekonvenčního sex-appealu a rozpustilé ženskosti, kterou Miuccia Prada ženy po celém světě přitahuje. Je to právě její osobnost, která zákaznice inspiruje a oslovuje. Se Simonsem má mít sice při tvorbě stejné slovo, ale značka stále ponese její jméno a je to koneckonců i ona, kdo má společně se svým manželem většinový podíl a tedy i eminentní zájem na tom, aby se značce dařilo nejen kreativně, ale i ekonomicky. Těžit může ale ze Simonsových bohatých zkušeností s pánskou módou, kterou stále navrhuje pod vlastním jménem, tedy segmentu, který celosvětově roste rychlejším tempem než móda dámská. 

Oba návrháři mají však i mnoho společného - módu chápou v širším smyslu, tvoří konceptuálně a mají široký rozhled a zájem v umění, což oslovuje zejména náročnější klientelu a oba dva platí pro svůj kreativní přístup za miláčky módních kritiků. Prada by tak Simonsovi konečně mohla poskytnout dostatečně plodné zázemí a pochopení pro jeho odvážné vize.  Což jsou přesně podmínky, kterých se mu nedostávalo při jeho předchozím působení u Diora, které skončilo po třech letech v roce 2015, či u Calvina Kleina, u něhož vydržel necelé dva roky. Nezbývá než držet Pradě palce, aby to s nimi v Miláně vydržel déle.

Čtěte dál