Rádi plavete? Pak byste měli dodržovat tyto tři zásady

Tropické teploty si přímo žádají pobyt v bazénu a na koupalištích. Ta nejlepší varianta je spojit to s oblíbeným sportem. S plaváním si kromě zaslouženého odpočinku udržíte i fyzičku. Není to ale jen tak. I tenhle sport má svá pravidla.

Foto: Shutterstock

K létu automaticky patří čas strávený v bazénu, na koupališti či u moře. Jak jinak přečkat tropické teploty a užít si je? Je to zároveň perfektní příležitost nejen pro zrelaxování a zchlazení těla, ale také pro sebe něco udělat a spojit tyto chvilky s plaváním, jedním z nejzdravějších sportů. Vyplatí se ale dodržovat pár zásad.  

„Plavání je ideální sport na protažení, je vhodný jako prevence i doporučený pohyb při téměř jakékoli zdravotní diagnóze. Posiluje svaly, zpevňuje kosti a preventivně působí proti osteoporóze. Při správném provedení zvyšuje kapacitu plic, posiluje kardiovaskulární systém a napomáhá proudění lymfy v lymfatických cévách, tím může snižovat otoky nohou nebo předcházet křečovým žilám,“ vyjmenovala Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Má ale i svá proti. Přestože se jedná o sport vhodný téměř pro každého, lidé s narušenou pokožkou by se mu měli až vyvarovat. Ostatní musí dávat pozor na pár věcí, aby vše dosáhlo svého účelu. Takže, ať už se tomuto sportu věnujete pouze v letním období či celoročně, dejte pozor na tyto tři pravidla.

I. Vodorovná páteř

Plavání tělu prospívá, ale pouze v tu chvíli, kdy se při něm nehrbí a nerotuje páteř. „Z plaveckých stylů tedy nejlépe vychází kraul, ovšem s dýcháním do vody a střídavým nádechem na obě strany, anebo znak, při kterém je páteř krásně napřímená,“ uvedla Iva Bílková. Pokud lidé plavou stylem prsa s hlavou vystrčenou nad hladinu, velmi zatěžují krční páteř a bedra. To je bohužel nejčastější styl, s kterým se potkáme. Nemusíme se ho ale úplně vzdávat. „Je možné plavat i prsa stylem ‚paní radová‘, ale je dobré prokládat to odpočinkem na zádech ve znaku. Kdo si nerad potápí uši, může si hlavu podepřít například pěnovou destičkou, která ji bez námahy a napětí šíjových svalů udrží nad hladinou,“ dodala Iva Bílková.

II. Dýchání do vody

Udržet vodorovnou páteř při plavání stylem kraul nebo prsa nelze bez pravidelného dýchání do vody. „Nejhorší chybou, kterou vidím zvlášť u mladých chlapců, je plavání stylem kraul s házením hlavy při každém záběru ze strany na stranu. Díky dýchání do vody se nejenom uleví krční a bederní páteři, která je ve vodorovné poloze, ale také si plavec s každým výdechem proti odporu vody posiluje mezižeberní svaly a bránici. To může být výborné cvičení mimo jiné i pro astmatiky,“ popsala fyzioterapeutka.

III. Bez bolesti

Ačkoliv není plavání tvrdé posilování, stále se jedná o sport, který namáhá svaly. Myšlenka, že si díky němu tedy protáhnete tělo a ulevíte si tak od bolest svalů, je naprosto mylná. Jakmile vás tedy bolí části těla a svaly jako takové, plavání vám v této situaci rozhodně nepomůže, ale může naopak ještě více uškodit. „Největším omylem je představa, že plaváním rozhýbeme například bolavá záda. Rybníky, řeky i veřejná koupaliště mají vodu chladnější, než je teplota lidského těla, takže nepříjemně zatuhlé svaly či bolestivé blokády se ve vodě ještě víc sevřou a problémy se mohou spíše zhoršit,“ varovala fyzioterapeutka Bílková.

Čtěte dál