Psychoterapeutka Lucie Horníková radí, jak se nezbláznit ani v druhé vlně

Podzimní sychravo, brzká tma, všudypřítomné zprávy o počtu nakažených, nouzový stav… Nepřidává vám to na náladě a cítíte se vyčerpaně a vynervovaně? Psychoterapeutka Lucie Horníková přináší několik tipů, jak druhou vlnu zvládnout co nejlépe.

Foto: archiv Lucie Horníkové

1. Udělejte si řád 

Stanovte si základní body, které jste v rámci své duševní pohody schopni dodržovat. „Věnujte se i těm známým věcem, které však skvěle fungují - buďte co nejvíce venku, ládujte se vitaminy a zkuste i venku sportovat. Díky tomu se naučíte lépe vnímat své tělo,” říká Lucie Horníková. Kromě té aktivní stránky doporučuje zaměřit se i na hýčkání těla. „Je fajn se čas od času odměnit. Sama vím, jak taková drobnost, kterou koupíme přes e-shop - nejen pro sebe - dokáže s náladou udělat divy. Nebo se naučte vařit nový recept, přečtěte knihu, vyrobte draka. Můžete si taky vytvořit nástěnku vizí - nejen, že se u toho zabavíte, ale připomenete si tak, co byste vlastně chtěli,” vyjmenovává Lucie. 

2. Neztrácejte kontakt s okolím 

Pokud jste se přesunuli na home office, buďte stále ve spojení se svými kolegy - a nejen kvůli pracovním záležitostem. S přáteli si můžete udělat dýchánek i přes online aplikace, se sousedy si můžete popovídat přes plot. „Poproste i své blízké o pozitivní rozhovory, nebavte se jen o obavách. Zajímejte se, jak můžete pomoci někomu jiného. Na psychiku má právě to, že jsme užiteční, skvělý účinek,” říká Lucie Horníková. 

3. Nebojte se říct si o pomoc

Možná se toho na vás valí tolik, že nic nepomáhá. Je zcela legitimní přiznat si, že něco nezvládáte. A je zcela v pořádku požádat o pomoc. Mnoho odborníků přes duši nyní funguje i online, a tak zkuste třeba jen „ventilační“ rozhovor. Funguje například bezplatná Linka Kompas (na čísle 380 425 380), případně můžete využít i nové platformy Hedepy.cz, která zprostředkovává psychoterapii přes videohovor. „Rozhodla jsem se, že budu na svém pracovním profilu na Facebooku sdílet i vlastní přímou zkušenost s pozitivitou na covid-19, kdy jsme byli pozitivně testovaní já, můj partner a naše devítiletá dcera. Nehledali jsme „viníka“, od koho jsme se nakazili, o to nešlo, šlo o to, jak to zvládnout s co nejméně obtížemi. Partner a dcera byli zcela bez problémů, u mě nad rámec projevů klasické chřipky šlo ještě o neustálou bolest hlavy a celého těla a velké únavy. I sama na sobě jsem ze začátku registrovala obavu, kterou jsem do té doby neměla - co když to máme, co když budeme mít těžký průběh, kolik je vlastně volných míst v nemocnici…? Podobné úvahy jsem si ale rychle zakázala. Ale strach, co v nás všech aktuálně je, má velkou moc. Strach nám v ničem nepomáhá, ale respekt z nemoci ano, stejně jako zodpovědnost vůči sobě a ostatním. Jen nás to nesmí paralyzovat,” říká Lucie Horníková. 

Foto: archiv Lucie Horníkové

Čtěte dál