Proč si zamilovat saunování?

Nepředstavuje pro vás pár minut v potemnělé místnůstce vyhřáté na 100 stupňů nic atraktivního? Pak nejspíš nevíte o všech plusech, které saunování přináší.

Foto: Shutterstock

Někdo chodí do sauny ulevit svým namoženým svalům, někdo se jde prohřát, někdo jen tak vypotit a vyčistit při tom hlavu. Ať je vaše motivace jakákoli, vězte, že pravidelným saunováním vyplavíte z těla vše špatné a prospějete tím nejen svému zdravotnímu stavu, ale i mysli a koneckonců i kráse.

Organismus v teple přepíná do detoxikačního režimu a vyplaví potními žlázami maximum škodlivých, zbytečně zatěžujících látek. Dalším bonusem je regenerace svalstva, kterému podle vědeckých studií stačí deset minut po sportovní aktivitě (nikoli bezprostředně), aby se tělo optimálně připravilo na další vypětí. Saunování rovněž dokáže mírnit bolest kloubů, posílit činnost srdce a do harmonie dostat i krevní tlak. Asi největší předností je ovšem skutečnost, že pobytem v sauně zocelíte imunitu, díky čemu pak tělo snáze odolává nachlazením, chřipkám atp. No a protože se zklidní mysl, dostaví se i lepší nálada. A zmiňovaný zisk na kráse? Ten přichází spolu s prokrvením pokožky, čímž se současně zpomalí její stárnutí. 

Aby tomu všemu tak bylo, je ale nutné dodržovat několik pravidel: 

1/ Před, během i po sauně pijte dostatečné množství vody. Alkoholickým nápojům se naopak vyhněte, stejně jako vydatnému jídlu bezprostředně před pobytem v horku.

2/ Než vstoupíte do vyhřáté místnosti, zbavte ve sprše pokožku nečistot a potu a důkladně ji vysušte, aby se připravila na detoxikaci.

3/ Pod sebe si vždy dávejte suché prostěradlo, které zamezí přenosu bakterií ze dřeva (rozhodně se neprohřívejte v plavkách či ve spodním prádle, které zadržuje vlhkost, a nejenže se tak množí bakterie, ale může dojít k podráždění kůže).

4/ V sauně můžete sedět nebo ležet, každopádně prudkým pohybům se vyvarujte, aby se vám nezatočila hlava. Horko se drží nahoře, takže se můžete postupně přesouvat seshora níže. A pokud ucítíte, že už máte dost, bez ohledu na strávený čas ze sauny odejděte.

5/ Venku se nejprve zchlaďte vlažnou sprchou bez mýdla a poté se na chvíli ponořte do ledové kádě, nebo na sebe obraťte polévací vědro.

6/ Po zchlazení se uložte do relaxační místnosti k odpočinku, a to bez sebemenších rušivých elementů.

7/ Celý rituál – přibližně 8–12 min saunování a asi 15–20 min na relax (je to individuální a závisí na teplotě a vlhkosti uvnitř saunovací místnosti a také na rychlosti vychladnutí) – můžete opakovat kolikrát chcete, optimálně třikrát. 

TIPY:

* Metlu či kartáč pro lepší prokrvení pokožky používejte až od druhého cyklu, kdy už je na to kůže připravená.

* Snažte se v horku dýchat hlavně ústy, jinak by mohlo dojít k vysušení sliznice a následným bolestem hlavy.

* V sauně pobývejte raději vždy s někým, kdo vám v případě nevolnosti pomůže.

* Po saunování dodržujte klidový režim, nesportujte a snažte se vyhýbat stresu.

* Saunovat se můžete minimálně jednou týdně, ale není radno to ani přehánět, spíše se řiďte potřebami svého těla.

* Pro relax v infrasauně nebo parní sauně platí trochu jiná pravidla než pro tu finskou.

P.S.:

Pamatuje, že procházíte-li nemocí nebo vás trápí nějaký zánět, kožní onemocnění popřípadě potíže se srdcem a krevním tlakem, mohl by vám pobyt v extrémním horku, stejně jako během menstruace nebo pokud máte sklon k praskání žilek v obličeji, naopak ublížit. V takových případech se snažte najít mírnější formu odpočinku.

Čtěte dál