Proč nastala správná doba vyzkoušet ASMR

Některé zvuky dokáží vašemu mozku přivodit slast a uklidnění. Kdy byste měli zahodit předsudky a vyzkoušet tuto lehce bizarní techniku i vy?

Foto: Shutterstock 

Vybavujete si ten pocit, když vás někdo víská ve vlasech? Nebo když venku prší a kapky lehce bubnují na okno? Přesně ten slastný pocit, který vám může přivodit až husí kůži a rozlévá se z temene hlavy po páteři, se nazývá “mozkový orgasmus” nebo ASMR - autonomní senzorická meridiánová reakce. Zkrátka vám některé zvuky dokáží navodit příjemný pocit, který vás může uklidňovat, stimulovat nebo zlepšit vaši koncentraci. 

ASMR není žádná novinka. První videa a audio nahrávky lidí, kteří se vytvářením různých zvuků a vjemů zabývají, se začala hromadně objevovat před více než deseti lety a z některých “ASMRtistů” se za tu dobu staly mezinárodní celebrity. Někteří jsou k ASMR imunní, jiní lidé na něj nedají dopustit. K tomu, že každý den před spaním poslouchá ASMR se nedávno přiznala i zpěvačka Cardi B. Autorka tohoto článku si například ASMR videa pouští, když se potřebuje soustředit na práci nebo nemůže usnout. 

Dotek bez doteku

Právě v období, kdy jsou naše těla vystavena stresu, obavám o budoucnost a pocitům úzkosti, nastala ta nejlepší doba vyzkoušet ASMR i pro ty, kteří na něj až doposud “nevěřili”. ASMR totiž podle některých odborníků může nahradit chybějící sociální kontakt s naší rodinou a přáteli. Pro lidi, kteří tráví spoustu času zavření doma o samotě nebo každou noc usínají sami, tak ASMR nabízí snadnější a rychlejší řešení ke zklidnění mysli než například oblíbená meditace. Ta totiž narozdíl od sledování ASMR videí vyžaduje velké soustředění a sebekázeň. Podle výzkumníků z University of Essex lidem ASMR dokáže snížit srdeční tep a zvýšit kožní vodivost, tedy zajistit stejnou tělesnou reakci, jakou zažíváme při skutečném fyzickém kontaktu s milovanou osobou. Jinými slovy, váš mozek si myslí, že se vás někdo dotýká, aniž by se vás skutečně dotýkal.

Čas na experimenty

Ne každý je ale na ASMR vjemy citlivý, příjemnou reakci navíc vyvolává u každého něco jiného. Nezbývá tedy než experimentovat. Ono mravenčení neboli “tingles” vám může způsobit jemné šeptání, cvakání prstů po klávesnici, pohyb pera po papíru nebo česání vlasů. Někomu dělá dobře simulovaná zdravotní prohlídka či fiktivní masáž.  Zásoba ASMR videí na YouTube je téměř nekonečná, nebojte se tedy na vlastní kůži vyzkoušet, jestli na vás ASMR funguje, či ne. A pokud nefunguje, nezoufejte, stejný efekt si můžete dopřát i tak - stačí otevřít okno a naslouchat zvukům štěbetajících ptáků. To je na uklidnění stejně nejlepší.

Osobní tipy: Které ASMR vyzkoušet?

Bob Ross

Malíř Bob Ross, který v 80. letech vysílal v televizi své návody, jak malovat kýčovité obrázky, se stal nevědomky jedním z nejvlivnějších “ASMRtistů”. Dodnes, pětadvacet let po jeho smrti, jsou jeho uklidňující videa mezi ASMR komunitou vyhledávaná. Buď vás zhypnotizují zvuky tahů štětce, jeho jemný hlas nebo jeho kudrnatá kštice.

itsblitzzz

To nejlepší z instagramové estetiky a fenoménu ASMR. Nejen, že je sama krásná s předpisově štíhlým pasem a dmoucími ňadry, ale zve si i stejně krásné hosty, které masíruje či jim připravuje vonné směsi na míru. Na tohle s vámi bude rád koukat i váš přítel.

ASMRrequests

Toto video se stalo v ASMR komunitě jedním z nejslavnějších. Nejen, že se můžete vydat na cestu na vzdálenou planetu, ale i provedení a speciální efekty vám vyrazí dech. 

WhispersRed ASMR 

Jedním z nejoblíbenějších “žánrů” v ASMR komunitě je simulované vyšetření hlavového nervu. Najdete jich stovky, jedno z nejpopulárnějších je to od Gibi ASMR s více než deseti miliony přehrání, ale umírněnější verze populární ASMRtistky WhispersRed je mnohem příjemnější.

Tajný tip: Female ASMR

Tuto potetovanou Němku si pouštím kdykoliv si potřebuji navodit příjemný pocit nebo se soustředit - při práci, před spaním, když jsem nervózní. Málo mluví nebo si jen něco mumlá a má velmi originální nápady, jak dosáhnout “tingles”, byť někdy její videa mohou působit trochu bláznivě.

Čtěte dál