Pravda o migréně a její nejčastější příčiny

Pocit, že se vám rozskočí hlava na tisíc kousků, známe všichni, ale není bolest hlavy jako bolest hlavy.

Foto: Shutterstock

Migréna je třetí nejčastější onemocnění na světě a vyskytuje se v různých formách. Běžná migréna - bez aury, klasická migréna - s aurou, chronická - lidé trpí více než 15 dní v měsíci, epizodická - méně než 15 dní v měsíci, migréna při menstruaci 

Každý má projevy migrény jiné. Nejčastější jde o pulzující bolest hlavy na jedné straně, nevolnost, zvracení, citlivost na světlo nebo nesnášenlivost hluku. Téměř vždy se jedná o příznaky, které vás omezují a mnohdy nejste schopni dělat vůbec nic. 

Nejčastější příčiny migrény:

Genetika

Máte v rodině někoho, kdo trpí migrénou? Díky genům může potkat i vás. Nicméně, i když máte genetické predispozice, nemusíte dostat migrénu. Důležitou roli hraje váš životní styl.

Nemocná střeva

Jedna studie tvrdí, že existuje souvislost mezi poruchami trávení a migrénou. Zánět ve střevech může být spouštěč k nepříjemným bolestem hlavy. Zkuste upravit jídelníček, migrény pak mohou být méně časté. 

Nedostatek živin

Když vaše tělo postrádá některé živiny, dává vám bolestí najevo, že s tím máte něco udělat. Například bylo zjištěno, že když máte málo hořčíku, jsou migrény častější. Zvýšení množství potravin bohatých na hořčík (například listová zelenina) snižuje četnost a závažnost záchvatů bolesti hlavy. 

Hormonální nerovnováha

Migrény jsou častější u žen, postihují přibližně 18% žen a „pouze“ 7% mužů. Vědci tvrdí, že za to může hormon estrogen, jehož hladina se v průběhu měsíčního cyklu mění, proto ženy často trpí migrénami během menstruace nebo před ní. 

Zákeřné potraviny

Některé potraviny se řadí mezi spouštěče migrény. U každého to mohou být jiné potraviny, proto vám nemůžeme dát jejich seznam. Sami sebe znáte nejlépe, proto pozorujte, jestli se po vašem oblíbeném jídle nedostaví nepříjemná bolest hlavy. Pomoci vám může také odborník na výživu.

Stres

Stres je nejčastější faktor, který způsobuje migrény. V dnešní době je stres součástí našich životů, ale pokuste se najít způsob, jak se od něj odreagovat. Může to být sport, meditace nebo procházka v přírodě.

Nadváha

Studie naznačují, že lidé trpící nadváhou mají migrény častější a závažnější. Ale pozor, při držení diet dbejte na vyváženou stravu, protože jak jsme již zmínili, nedostatek živin vám migrénu může ještě zhoršit. 

Pozor na léky

Když trpíte migrénou, nejjednodušším řešením je prášek. Ale pozor, většina léků má mnoho vedlejších účinků a bohužel i ty proti bolesti mohou způsobovat bolest. Odborníci doporučují, abyste se nejdřív pokusili identifikovat příčiny migrény a snažili se je odstranit. Nadužívání léků může být pro váš organismus nebezpečné. 

Čtěte dál