Pozor, i pleť trpí, pokud jste ve stresu. Co s tím?

Stres je bohužel součástí životů většiny z nás. Ať už si to uvědomujeme, nebo ne, má obrovský vliv jak na naši psychiku, tak fyzickou stránku těla, včetně kvality pleti. Co udělat pro to, aby pleť stresem tolik netrpěla?

Foto: archiv Harper's Bazaar US

Stres je faktor, který je v životě každého z nás. Někomu částečně vyhovuje, protože je to tzv. hnací motor, když se nestíhá. Ať už máte deadline v práci nebo ve škole či nestíháte třeba na domluvenou schůzku, stres vás začne ovládat, a to už dobré není. Může způsobit zhoršení nálady, úzkosti, nepravidelnou stravu, špatné zažívání, ale pozor, nemalý vliv má také na naši pleť. Ze šťavnaté zdravé pokožky se najednou stane povadlá pleť, přibudou vám postupně zbytečné vrásky, nechtěné akné a matný vzhled bude na denním pořádku.

Jak stres pleti ubližuje? 

Když se ocitneme ve stresové situaci, tělo začne vyplavovat jeden důležitý hormon – kortizol. Z krátkodobého hlediska je kortizol pro náš organismus dokonce prospěšný. Dokážeme díky němu začít utíkat před nepřemožitelným nebezpečím nebo se postavit útočníkovi. Z dlouhodobého horizontu ale kortizol tělu škodí a jeho první dopady na našem vzhledu vidíme právě na pleti. 

Je vědecky prokázáno, že kortizol v naší pokožce snižuje přirozenou produkci kyseliny hyaluronové. Její nedostatek se pak na pleti podepisuje dehydratací, citlivostí, ztrátou pružnosti a náchylností k dřívější tvorbě vrásek. Kortizol také stimuluje pokožku k tomu, aby produkovala víc kožního mazu, což má za následek ucpané póry a akné.

Pokud patříte mezi ty, které z klidového režimu vyvedou i zdánlivé maličkosti, jako jsou problémy v práci nebo nekonečné domácí povinnosti, asi vás úplně nepotěší věta, kterou čas od času slýcháváme od svého okolí každý: „Tak se tím zbytečně tolik nestresuj.“ Ba naopak, někdy vás to ještě víc dopálí. Existují ale cesty, jak unavené pleti stresem pomoci, nejlepší ovšem je stres celkově zredukovat, a to do té míry, která je u každého z nás možná. Jak na to? 

Jak bojovat proti špatné pleti kvůli nadměrnému stresu? 

Veškerá péče o pleť by vždy měla začít a stavět na důkladném, ale šetrném čistění pleti. To není jen tak a voda rozhodně nestačí. Je dobré zapojit například novinky jako jsou různé přístroje FOREO, které dělají z beauty rutiny doslova zážitek, a následně se hýčkejte různými séry, oleji a krémy, které vaši pokožku nezatíží, ale vyživí a potěší. Pokud navíc bojujete s akné, které stres velmi často způsobuje, zaměřte se na krémy, které neucpávají póry. Pokud se přece jenom nějaký ten pupínek objeví, zvolte lokální koncentrovanou péči, díky které rychleji zmizí.

Pouze pomoci mohou samozřejmě i různé potravinové doplňky. Ty vás stresu sice nezbaví, ale v kombinaci s vyváženou stravou a přiměřeně aktivním životním stylem podpoří vaši fyzickou i psychickou zdatnost, což se projeví i na vaší pleti. Zaměřte se nejen na vitaminy, ale také na vápník, zinek a hořčík. Tyto minerály využívá lidský organismus pro vedení a přečtení nervových signálů, ve stresovém období je tedy třeba jejich dodatečný přísun. Především zmiňovaný hořčík je klíčový pro fungování nervové soustavy, přenos nervových vzruchů a navíc i aktivitu svalů.

Pleť není jediná beauty kategorie, kterou stres ovlivňuje

Stres má samozřejmě vliv na celé tělo, včetně kvality vlasů. Ta se ve stresovém období horší, a pokud k němu přidáte málo spánku a nevhodnou stravu, problém je na světě. Vlasy následně nemají dostatek vitaminů a živin a začnou nadměrně vypadávat. Řešení najdete nejprve v tom základním, čímž je zkvalitnění spánku a stravy. Zapojte také speciální kúry, které se vám dostanou v péči vašeho kadeřníka, a doplňte je o ty domácí včetně kvalitních produktů, od šamponů a kondicionerů přes masky až po stylingové šetrné přípravky. 

Prevence je základ neboli dostaňte se do zenu 

Sice existují nějaké vychytávky a záchrany, když stres začně mít vliv nejen na naši psychiku, ale také na naše tělo, nejlepší je však správná prevence. 

Odpočinek

Nepodceňujte ho. Sice to slyšíte na každém rohu, že je odpočinek a spánek důležitou složkou našeho života, ale je to opravdu tak a jejich nedostatek má neblahý vliv na naše fungování. Nestyďte se tedy a dopřejte si chvilku nerušeného klidu, jen a pouze pro vás. Napusťte si horkou vanu, přečtěte knížku, zacvičte si jógu, vychutnejte si dobré jídlo nebo meditujte. Je to jen na vás, pravidelnost je ale základ. 

Duševní hygiena

Nepotlačujte své pocity a najděte mezi svými blízkými někoho, s kým vám bude příjemné o nich mluvit. Ať už je to pozitivní, nebo negativní, vypovídat se je někdy to nejlepší a nemusíte hned platit odborníkovi, postačí blízký kamarád.

Časová organizace

Stres si kolikrát způsobujeme sami, a to špatnou organizací svého harmonogramu dne. Máme stále na vše hodně času a pak se dostaneme do časové tísně před daným deadlinem a stres je na světě. Tomuto raději předcházejte a řádně si uspořádejte celý den, případně týden, a řiďte se tím. Uvidíte, jak se vám uleví, až nebudete věc dohánět na poslední chvíli. Raději vše dokončíte dokonce dříve, než je třeba, a poté si uděláte příjemný čas sami pro sebe nebo své blízké.  

Každodenní rituály

K dobré každodenní rutině vám pomohou i rituály, které si nastavíte. Ať už je to kvalitní snídaně, polední pauza, odpolední káva, podvečerní procházka nebo protažení těla či večerní beauty rutina.

Odměňte se

Nezapomeňte se také řádně odměňovat. Vyhoření není nic hezkého, a tak je třeba se čas od času za skvěle provedenou práci odměnit. To udělá dobře tělu i duši. Nemusí to být nic velkého, stačí si například koupit hezkou květinu, zajít si na dobrou večeři nebo na drink s přáteli. 

Čtěte dál