Potřebujete digitální detox? Zkuste těchto 5 pravidel

Dostaňte svou závislost na mobilu a sociálních sítích zpátky pod kontrolu. Uleví se vám!

Slovy digitální detox se obvykle označuje určitá doba, po kterou se osoba vzdá používání elektronických přístrojů, jako je náš mobilní telefon, tablet a notebook. Cílem digitálního detoxu není odstranit sociální sítě a technologie z vašeho života nadobro. Řekněme si upřímně, že to je v dnešní době téměř nemožné. Jde spíš o to, přerušit zlozvyky, naučit se lépe prožívat přítomný moment a znovu dostat závislost na online světě pod kontrolu, aby vám přinášel radost a zábavu, a ne stres, špatné pocity a negativní důsledky do vašeho offline života. Je to příležitost, jak snížit stres a soustředit se na zážitky a vztahy ve fyzickém světě.

Pokud se na výzvu odložit telefon a notebook třeba i na jeden celý den necítíte, zkuste aspoň pár opatření, které vám pomohou dostat pod kontrolu nezdravé návyky, které škodí vaší psychické pohodě i fyzickému zdraví.

Jak poznat, že potřebujete digi detox?

Foto: Shutterstock

Udělejte si tento malý test. Pokud odpovíte "ano" alespoň na 3 otázky, pak si tento detox naordinujte co nejdřív. Uvidíte, jak vám prospěje.

1. Kontrolujete telefon a sociální sítě hned, jak vstanete.

2. Na pracovní e-maily odpovídáte kdykoliv - v noci, v neděli nebo třeba na kávě s kamarádkou.

3. Telefon nikdy neodkládáte, a pokud jste chvíli bez něj, cítíte se velmi nepříjemně.

4. Neumíte si pořádně užít zážitek, pokud z něj nemůžete sdílet fotky a videa na sociálních sítích.

5. Jste pozadu s povinnostmi a deadliny, protože vás rozptylují notifikace, prokrastinujete čtením a sledováním online obsahu.

6. Obsedantně kontrolujete nové reakce a zprávy.

7. Cítíte se zahlceni svou plnou mailovou schránkou nebo zprávami od vašich přátel, fanoušků a followerů.

8. Máte tendenci se srovnávat s ostatními na základě jejich postů na sociálních sítích.

9. Stalkujete někoho online - třeba bývalého nebo svůj nový objev (nestyďte se, je to obvyklejší, než by se zdálo).

10. Máte zkrátka pocit, že je toho na vás moc a že by vám oddech prospěl.

Jakých je tedy 5 pravidel digitálního detoxu?

Foto: Shutterstock

Pravidlo č. 1 - Žádný telefon hodinu před spaním a hodinu po ránu

Usínáte se smartphonem v ruce a ráno je tím prvním, po čem sáhnete? Pak riskujete své zdraví. Modré světlo z displeje totiž vysílá matoucí signály pro vaše biologické hodiny. Mozek má pak pocit, že je den, a nedovolí tělu relaxovat. Pokud se z usínání s mobilem stane pravidelný zvyk, hrozí vám chronické spánkové poruchy, vyšší náchylnost k depresím, problémy s očima i blokády krční páteře kvůli častému sklánění hlavy k displeji.

Proto telefon odložte hodinu před tím, než půjdete spát. Uvařte si čaj, dejte si sprchu nebo vanu, věnujte se své pleti nebo třeba manikúře a v posteli si povídejte s partnerem nebo si přečtěte pár stránek knížky či časopisu. Ráno si pak místo scrollování Instagramem můžete dopřát rozcvičku, připravit a vychutnat si pořádnou snídani, přečíst si noviny, vzít psa na delší procházku nebo třeba experimentovat se složitějším účesem. Věřte, že vám v online světě nic zásadního neuteče.

Pravidlo č. 2 - Odložte telefon po příchodu domů

Určete si každý den po dobu jednoho týdne hodinu (nebo více, pokud si troufáte), kdy telefon nevezmete do ruky. Místo toho vyzkoušejte nový koníček, věnujte se třeba hudbě, zatancujte si nebo zacvičte pár jógových pozic, uvařte nové jídlo podle receptu, který vás dlouho láká, užijte si kávu s kamarádkou bez věčného kontrolování zpráv, vydejte se na procházku po městě nebo do přírody, protřiďte si šatník nebo natrénujte precizní rýsování očních linek. Zkrátka si užijte zábavu v reálném světě. Uvidíte, že to zvládnete i bez YouTube tutoriálů.

Pravidlo č. 3 - Nastavte si limit na sociální sítě

V nastavení aplikací na vašem telefonu najdete možnost omezit čas, který strávíte jejich užíváním. Konkrétně na Instagramu ji hledejte pod záložkou Your Activity a na Facebooku jako Your Time on Facebook. Vedle nastavení denního limitu tu najdete taky přehledné grafy, které vám ukáží, kolik času denně v aplikaci trávíte - věřte, že se budete divit. Aplikace vás po překročení nastaveného časového limitu upozorní, že je čas dát si pauzu. Stáhnout si můžete i přísnější blokátory, které vám po uplynutí limitu znemožní se k sítím znovu připojit. Troufnete si na to? 

Pravidlo č. 4 - Ukliďte si v telefonu a notebooku

Až příště pojedete delší dobu třeba v autobusu nebo tramvaji či dorazíte dřív na schůzku s kamarádkou, projeďte svůj telefon a zbavte ho zbytečné zátěže. Ulevíte jeho paměti, ale také své hlavě. Smažte čísla na lidi, se kterými už nejste nebo nechcete být v kontaktu. Promažte sérii fotek a nechte si jen ty nejpovedenější. Zbavte se nepoužívaných aplikací. Pročistěte historii všech komunikačních aplikací a smsek. A na závěr smažte ze seznamu hudby písničky, které už vás omrzely. V notebooku pak začněte plochou, roztřiďte si obrázky, dokumenty a další obsah do přehledných složek. Promažte fotografie a zálohujte všechno, o co nechcete přijít, buď na virtuální úložiště, nebo na pevný disk, případně oboje. Nakonec notebook projeďte aplikací, která smaže staré cookies, nepoužívané soubory a další nepořádek, který váš počítač zpomaluje. Zkuste třeba CCleaner, který je v základní verzi zdarma.

Pravidlo č. 5 - Promažte e-mail a sociální sítě

A na závěr... Kolik nepřečtených mailů straší ve vaší schránce? Dejte jim jednou provždy sbohem a užijte si prázdný Inbox. Rovnou také odhlaste všechny newslettery, které už vás nezajímají, a zrušte předplatné všech služeb, které nevyužíváte. Na sociálních sítích pak nemilosrdně dejte sbohem všem “přátelům”, které byste nepozvali na kafe i v reálném životě a zrušte sledování profilů a stránek, které vás nutí se srovnávat, rozčilují vás nebo už vás prostě nebaví.

Tip: Chcete vzít digitální detox z gruntu? Pomůže vám s tím kniha nakladatelství Melvil Digitální minimalismus s podtitulem Zkroťte návykové technologie a získejte zpět svůj čas a koncentraci. Autor knihy Cal Newport vám vysvětlí, že nutkavé používání sociálních sítí vám neposkytuje hlubší užitek, naopak vás připravuje o čas, schopnost soustředit se a v důsledku i o kvalitní mezilidské vztahy. A také vám dá návod, jak ze závislosti ven. Co vy na to? 

Čtěte dál