Poslouchejte své tělo, radí zakladatelka značky Ecce Vita, Iveta Ječmík Skuherská

Co je právě teď největším rizikem pro naše zdraví a jak se dlouhodobě chránit před nemocemi? Nejen o tom s naturopatkou a zakladatelkou značky Ecce Vita, Ivetou Ječmík Skuherskou.

Foto: archiv Ivety Ječmík Skuherské

Že by existoval zázračný způsob, pilulka, superpotravina, která by nám pomohla tělo vyšponovat k heroickým výkonům, neoblomnému zdraví, a ještě bychom mohli takzvaně „hřešit“ aniž by se to na nás jakkoli podepsalo? Naše tělo se bohužel nedá tak snadno ošálit – je navíc v jednotě s naší psychikou, myslí, jak říká naturopatka, Iveta Ječmík Skuherská. Jaké zázračné látky nám může poskytnout příroda a co můžeme dělat pro to, abychom byli zdraví? 

Důležité je také nemyslet jen na sebe a snažit se pozitivně ovlivnit věci v našem okolí, nebo prostě tam, kde umíme nebo můžeme zasáhnout. Ecce Vita se spojila s nadací Krása pomoci a rozhodla se obdarovat osamělé seniory bylinnými čaji, které jim za vás zdarma doručí i s vaším osobním vzkazem.

Kterými bylinkami podarovávat sebe a své blízké a jaké koření právě teď zařadit do jídelníčku? 

Jaké faktory mají právě teď největší vliv na naše zdraví – na co si dát pozor? 

V současné době má největší vliv na naše zdraví stres, strach, tedy psychika. Můžeme jíst sebe zdravěji, ale pokud jsme v permanentním stresu, dochází k oslabení imunitního systému. Pokud se k tomu přidají poruchy spánku, to znamená, že spánek je nekvalitní, budíme se v noci, nebo spíme nedostatečně dlouho. To vše organismus vyčerpává. 

Je nějaká přírodní superpotravina, kterou bychom právě teď měli zařadit do jídelníčku? 

Vhodné je popíjet čaje jak z bylin adaptogenních, které chrání organismus před stresem jako například tulsi, ašvaganda, kozinec blanitý, rhodiola. Skvělé jsou bylinky pro uklidnění a lepší náladu jako například meduňka, sporýš, heřmánek či levandule. Některé bylinky jsou skvělé na podporu spánku, například chmel, sporýš, mučenka, opět ašvaganda nebo pupečník asijský. 

Superpotravinami jsou podle mě kromě bylin též různá koření. Taková kurkuma se dá přidat do každého jídla, je protizánětlivá a antibakteriální. Pepře – černý i dlouhý – patří mezi antioxidanty. Dále pak kmín, fenykl, oregano, kardamom a spousta dalších, které podpoří trávení a tím i vstřebávání živin. Mezi superpotraviny patří též česnek, cibule, zázvor, pór a vůbec zelenina a saláty jako rukola, polníček, pažitka, kopr. Ty všechny dodají tělu vitamíny, minerály a vlákninu potřebnou pro střevní mikrobiotu.

Foto: archiv značky 

Jaká surovina, kterou v přírodě často míjíme, je právě teď pokladem plným vitamínů, se kterým se dá skvěle pracovat? 

To se nedá takto jednoduše říct. Každý má svoje favority. Spíše bych zdůraznila, že není dobré sklouzávat do stereotypů a snažit se změnit jídelníček. Často jsme otroky okolních restaurací a jíme to, co vaří v nejbližší restauraci od naší práce a doma pak máme pár svých „bestsellerů“. Pokud bych měla něco doporučit, tak jsou to hlízy a potraviny jako bok choy, pór, všechny druhy čekanky. Obsahují inulin, který je potravou pro prospěšné střevní bakterie. 

Při holistickém přístupu ke zdraví, jaké největší chyby děláme? 

Zapomínáme sami na sebe. Měli bychom se rozmazlovat a poslouchat své tělo. Nechat si chvilku, abychom zklidnili mysl, zastavili se na chvíli a nacítili jsme se sami na sebe.

Harmonie těla nastává při rovnováze pohody těla, duše a mysli. Často zapomínáme řešit negativní vztahy, a to jak v rodině, tak i na pracovišti. Jakékoliv vychýlení v jedné rovině se dříve nebo později projeví i v dalších dvou rovinách.

Jak se stavíte k principu vyváženosti ve smyslu, že když vypiji zelený džus, vynuluje se čokoládový dort a podobné tipy. Lze vůbec tímto způsobem žít zdravě? 

Nejsem zastáncem žádných diet a také neexistuje pravidlo, které bude vyhovovat všem. Myslím si, že zdravý člověk může jíst všechno. Důležité je mít pravidelný pohyb, dobře se vyspat a pochopit, že jíme proto, abychom z potravy dostali energii pro fungování našeho těla a také dostatek makrosložek (bílkovin, sacharidů a tuků) a mikrosložek (vitamínů a minerálů). To je skutečný důvod, proč jíme. Takže, když si zasportuji, doplním bílkoviny a můžu si dát i nějaký dortík. Pokud sedím celý den v kanceláři, logicky bych k tomu měla přizpůsobit jídelníček.

Jaká je ideální míra nezdravého jídla v jídelníčku? 

Trochu jsem to zmínila už v předchozí otázce. Záleží na výdeji a celkovému zdravotnímu stavu. Nelze napsat jednoznačný postup. Zásadní je opravdu energetický výdej, celkový stav trávení… psychika. Když už si ale něco „nezdravého“ chcete dát, tak si to opravdu vychutnejte. Prostě si to užijte. Podle mě nejhorší kombinací je dát si dortík a pak mít z toho výčitky. Další den si třeba zasportujte a vyhněte se sladkému. Dejte si více zeleniny. Jídlo je přece zážitek. Důležité je potraviny střídat, nejíst každý den to samé. Orientačně by 50 % našeho talíře denně měla tvořit zelenina, 10 % ovoce, 10 % tuky, 25 % bílkoviny a 5 % bylinky, vláknina, koření.

Čtěte dál