Podnikání v době pandemie s Ingou Nikogosyan

Rozhovor s majitelkou kavárny Chloé Cafe na téma feminismus, podnikání a období pandemie.

Foto: archiv Chloé Cafe

Inga Nikogosyan je mladá úspěšná podnikatelka, která stojí za populární kavárnou Chloé Cafe v Praze. Původem z Arménie, Inga vyrůstala v Praze, kde v roce 2018 se svým bratrem otevřela první kavárnu s květinovou zdí. My jsme se s Ingou virtuálně spojily, aby nám řekla něco víc o konceptu, feminismu a podnikání v době pandemie.

Jak jste přišla na koncept první kavárny s květinovou zdí v Praze? Zároveň jaké pro vás byly začátky v Chloé?

Když jsem studovala, měli jsme s bratrem e-shop, často jsme prováděli schůzky v jedné pražské kavárně s výběrovou kávou, tam jsme se zamilovali do kávy. S tím, jak náš e-shop rostl, jsme hledali prostory pro showroom - obchod. Jednou mi bratr zavolal, že mu nabídli krásné prostory pro obchod, ale že je moc velký. Abychom o prostor nepřišli, rozhodli jsme se udělat z části kavárnu, inspiroval mě Topshop na Oxford Street v Anglii, kde uprostřed obchodu najdete stánky s občerstvením, myslím si, že je to skvělé spojeni. Začátky byly naprosto tragické, pracovali jsme třeba 14 hodin denně 30 dní v kuse. Z bratra se rychle stal naprostý expert na výběrovou kávu a zúčastnil se několika soutěží, a tak to v podstatě vzniklo. Jen obchod s kavárnou. Samozřejmě to tak dlouho nezůstalo.

Celá kavárna je sladěna do růžových odstínů. Bylo vždy vaším cílem, aby kavárna apelovala převážně na ženy?

Jako náctiletá jsem se vždy nejvíc těšila do Paříže nebo Londýna, hlavně proto, že mě nejvíc přitahovaly tyto over the top koncepty jako Victoria´s Secret, Disneyland atp. Byla to pro mě zasněná místa. Vždy, když jsme se vrátili do Prahy, tak jsem si přála, aby i v Praze něco takového bylo, všechny kavárny byly podobné, mohu říct standardní. Teď je kavárenská scéna samozřejmě skvělá a mnohem rozsáhlejší, ale tehdy zde žádné takové koncepty nebyly. Takže určitě to cílem bylo.

Foto: archiv Chloé Cafe

Jak zvládá Chloé Cafe, místo, které sklidilo slávu převážně na Instagramu, momentální situaci? Nabízíte v době karantény například coffee to go?

Kavárna je v naprostém srdci města, moc lidí tam nebydlí. V centru je teď úplné ticho. Když vláda vyhlásila stav nouze na týden, rozhodli jsme se, že jen vyčkáme. Asi týden před tím jsme otevřeli úplně novou část kavárny, zdvojnásobili jsme prostory s naprosto novou zdí. V nových prostorách je také celá sekce, kde je pouze obchod, můžete tam najít kosmetiku Oli Oly, make-up od Annabelle Minerals, kávový koutek od The Barn Berlin, šperky a apparel, vše samozřejmě v našem stylu. Vzhledem k tomu, že jsme to jen před týdnem otevřeli, ještě jsme měli pár věcí k dodělání, takže první týden karantény jsme převážně pracovali na tom.

Na vašich webových stránkách nabízíte spolupráci ve formě franchisingu. Jak přesně to ve vašem případě funguje a máte už teď zájemce o tuto formu spolupráce?

Denně se dozvídám, že se někdo ptal, jestli nabízíme franšízu. Dlouho jsme vše odmítali, jelikož jsme ještě zdokonalovali náš koncept, prostory jsme jednou měnili a potom zdvojnásobili, čekala jsem, než to budeme mít naprosto perfektní, než bychom franšízu nabízeli. Nyní se franšízám aktivně věnujeme, nebo jsme se věnovali. Před touto epidemií jsme se těšili na otevření první franšízy 15. března a v jednání byly další. Teď samozřejmě nevíme, jak to bude, ale věřím, že to společně vše zvládneme a překonáme.

Foto: archiv Chloé Cafe

Na instagramu propagujete ušité roušky s našitými logy oblíbených značek. Jak jste na tento nápad přišli a jak si tuto roušku od vás může někdo koupit?

Roušky šijí maminky a starší ženy samoživitelky, které ztratily svoje denní zaměstnání během epidemie, prodej roušek je způsob, díky kterému můžou obnovit část svých příjmů, aby se mohly postarat o své rodiny. Chtěli jsme jim pomoci a udělat něco užitečného v takto těžkém období. Baristi, kteří předtím kontrolovali kávu na gramy a sekundy, teď balí a odesílají balíčky. Roušky můžete zakoupit na našich stránkách CafeChloeConcept.com, veškerá podpora se moc cení!

Považujete se za feministku?

Věřím, že ženy a muži si jsou rovní, ale nikoliv že jsou stejní. Popravdě, toto je otázka, na kterou jsem nikdy nemusela odpovídat, a ani se nad tím nijak zamyslet. Každopádně co se týče našeho podnikání a Chloé family, tak většina našich zaměstnanců jsou ženy a dívky. Když už nad tím přemýšlím, tak i vedoucí směn a vedoucí jsou také slečny a vždy měly stejné podmínky jako muži. Nikdy by nás ani nemohlo napadnout, že by to mohlo být jakkoliv jinak. Myslím si, že jsem feministkou v praxi.

Co byste vzkázala mladým ženám, které se snaží rozjet své podnikání?

Myslím si, že je důležité být připraven dát do své práce mnoho úsilí, pokud je člověk připraven se na nějakou dobu obětovat a dát tomu vše, tak si myslím, že úspěch je neodvratný. Nebojte se toho, jděte si za svým cílem a snem!

Foto: archiv Chloé Cafe

Čtěte dál