Po zahraničí dobývá i lokání trh. Talentovaný obuvník Oldrich Voyta představil kolekci Ópera

Nedávno se ve Werichově vile konala česká prezentace první prodejní kolekce obuvního designéra Oldricha Voyty s názvem Ópera. Svou premiéru měla již začátkem září 2021 v Itálii v rámci Milano Design Week, kde sklidila velký úspěch. Obuvník Voyta má nyní ambice dobýt i lokální trh.

Foto: archiv Oldrich Voyta

Byť jméno tohoto mladého designera v našich končinách není tak známé, v zahraničí již nachází věrné fanoušky. V rámci svého studia na Fakultě technologické v UTB (kde momentálně pracuje, jako první v České republice, na svém doktorátu v tématu implementace technologií do obuvi) stihl několik let působit jako vedoucí designer ve studiu VO5 a v design & technology studiu De Facto v Pekingu, kde získal ocenění první ceny Red Dott Award 2018. Mimo jiné svou obuv prezentoval na Pekingském, Milánském a Londýnském týdnu módy, MBPFW i Designbloku a také spolupracoval s oděvním návrhářem Jiřím Kalfařem či Lukášem Spilkou. Letos v létě se rozhodl vrátit ke kořenům a vytvořit svou první autorskou kolekci, jež v sobě snoubila všechny jeho vášně dohromady, a právě to představuje kolekce Ópera. Spojuje nestárnoucí obuvnické řemeslo a moderní technologie, umění a krásu, honosnost i pohodlí. Nezapomíná však ani na udržitelnost. 

Jste Královna noci, či Šípková Růženka? 

Ještě předtím než se Oldrich Voyta vydal na cestu obuvního designu, navštěvoval Taneční konzervatoř hl. m. Prahy. Jeviště i hlediště divadel a oper tak pro něj byly druhým domovem, kde měl možnost pozorovat jak divadelní umělce, pro které je jevištní obuv součástí kostýmu i funkčním nástrojem, tak i návštěvníky, již svým honosným oděvem a obuví vzdávají úctu tomuto historickému establishmentu i umělcům samotným. Není proto divu, že se estetické téma jeho první, ucelené kolekce obuvi inspirovalo prostory Národního divadla v Praze – pýchou českého národa. „Když se podívám na jednotlivé modely, slyším zvuk klapajících podpatků sestupujících po mramorovém schodišti divadelního domu”, řekl tvůrce. Některé modely lodiček a střevíčků na vysokém podpatku si braly inspiraci z opony Vojtěcha Hynaise, modrý a žlutý brokát evokoval múzy Františka Ženíška či malby Mikoláše Aleše. Tvídový model slingback pokrytý českým křišťálem značky Preciosa představoval ztělesnění Královny noci z Mozartovy Kouzelné flétny a vínově červené šněrovací sandálky zas Šípkovou Růženku uvězněnou v trnitém zámku. 

Foto: archiv Oldrich Voyta

Kromě dokonalého designu i udržitelnost a pohodlnost na míru

Hlavním posláním kolekce však bylo propojit estetickou krásu dámských lodiček na podpatku s maximální pohodlností pro její nositelku. Na první pohled byste nepoznali, že se obuv jakkoliv liší od klasických lodiček, avšak při bližším zkoumání Voyta poukázal na speciální technické vlastnosti – širší stélkovou část v oblasti prstů, vyvýšenou vnitřní klenbu či stélku z 3D výšivky, která působí protiskluzově. V rámci výroby také dbal na udržitelný element, který se postupně stává alfou a omegou celého oděvního průmyslu. Spojil proto své síly s českou značkou Polstrin – výrobcem čalouněného nábytku, působícího na trhu již od roku 1957. Právě od této značky získal odřezky usně, sametu a vlněné plsti, které by kvůli své malé velikosti již nemohly být použity na výrobu nábytku, avšak se perfektně hodí na výrobu obuvi. Na výrobu podešve zas byla použita přírodní tříslem činěná kůže, materiál, jehož přirozené vlastnosti jsou pro výrobu obuvi nenahraditelné. Při jejím opracování navíc nebyly použity žádné škodlivé chemikálie, a proto i při rozkladu nebude mít negativní vliv na environment. 

Oldrich Voyta našel mezeru na trhu – byť je Zlín po dlouhá léta považován díky Tomáši Baťovi za českou, či dokonce evropskou metropoli obuvi, značek, které vyrábějí obuv na podpatku i zakázkově, je v Čechách jen velmi málo. Právě to má designér v plánu změnit. Nutno podotknout, že má k tomu velice dobře nakročeno. 

Čtěte dál