Pigmentarium - nová kapitola české niche parfumerie

Česká značka Pigmentarium se od 4. května oficiálně rozrostla o svou čtvrtou vůni. Parfumérský dům Tomáše Rice a Jakuba Floriana Hiermanna tak láká stále více Čechů do tajuplného světa niche parfumerie.

Foto: archiv Pigmentarium

Koncept niche parfémů (tak, jak je známe teď) se formoval už v 70. letech minulého století. Existoval mass-market i luxusní segment parfémů prodávaný pod jménem luxusních módních domů. Vůně byly jednoduché, líbivé a tvořily se především pro široké publikum, které chtělo mít parfém „hvězd”. Bylo proto důležité tvořit něco, co bude moci (a chtít) nosit každý. Světové značky proto mnohdy nechtěly riskovat neúspěch a soustřeďovaly se spíše na prověřené a známé vůně.

Mezitím se však začaly objevovat velmi gurmánské a specifické parfémy - například značka L`Artisan, která jako první představila exotické pižmo v kombinaci s ostružinou (Mure et Musc 1978) nebo vůni fíků (Premier Figuier 1994). Tyto unikátní vůně mnohé lákaly k novým experimentům a touze vytvořit něco, co tu ještě nebylo. Tak například pod střechou světoznámého Shiseido vznikl legendární parfém Feminite du Bois (1992), který vytvořil Serge Lutens (jakožto kreativní ředitel). Tato první unisexová vůně měla tak velký úspěch, že podnítila Lutense k tomu, aby si založil vlastní parfumerský dům, kde již tvořil opravdovou „niche”. Používal unikátní ingredience, instinktivně je kombinoval tak, jak si to předtím nemohl dovolit pod žádnou jinou značkou, minimalizoval design lahviček a také opustil koncept „pro ni” a „pro něj” - parfémy byly odteď unisexové.

Niche parfumerii tedy pojilo několik společných aspektů - důraz byl kladen na kvalitní ingredience, které se na kůži postupně rozkrývaly skoro jako symfonie, kde každý element, každá vůně byla jako samostatný nástroj, který v kombinaci s jiným zní jinak na začátku a jinak na konci, a kde dirigentem celého ansámblu jsou unikátní vlastnosti kůže každého člověka, na kterém ona symfonie zní odlišně.

Roli hrálo i balení, kde na rozdíl od luxusního segmentu značky nemusely klást důraz na unikátnost lahviček - mnohé parfumérské domy si vystačily jen s jedním (a většinou dosti) jednoduchým designem všech vůní.

Foto: archiv Pigmentarium

Unisex se stal jistým symbolem niche parfumerie. Na kůži každého člověka zní parfém jinak, a proto není potřeba rozdělovat „mužské” a „ženské”.

Jedním z nejdůležitějších aspektů niche parfumerie je také množství produkce. Oproti velkým značkám jsou parfémy tvořeny jen v limitovaném množství, a/nebo je jejich prodej omezen jen na několik butiků po celém světě.

Největším a nejdůležitějším rozdílem oproti luxusním a masovým parfémům je však to, že hlavní parfumér značky není tak limitován jako ve velkých, světových domech. Klade se důraz na nevšední vůně anebo novou interpretaci těch „starých”. Parfumér může proto tvořit kombinace na základě vlastních instinktů, emocí a vzpomínek.

Perfektním příkladem oné kreativní volnosti je právě tvorba značky Pigmentarium. Jakub Florián Hiermann tvoří různorodé parfémy - od sluncem zahřátého, prašného etrogu v Ad Libitum, přes živočišný oud s jemně sladkým odstínem santalového dřeva v MURMUR, až po nové PARADISO, připomínající pikantní, kouřem obalený grep, jehož nasládlá vůně s časem ustupuje do pozadí jen proto, aby odkryla plnou krásu zeleného a chladivého vetiveru, jehož svěžest je umocněna živočišnou ambrou, působící jako dotek horkého slunce na studené kůži.

Ve všech parfémech značky Pigmentarium je velmi zřetelně cítit důraz jak na výběr velmi kvalitních a unikátních ingrediencí, tak i důležitost zachovat vysoké standardy tohoto významného řemesla. Díky kombinaci ortodoxního a zároveň moderního přístupu k parfumerii značka Pigmentarium láká stále více zákazníků k niche vůním a zároveň posiluje roli České republiky jako všestranného hráče na světové úrovni v této branži.

Parfém PARADISO je oficiálně v prodeji od 4. května v zastupujících parfumeriích a concept storech.

Foto: archiv Instagram @pigmentarium_parfums

Čtěte dál