Parfumérka Kateřina Nováková: K rostlinám mám blíže než k většině lidí

Jsou tady běžné profese, a pak ty trochu speciálnější, jedinečnější jako například parfumérka. Jak se k této profesi dostala Kateřina Nováková, parfumérka nové lokální udržitelné značky Poetiko? To, včetně její nejoblíbenější vůně, detaily o učení od tvůrce parfémů pro britskou královskou rodinu a mnoho dalšího nám prozradila v příjemném rozhovoru.

Foto: archiv Kateřina Nováková

Co tato práce obnáší? Musí mít člověk nějaké speciální vlastnosti či vzdělání?

Speciální vzdělání určitě není nutností. Například Francis Kurkdjian tvrdí, že je spíše na obtíž. Pro studium proslulého ISIPCA institutu však byl minimálně magisterský titul donedávna podmínkou, nevím, jak je to dnes. Podobně prestižní Givaudan Perfumery School.

Řekla bych, že studium jakýchkoliv přírodních věd vás ale hodně posune, lidsky, k určité profesionalitě, poctivosti a jistým pracovním a komunikačním návykům. O, byť omezeném, porozumění hmotě a jejímu chování nemluvě. Toto nádherné povolání s sebou ovšem nese také značnou byrokratickou zátěž. Výroba parfémů spadá pod kosmetickou legislativu a horší je už snad jen výroba léčiv. Záleží, na jaké úrovni a pro koho vlastně vůně tvoříte a jaké máte štěstí, ale pokud se chcete označovat za parfuméra a posunout svou tvorbu k profesionální úrovni, v těchto aspektech byste se měli orientovat. Tak jako je ve vědě zásadní tzv. opakovatelnost experimentu, měli byste být také schopni vyrobit a dodat parfémovou kompozici znovu a znovu ve stejné kvalitě, což, jak se ukazuje, není problém jen přírodních složek, ale překvapivě také mnoha syntetických molekul. Přináší to s sebou tedy i nikdy nekončící hledání nových zdrojů, dodavatelů, kontrolu každé šarže suroviny. Můj učitel si například každou dražší surovinu osobně analyzoval na svém vlastním plynovém chromatografu, protože i roky spolehlivý dodavatel najednou může začít podvádět. Disciplíny, jako je marketing, branding a obchod, tady ani nebudu rozvádět. Pokud máte štěstí a prostředky na kvalitní partnery, značně se vám vše ulehčí, jinak se učíte metodou pokus-omyl.

Vy jste se učila přímo od tvůrce parfémů pro britskou královskou rodinu. To musela být čest! Jak jste se k této příležitosti dostala?

Popravdě to nic až tak zvláštního nebylo. Tato malá nezávislá parfumerie pořádá jednou dvakrát ročně hobby kurzy, kam jsem se přihlásila více méně proto, abych si bez větších investic vyzkoušela, jestli je to opravdu pro mě. John mi doporučil, abych vzhledem ke svým předpokladům raději investovala do surovin a nechala se vést vlastním úsudkem a vášní než ztrácet čas přejímáním postupů jiných tvůrců. S tím, že mi bude kdykoliv k dispozici na konzultace. Několikrát jsem u něj ještě absolvovala soukromé lekce a i dnes, po pěti letech, tvrdí, že jsem nejnadanější ze všech studentů, které kdy učil, a že jsem rozený trendsetter. Nicméně, talent je jen vstupenka na party a umění je v tom, jak jej proměníte. A pro to už je potřeba také určitá business inteligence, kterou si začínám osvojovat až s mnohem větším odstupem. 

Foto: archiv Poetiko

Co vše vám tato zkušenost přinesla?

John mě vždy velmi povzbuzoval v tom, abych si za sebou a svou originalitou stála, odpovídal trpělivě na mé technické dotazy, rozváděl se mnou mé teorie, ale především, byl mou první (a vlastně zatím i poslední) velkou láskou, což mi dalo potřebnou energii a zároveň lehkost, se do toho pustit naplno. I když to nakonec zůstalo jen ve vřelé, přátelsko-mentorské rovině, tento zážitek, ten stav a naladění, si hýčkám v srdci dodnes a čerpám z něj pokaždé, když mám pocit stagnace, nechuti apod.

Nyní jste se spojila s novou lokální udržitelnou značkou Poetiko. Jak tato spolupráce vznikla?

Úplně na začátku jsem od tvůrčího týmu tehdy ještě neexistujícího Poetika dostala zadání na pánský parfém pro jejich tehdejší značku. Tak vznikla kolekce Archetypy – z jednoho parfému byly čtyři a nakonec přitančil ještě pátý. Při práci s vůněmi se může přihodit spousta podivuhodných a neplánovaných věcí. Potom, když bylo zřejmé, co umím, mě tvůrčí tým přizval do Poetika. Začátky s sebou ale nesly mnoho nových výzev, jednak jsem nebyla zvyklá pracovat s jinými typy hmot, jako je krém, mýdlo, tělový olej, a taky tu byl požadavek na čistě přírodní vůně, které by byly originální, ale současně s minimem alergenů. Týmová práce s tolika výraznými a různorodými osobnostmi měla také svá úskalí – paleta vzdělaných, pracovitých a zároveň hodně individualisticky a tvořivě založených povah, kde nefungují nějaké hierarchické způsoby dob minulých, může být pro firmu pokladem i třaskavou směsí. Nakonec se to ale krásně prolnulo jako dobře postavená parfémová kompozice a mně je ctí být na palubě.

Parfemace v produktech Poetiko není pouze o vůni, ale je také aromaterapeutická. Je pro vás typické, tyto dvě věci spojovat?

Než jsem se na sklonku svých třiceti let dostala k samotné tvorbě vůní, pročetla jsem už pár herbářů, atlasů rostlin a aromaterapeutických příruček. Se svým kamarádem jsem trávila vesnické dětství mezi skleníkem, loukou a zahradou. Zkoušeli jsme řízkovat, klíčit a jinak množit vše, co nám přišlo pod ruku. Taky jsme pekli, vyráběli bylinkové sirupy, poznávali divoké rostliny a nakonec jsem tehdy s jeho přičiněním na ZŠ vyhrála soutěž Mladý zahrádkář. Při tom jsem se zajímala také o čarodějnické tradice a použití rostlin v magické praxi. Dnes k sobě nechám promlouvat rostliny skrze jejich esenci – vůni – a jejich pomocí vytvářím proměnlivé olfaktorické krajiny. Myslím, že můžu s klidem přiznat, že mám k rostlinám blíže než k většině lidí. 

Foto: archiv Poetiko

Co pro vás osobně znamená vůně? Máte nějakou svou nejoblíbenější?

Asi naplno jsem si uvědomila, co pro mě znamenají vůně, když jsem minulý podzim přišla na cca týden o čich. Jako bych celý týden visela hlavou dolů v kukle pod vodou a život, který se odehrával kolem mě, jako by byl pouhým hologramem. Zároveň jsem pochopila sílu a dosah svých vlastních myšlenek a poprvé jsem se skutečně cítila být paní své mysli. Nechci teď vyznít moc kacířsky, ale u vůní platí jako u všeho podobně mocného, že jsou dobrý sluha, ale špatný pán. Pomocí vůní jsme účinně manipulovatelní a scentmarketing s tímto operuje. Často může vůně posilovat vazbu, kterou máme na určitého člověka, i díky ní třeba setrváváme v toxickém vztahu a činí nám větší potíž se z něj vymanit. Na druhé straně, neznám lepšího pomocníka při přeprogramovávání naší mysli, než je vůně. Je také branou a ukotvením těch nových, pozitivních návyků, nových začátků. Tím, jak mám vůní neustále, doslova i metaforicky, plnou hlavu, jsem se ztrátou čichu pocítila nečekanou svobodu a čistotu, ačkoliv se mi obrátil svět vzhůru nohama. Bylo jasné, že pokud tento stav přetrvá, bude potřeba plán B, ale zároveň jsem cítila pokoj jako nikdy předtím. Čistá hlava.

Samozřejmě, vůně jsou především potěšení, jako oblíbený feel-good song, jako delikatesa bez kalorií, vzpruha, uklidnění, dojetí nebo výlet do dalekých krajin, do hlubin osobní historie, a především umělecké dílo v čase a prostoru. 

Osobně mám nejradši tzv. zelené vůně, vůni fialek, konvalinek a bílých frézií, vůni melounu, vody a sněhu, pak taky vůni suchého borového lesa a vůni mého koťátka s příznačným jménem Fialka.

Jaké jiné projekty nyní máte?

Doplňuji si teď vzdělání o nové poznatky z oblasti neuroparfumerie. Ukazuje se, že spousta z toho, co jsme dříve tvrdili o interakci mozku a vůní, je opravdu jen střípek pravdy. Bohužel tato vzrušující literatura je zatím dostupná jen v němčině, tak se jí prokousávám pomalu.

Dokončila jsem také jednu dark minikolekci (takové moje potěšení :-)), ale jak se dalo čekat, mezi svatou temnou trojici se mi vloudila ještě čtvrtá vůně, která chce na svět.

Druhým rokem mám rozpracovanou uměleckou, sochařsko-parfumérskou spolupráci. Kvůli pandemickým opatřením se projekt stále posouval, a bohužel, parfumér nezná final, pouze deadline, takže dokud se akce nespustí, je pořád co vyšperkovávat, přidávat, měnit atd. Tak nám držte palce, ať vernisáž plánovaná na únor 2022 vyjde. 

Jinak jsem pro tradiční českou bylinkářskou firmu Leros vytvořila kolekci čtyř čistě přírodních vůní inspirovaných živly, které najdete v jejich nově uvedených krémech na ruce. Nyní pracujeme na dalších čtyřech vůních pro čtyři nové řady tělové kosmetiky.

Čtěte dál