Parfém je jako dobré víno

Lucie Levenson, zakladatelka parfumérie Vavavoom, o tom, čím je niche parfumerie unikátní, co je „parfume wardrobe” a co na člověka jeho parfém prozradí.

Foto: archiv Lucie Levenson

Lucie Levenson poprvé otevřela dveře svého butiku Vavavoom v roce 2016. Krom kurátorsky vybrané selekce exkluzivních parfémů butik nabízí i přírodní a dekorativní kosmetiku, mezi které patří světově uznávané značky jako Emma Hardie, RMS Beauty, nebo Susanne Kaufmann. Navíc Lucie Levenson pořádá také setkání a besedy s tvůrci parfémů, díky kterým se (nejen) klienti mohou seznámit s filosofií značek a procesem výroby těchto unikátních produktů.

Paní Levenson, existuje podle vás láska na první přivonění?

Určitě ano, ale na druhé přivonění už to láska být nemusí. Stane se spíše výjimečně, řekněme 10 % zákazníků, kteří se rozhodnou po prvním přivonění. Může to být i tím, že lidem doporučujeme vyzkoušet parfém na kůži v průběhu několika hodin a vlastně zákazníky odrazujeme od impulzivní koupi. Chceme, aby byli s výběrem opravdu spokojení. Niche parfémy mají vývoj, kdy se jednotlivé vrstvy odhalí postupně. Může se tak stát, že se zamilujete do tzv. hlavy či srdce parfému, ale základ vám úplně nesedne. A to je poté třeba hledat dál.

Niche parfumerie se pro Čechy může stále zdát jako relativně nová záležitost. Jak často přichází noví klienti s tím, že chtějí opustit svoji komfortní zónu klasického, luxusního segmentu, a jsou připravení se oddat záhadné niche? 

Naštěstí docela často. Lidé, pro které je důležité zařazovat do svého každodenního života výjimečné věci, už nebaví konvenční parfumerie. Setkávám se s názorem, že jsou z množství novinek a spin offů unavení a nevidí mezi nimi až tak velký rozdíl. Většina velkých firem si před uvedením parfému udělá rozsáhlou studii k tomu, co voní ženám po celém světě nejvíce. Teprve poté se rozhodnou investovat do uvedení parfému na trh. Tato strategie na jistotu” pak opravdu vede k podobnostem.

Niche parfumerie je jiná. Parfém vzniká po úplně jiné linii. Parfémář svým dílem vyjadřuje určitý zážitek či pocit a na trendy se neohlíží. S niche parfémem si nekupujete jen samotnou vůni, ale je v ní i kus příběhu a duše jejího tvůrce.

Foto: archiv Instagramu @vavavoomperfumery

Jak často se z těchto „nováčků" stávají stálí zákazníci?

Téměř vždycky. Pokud kouzlo niche parfémů odhalí, už není cesty zpět. Samozřejmě se můžete na čas vrátit ke své oblíbené komerční vůni, ale budete chtít jít dál. Objevovat stále zajímavější vůně. Je to jako s vínem.

Jak často střídáte vůně vy? Je to záležitost nálady a pocitu nebo věrnosti jedné značce/parfému?

U mě je to v každodenním životě jednoznačně nálada a pocit. Parfémy volím také dle outfitu a příležitosti. Považuji jej za dovršení toho, jak ten den vypadáte a jak chcete působit. Některé parfémy vám dají pocit neuvěřitelné něhy, s jinými se budete cítit jako Femme Fatale. 

Je pravda, že parfénení nikdy dost? Kolik jich máte doma vy?

Ano, je to pravda! I ten nejoblíbenější parfém přestanete časem cítit a přestane pro vás být tak přitažlivý jako na začátku. Rádi se k němu vrátíte, ale v určitou chvíli chcete něco jiného. Určitě je dobré si časem sestavit tzv. Perfume Wardrobe, kdy budete mít výběr na každou příležitost i náladu. Je to jako nejoblíbenější kousky oblečení ve skříni. Milujete je, ale nenosíte to samé každý den.

Nedokážu přesně říci, kolik celých parfémů mám, ale díky mé práci to není závratné množství. Často totiž testuji vůně nových či stávajících značek ze vzorků. Rozhoduji se tak o jejich zařazení do naší nabídky. Vím o parfémových fanoušcích, kteří mají doma stovky flakonů. To ale není můj případ.

Foto: archiv Instagramu @vavavoomperfumery

Co o člověku prozradí jeho parfém?

V podstatě záleží na člověku samotném, co prozradit chce. Pro mě volba parfému vyjadřuje určitý styl, vkus, možná i odvahu nositele.

Řekla bych, že jsou dva typy nositelů. Jedni si kupují parfém vyloženě pro své potěšení a druzí chtějí svému okolí o sobě předat určitou zprávu.

Pokud nás čte někdo, kdo ještě plně nepodlehl kouzlu niche parfumérie a teprve se chystá k prvnímu seznámení, co byste doporučila - kde a jak má začít?

Určitě doporučuji zajít do niche parfumerie s proškoleným personálem a hned na začátku říct, že jste vlastně tento typ parfémů ještě nezkoušeli. Vyhnete se tak situaci, kdy vám prodejce nabídne něco extra silného či neobvyklého.

U nás by takovým úvodem do niche mohla být například značka Ulrich Lang New York, speciálně jeho parfém Nandan Road nebo lehčí vůně od značky Heeley Parfums.

Parfém je dobré zkoušet přímo na kůži. Na zápěstí se dává právě proto, že se na pulzním bodu rychleji odpaří a je to snadno dostupné místo, ke kterému můžete často přivonět. Určitě nevybírejte jen z papírků. Ty slouží k první indikaci, zda budete parfém zkoušet na kůži či nikoliv. Zkušený prodejce vám také řekne, které parfémy se na papírek nehodí vůbec a doporučí přímo zkoušení na kůži. Počítejte s tím, že na kůži se odhalí další vrstvy parfému a vůně se rozvine. U některých parfémů trvá až 8 hodin, než se odkryje” jejich základ. Jiné jsou vrstevnaté mé. Záleží na koncentraci a na tom, co chtěl parfumér vyjádřit.

Ve finálním výběru doporučuji nanést parfém do vlasů či na zátylek. Tam se bude uvolňovat postupně a poznáte, jak se v ní celý den cítíte. Někdo má i tzv. Sleep Test. Navoní se na noc a ráno má jasno.

Naopak v létě doporučuji vonět se spíše na oblečení. Vůně se ve vysokých teplotách bude uvolňovat pomaleji a déle vydrží.

Čtěte dál