Osvojte si zásady saunování

Sauna je skvělá forma relaxace, která má navíc mnoho benefitů pro naše tělo. I tak má ale zásady, které je třeba pro zdravé užívání znát a dodržovat. Jaká to jsou pravidla? Nejen o tom jsme si popovídali se saunovým expertem Janem Kovárníkem.

Foto: Shutterstock

Mnoho z nás nedá na wellness dopustit. Hezky se zrelaxovat, přijít na jiné myšlenky a nechat své tělo v klidu odpočívat. Sauna na vás má ale mnohem větší dopad, aniž byste o tom třeba věděli. U třicetiminutového pobytu v sauně se totiž zapotíte stejně jako při běhu na tři kilometry. Díky ohřátí těla dochází k rozpouštění tuků a pocení zase spouští proces ochlazování těla, který urychluje spalování. Saunováním se navíc zbavíte toxinů, které bývají příčinou tuku v podkoží.

Jaké další benefity mají pravidelné návštěvy sauny? 

1. Více bílých krvinek a kyslíku 

Do sauny se doporučuje chodit jednou týdně. Zvýšením teploty v těle sauna spouští tzv. přirozený proces hojení. Zrychlí se oběh, rozšíří se cévy, buňky distribuují více kyslíku, imunitní systém startuje tvorbu bílých krvinek, které jsou v těle zodpovědné za boj s viry, infekcemi a eliminaci patogenů. Opakovanou návštěvou saun si vysoký počet bílých krvinek můžete udržet a tím tuto výhodu sanování využít na maximum. To vám vydrží cca jeden týden, pak je dobré saunování opakovat. 

2. Posílení srdce a celková očista

„Pomůže nám také v boji proti stárnutí, diabetici mohou saunováním podpořit snižování hladiny cukru v krvi, posilovat srdce si mohou i kardiaci, ale pozor na změny teplot při ochlazování, rychlé zchlazení v bazénku je docela velký šok,“ varuje Jan. Pocení samo o sobě je očistný proces pro lidské tělo, jelikož se v sauně nadměrně zapotíte, škodlivých látek vyloučíte mnohonásobně více, díky teplu si krásně uvolníte všechny svaly i klouby a zmírníte tak případné bolesti.

3. Zhubněte saunou

Proces pocení vyžaduje velké množství energie. Tělo konzumuje kalorie díky zvýšené srdeční aktivitě, ke které potřebuje více kyslíku. Proto v sauně spaluje více energie než obvykle, a tak se dá říci, že saunování podporuje i hubnutí. Jestliže tedy nejste fanouškem sportu, zkuste alespoň saunu. 

Jaké jsou druhy sauny? 

Sauny jsou teplotně rozdílné, takže doporučuji začít od nižších teplot (Herbal sauna 55 °C, Solná sauna 50 °C) až po ty vyšší teploty (Sauna s parním nárazem 85 °C, Finská sauna 95 °C). „V den návštěvy sauny doporučuji prohřívací a ochlazovací cyklus zopakovat vždy 3krát až 4krát po sobě, pak návštěvu sauny ukončit. Po sauně bychom měli být příjemně unavení a odpočatí,“ zdůrazňuje Jan Kovárník.

Ne vždy je sauna dobrá volba!

„Pokud máte zdravotní problémy, je důležité podstoupit konzultaci se svým lékařem, než se saunováním začnete,“ varuje Jan Kovárník. Nedoporučuje se lidem s vysokým krevním tlakem, ani pacientům s nemocným krevním oběhem a srdcem. Podobně jako těm, kteří mají nemocná játra nebo ledviny. Sauně je lepší se vyhnout také při chřipce, horečce a vůbec při zánětech. Tedy i při kožních chorobách.

Vitamínový bonus 

Saun a saunových světů je mnoho, my jsme však navštívili síť saunových světů Saunia, která také začala nabízet nový zdravý a osvěžující drink, který je vytvořený speciálně k onomu rituálu. Díky zázvoru v těle nastartuje procesy, které zintenzivní celý proces, zvýší pocení i celkové pozitivní účinky horkého vzduchu na organismus, což se skvěle doplňuje se stimulací krevního oběhu. Zázvor v nápoji doplňuje ještě čerstvá šťáva z pomerančů a grapefruitu. Díky svému komplexnímu složení nápoj kromě zesílení saunovacích účinků navíc přispívá ke zlepšení imunity. Je v něm spousta vitamínů C, B1 a K. Díky obsahu flavonoidů má i antioxidační účinky.

Čtěte dál