Od šperků přes au pair až k vlastnímu designu oblečení

Vyzpovídali jsme Ivanu Mifkovou – maminku, designérku značky Artgi a zakladatelku obchodu s českým designem TY IDENTITY, který nyní najdete kromě Ostravy i v Brně.

Foto: archiv TY IDENTITY

Ivana absolvovala Střední uměleckou školu (obor ŠPERK) v Ostravě, odcestovala do Londýna, kde pracovala jako au pair, starala se o starší židovskou babičku či vypomáhala u zlatníka. Právě v Londýně se zrodil nápad otevřít si vlastní obchod s českým designem a autorskou tvorbou.

Kde se objevil nápad založit právě TY IDENTITY a kdo všechno stál za zrozením?

Nápad na otevření vlastního obchodu s českým designem a autorskou tvorbou se mi v hlavě formoval vlastně od té doby, kdy jsem v Londýně s obrovským nadšením stále brouzdala po galeriích se současným uměním, design shopech, concept storech a marketech. Chtěla jsem, aby i u nás v Ostravě byl lidem dostupný design a autorská tvorba. Přála jsem si, aby si lidé začali víc uvědomovat skutečnou hodnotu věcí, za které chtějí utratit peníze. Aby přemýšleli o tom, proč podpořit raději tuzemského tvůrce. Tato myšlenka se mě držela opravdu dlouho, téměř 10 let, než jsem se odvážila učinit rozhodnutí, vytvořit byznys plán, hledat ideální prostory v centru Ostravy, najít architekta, oslovit potenciální dodavatele/designéry, které jsem samozřejmě už delší dobu vyhledávala a sledovala.

Postupně jsem si vytvářela představu o celkovém konceptu a spojila se s architekty Zuzanou Basterrech (Hartlovou) a Jakubem Heidlerem, kteří navrhli zajímavý interiér, velmi osobitě tak podtrhli celou identitu mého projektu.

Foto: archiv TY IDENTITY

Podle čeho jsi vybírala designéry a kdo z nich patří mezi tvé oblíbence?

Při výběru jsem měla od počátku jasnou představu, chtěla jsem prezentovat produkty českých a slovenských značek, které se nesou v minimalistickém duchu, jsou esteticky hodnotné, kvalitní svým zpracováním, jsou udržitelné a eko, mají svůj vlastní příběh.

Od začátku mě vedl můj vlastní instinkt. Některé značky, na které jsem vsadila už tenkrát, jsou u nás i dnes stále v nabídce. Řada designérů, se kterými spolupracujeme, byla nominována nebo oceněna prestižními cenami Czech grand design.

Například z mých oblíbených brandů oblečení bych zmínila značku SOOLISTA, NIKOLA ZEZULOVÁ, ONE DAY a VERVER DESIGN. Každý autor (ve všech těchto případech autorky) má svůj vlastní „rukopis“, myšlenku, nápad, důraz na detail i celkový střih, čisté provedení, kvalitní materiály.

Dále mi jsou velmi blízké papírenské produkty. Papír je používán už několik tisíc let, je hmatatelný, můžete s ním pracovat, ukládat na něj své myšlenky, své příběhy, kreslit a neměl by vymizet ze života lidí jen proto, že je doba elektronická. Ostravská značka PAPIDU a pražská PAPELOTE u nás mají své místo po celou dobu obchodu.

Protože v TY IDENTITY spolupracujeme momentálně s téměř 70 designéry, jmenovat mé oblíbené autory by bylo na celý dlouhý seznam. Výběr byl od počátku směrován k estetické hodnotě, jak jsem již popsala, a postupně rozšiřován také na základě poptávky od zákazníků. Přibyly eko produkty, jako jsou skleněná brčka, kompostovatelné pytlíky na potraviny či přírodní kosmetika.

Jak jsi přišla k názvu Artgi a co si pod tvojí vlastní značkou můžeme představit?

Během období, kdy jsem žila v Anglii, jsem si postupně nakupovala své první šperkařské nářadí. Z pokoje jsem si tak vytvořila malou dílnu a vrátila se k řemeslu, které jsem studovala. V Londýně jsem se přihlásila do školy a absolvovala šperkařské workshopy zaměřené na různé techniky, získala praxi u zlatníka a poté v Česku založila živnost. Vyrobené šperky se mi hromadily a byl nejvyšší čas vymyslet název značky. V roce 2004 tedy vzniklo ARTGI. ART zcela jasně zastává umění a GI tvoří iniciály mého jména za svobodna. 

Šperky jsem vytvářela jak na přání zákazníků, často zásnubní a snubní prsteny, tak i svou volnou tvorbu. Prošla jsem si vývojem, různými technikami, ale nejvíc mě ve finále bavily jednoduché minimalistické šperky, geometrické tvary, také v kombinaci se smalty. Někdy v roce 2013 přišel nápad spojit šperk, grafiku a oblečení. Pustila jsem se tedy do prvních kousků. Grafiku v podobě geometrických tvarů, které vycházely z mých návrhů šperků, jsem aplikovala na zakoupená trika. Byl to tehdy jen takový experiment, a aniž bych měla ambice to rozvíjet dál, zájem o tyto trika ze strany zákaznic mě přiměl v tom pokračovat. Po nějaké době mi kupovaná trika přestala stačit. Měla jsem nápady na další trička a střihy, stále však v kombinaci s grafikou. V tuto chvíli jsem poprvé vyrazila na design market do Prahy, kde jsem prezentovala šperky i oblečení. Tak jsem vlastně zjistila, že mi oblečení přináší větší zisk než výroba šperků. Tato situace mě přiměla zaměstnat na plný úvazek švadlenku a dnes už další dvě pomocnice. Šperk jsem před třemi lety „pověsila na hřebík“, i když věřím, že jednou se k tomu vrátím. Dnes vytváříme kolekce pohodlného oblečení, velmi jednoduchých minimalistických střihů s aplikovanou grafikou, nebo limitovaně také texty, které mají vždy určitý význam - občas provokují, občas jsou vtipné a někdy nabádají k zamyšlení. I když jsem textilní obor nestudovala, je to pro mě výzva, která mě baví a nutí mě se nepřetržitě učit něco nového. Dnes mám své stálé zákaznice, pravidelně jezdím na prodejní design markety do Prahy, produkty dodávám do několika obchodů po celé České republice např. TY IDENTITY Ostrava i Brno, RED BRICK design shop Zlín, DARK STORE a DYZAJNOFF v Praze a prodávám také online na www.artgi.com

Foto: archiv TY IDENTITY

Jak tebe, případně další české designéry a zejména TY IDENTITY ovlivnila aktuální situace ve světě a karanténa?

Současná situace mě a pravděpodobně i většinu designérů určitě zasáhla. Obchody byly měsíc a půl zavřené a jediná možnost příjmu byl online prodej. Pro jednotlivé designéry je to určitě mnohem menší rána než pro kamenné obchody, které možnost příjmu neměly, nebo pokud ano, taktéž díky e-shopu, tak zisky určitě nepokryly závazné náklady, nájmy, mzdy.

Naštěstí obchody už mohou být otevřené, ale určitě to není tak jako před touto situací. Je evidentní, že negativní dopad na ekonomiku a hospodářství to má a mít dlouho bude.

Jak jsi ty, potažmo další designéři, reagovala na tuto situaci? Co se změnilo?

Upřímně, nejprve mě přepadla panika a vztek, ale za pár dní, když si člověk uvědomí, že to nikam nevede, si začne na celou situaci zvykat, uspořádávat si myšlenky, stanovovat si úkoly. Většina designérů zareagovala hned, začali šít roušky, spustila se vlna solidarity, což je úžasné a smekám přede všemi, kteří proseděli u šicích strojů celé dny až týdny a předali, stovky či tisícovky potřebných roušek.

Já roušky šila, šiji, ale ne v takovém množství. Pro mě „díky“ této situaci nastal čas, kdy jsem konečně dokončila dlouho odkládaný e-shop a další věci, na které za běžného režimu nebyl čas. Taky mám doma syna, kterému se věnuji a objednávky přibývají. Teď už se chystám na prodejní market a připravuji nové kolekce, takže já vlastně vůbec čas nazbyt nemám.

I když nám tato náročná doba něco vzala, možná se mnoho lidí konečně na chvíli zastavilo, začalo si vážit maličkostí a trávit více času se svými blízkými. Alespoň trochu negativní dopad, nejen na designéry, to jistě mít bude, ale pevně věříme, že se s tím poperou vší silou a přejeme Ivaně, TY IDENTITY i všem ostatním mnoho dalších úspěchů a spousty nových zakázek.

Podívejte se v galerii na menší výběr designů z butiku TY IDENTITY: 

Čtěte dál