Oblečení šité na míru: Jak se made-to-order stává módním mainstreamem

Že bychom každý měli přehodnotit naše nákupní zvyky je jasné. Made-to-order je jedna z možností, jak na to.

Foto: archiv Instagramu @odivi

Módní svět se s velkou slávou vrací ke konceptu made-to-order či pre-order. Šití oblečení na míru a pro konkrétního zákazníka. Co jednou bylo bráno jako zcela běžná záležitost, se kvůli okouzlení přebytkem, jenž postmoderní svět nabízel, však upadlo v zapomnění. Nyní k této praxi ovšem značky znovu směřují. Planetu šetří nejen tím, že továrny nešijí více zboží, než se prodá, a navíc je výhodný i pro výrobce samotné. Produkovat nadbytek také něco stojí.

Konfekce - způsob, kdy můžete mít nové oblečení, aniž byste museli shánět látku, poté prosedět hodiny nad střihy a následně ještě za strojem, byla kdysi vítanou novinkou moderního života. Značky chtěly uspokojovat potřeby a touhy zákazníků co nejpřesněji a nejrychleji. Nové kolekce se začaly šít dle odhadů z těch předešlých aneb šilo se dle poptávky z předchozích sezón. Takové výpočty ale zřídkakdy mohou být přesné, a tak začal vznikat přebytek, se kterým se muselo kalkulovat jako s nezbytným vedlejším produktem. 

Na míru a navždy

Made-to-order se postupně stává způsobem, jak se postavit k nezvladatelně rychlé módě. Zákazník si sice na produkt počká, ale radost z kousku šitého na míru rukama někoho, kdo svoji práci miluje a dostává za ni správně zaplaceno, je pak ale neměřitelná. 

Na míru a s láskou šitý poklad nikdy nevyhodíte. Ceny sice bývají výrazně vyšší, než na jaké jsme si zvykli u řetězců s rychlou módou, pokud si ale spočítáte cost-per-wear, vyjde takový kousek levněji než kdejaký impulzivní "kauf" za třetinu ceny. Počkat si, ušetřit si, a pak se dlouho radovat z krásné a kvalitní věci stojí za to. Odpusťte si jednu kávu denně a za chvíli máte na módní poklad, který bude nosit možná i vaše dcera.

Značky, které šijí made-to-order nemají sklady zásob, nemají sezónní slevy, nic nešijí dopředu ani navíc. Každý kousek se zpracovává až po obdržení objednávky. Takže nevzniká žádná nadprodukce, žádné odhady nejsou potřeba. Zároveň se v zákaznících nevytváří pocit, že kousek je spotřebním zbožím, které s ním stráví jen pár měsíců. 

Lépe si rozmyslet, zda vás daný módní kousek opravdu bere za srdce a nekupovat ho jen tak, protože jste měla těžký týden v práci, je klíčem k novému způsobu nakupování a žití. Každý kus se navíc šije dle požadavků zákazníka, takže máte jistotu, že bude opravdu sedět jak ulitý. Už žádné S, M, L - které jsou ještě ke všemu pokaždé trochu jiné. 

Správným směrem

Značkou, která se na šití na objednávku zaměřuje, je například anglický label nesoucí jméno své zakladatelky, návrhářky i švadleny - Olivie Rose Havelock - Olivia Rose the Label. Ta značku založila v roce 2017 a vše od samotného návrhu, přes jeho zhotovení až po balení objednávek, dělá sama. Jak na svém webu píše, je to zkrátka one woman show. 

Foto: archiv Instagramu @oliviarosethelabel

Sama týdně zvládne ušít 20 kusů oblečení a vše šije z látek, které jsou buď určeny k likvidaci, nebo z vyrobených ve Velké Británii. Její značka se zatím zaměřuje na šaty a topy. Poklady ušité jejíma rukama najdete exkluzivně i v britském Selfridges. 

Podobně funguje i její francouzský protějšek, Maison Cléo. Rodinný byznys odstartovala matka Cléo, která každý kousek sama šije, s dcerou Marií, jež má na starosti vše ostatní - od marketingu, přes focení produktů až po jejich odesílání. 

Foto: archiv Instagramu @maisoncleo

Za týden zvládnou ušít 40 kousků oblečení. Vše přitom projde zkušenýma rukama jediné švadleny, kterou je právě Cléo. Výjimkou jsou jen kolaborace s online módním gigantem Net-a-porter, kdy se šitím pomáhají ještě další dvě švadleny ze sousedství či kousky háčkované, které pro značku ručně vyrábí externí pletařka. 

U každého produktu Maison Cléo poté také vidíte, kolik na něm značka vydělá, kolik látky a za jakou cenu bylo na ušití potřeba a kolik hodin celý proces trval. Více transparentní už to být snad ani nemůže. 

Podobné výrobce však najdete i na české scéně. Jedním z příkladů mohou být svetry Božidara. Značku založila před pár lety z lásky k pletení Božidara Richterová. Na ručně pletené svetry od ní si sice chvíli počkáte, ale zato máte jistotu, že do jejich výroby dal někdo své srdce. A to je přidaná hodnota, jejíž cena se ani nedá spočítat. Nedávno jsme vám dokonce představili nový editorial k nové kolekci “Manon 70”, která je inspirována francouzskou kinematografií a kráskami ze 70. let.

Foto: archiv Instagramu @bozidara

Na principu předobjednání, pre-order, kdy se vyrobí jen to, co si zákazníci objednají, bude v budoucnu fungovat i česká značka ODIVI. Ta se poslední sezony zaměřuje na udržitelnost, upcyklaci vintage kousků a snížení zbytečného odpadu na minimum. 

Foto: archiv Instagramu @odivi

Čtěte dál