Nová módní vize: udržitelná & sexy

Které udržitelné značky produkují ty nejvíc sexy šaty na světě?

Foto: Stella McCartney, IMAXtree

„Chodit nahá je první ekologickou možností, my jsme tou druhou.“

Toto heslo razí značka Reformation, jejíž modely, když si objednáte na e-shopu, tak vám příjde potvrzující e-mail a v něm info, kolik svým nákupem ušetříte litrů vody, oxidu uhličitého a odpadu.

Cesta značky Reformation, která je podobně fascinující, jako vývoj módního domu Gucci pod vedením Alessandra Michela. Mezi úspěchem obou značek se dá vypozorovat paralela. Reformation i Gucci totiž dobře rozumějí současným mileniálům.

Tyto jinak neloajální zákazníky si dokázaly získat především díky velké autenticitě, se kterou přistupují jak ke svým produktům a vizím, tak i k celkové komunikační strategii.

Tyto lovebrandy dokážou vystihnout témata, která mileniály trápí – chtějí vypadat dobře a cool, ale současně nechtějí ničit planetu, vykořisťovat lidi a zabíjet zvířata. Módní dům Gucci loni oznámil, že končí s pravými kožešinami, Reformation na Instagram dává fotky svých švadlen, které si zrovna užívají masáž v práci.

Foto: Gucci, IMAXtree

Gucci je nejvýdělečnějším módním domem společnosti Kering a v následujících letech plánuje zdvojnásobit prodeje. Reformation nedávno přivítalo na Instagramu miliontého fanouška. Jak napsal list The Huffington Post v článku 5 Ways to make Sustainability Sexy for Millenials: „Je načase zbavit se odtažitého slova ‚udržitelnost‘ a učinit svůj produkt zkrátka sexy, pokud ho doopravdy chcete prodat. Jedině tak přimějete lidi, aby se zamilovali a poté po svých oblíbených značkách sami požadovali odpovědný přístup.“

Foto: archiv Christy Dawn

Návrhářka Christy Dawn vsadila na „deadstock“ - to mimo jiné v angličtině označuje látky, které sice byly vyrobeny, ale z nějakého důvodu nakonec neposloužily svému účelu (barva byla místo modré nafialovělá, značka si textilií objednala víc, než bylo třeba, anebo bylo zkrátka rozhodnuto, že se na zamýšlený střih nehodí). To, čím Christy Dawn své zákaznice přitahuje, však není „deadstock“, ale opět kombinace přitažlivého produktu a skvělého marketingu. Šaty této značky jsou skutečně krásné, snově nafocené a přitom i poměrně finančně dostupné (stojí kolem dvou set dolarů). Jenže kdo zaváhá, má prostě smůlu.

Módní průmysl patří k nejhorším, co se týče znečištění planety. Proto je dobře, že udržitelná móda překonává hranice malých lokálních značek. Loni se třeba v Miláně poprvé rozdávaly ceny za udržitelnou módu – s celebritami, supermodelkami, jen červený koberec vystřídal zelený. K zákazu kožešin se letos po značce Gucci přidal i módní dům Versace (a společně se tak zařadily po bok Stelly McCartney, Toma Forda, Giorgia Armaniho nebo Tommyho Hilfigera).

Značek, které vyrábí oblečení ekologicky, je samozřejmě celá řada. Nicméně tyto ukazují novou cestu, jak pomocí důmyslné kombinace recyklovaných materiálů, trendy střihů, limitovaného počtu a chytrého marketingu přilákat k udržitelné módě co nejvíc lidí. 

Čtěte dál