Nízkosacharidová dieta může zkrátit délku života

Držíte Atkinsovu nebo ketodietu? Pozor, můžete si vážně ničit zdraví!

Foto: Shutterstock                          

Za posledních několik desítek let se nízkosacharidové diety staly velmi populárními. Úpravy jídelníčku, kdy je konzumováno velmi malé nebo žádné množství sacharidů, pomáhají rychle shodit přebytečná kila, proto jsou diety jako Atkinsova nebo ketonová tolik populární. Nicméně nedávná studie dokazuje, že radikální omezení karbohydrátů může vést ke snížení délky života.

Výzkumy potvrdily, že umírněné omezení sacharidů je mnohem zdravější než omezení extrémní. Studie vychází z 25letého pozorování 15 400 Američanů. Dalším poznatkem toho zkoumání je fakt, že částečné nahrazení karbohydrátů rostlinnými proteiny a tuky je zdraví prospěšnější než nahrazení proteiny a tuky živočišnými.

Studie publikovaná v The Lancet Public Health vychází z dotazníků, které se účastníků zkoumání ptaly na jejich stravovací návyky – na to, co a v jakém množství jedí a pijí. Vědci poté podle odpovědí odhadli, v jakém poměru je množství kalorií získané buď ze sacharidů, proteinů, či tuků.

Výsledky odhalily, že ti, kdo získávají 50-55% kalorií ze sacharidů (což je přiměřené množství kalorií získaných ze sacharidů), mají nižší pravděpodobnost dřívějšího úmrtí než ti, kdo se stavují v režimu nízkosacharidové diety, jedí sacharidů málo nebo jich naopak konzumují hodně.

Odhaduje se, že jedinci konzumující přiměřené množství sacharidů budou žít o 4 roky déle než ti dodržující extra-nízko-sacharidový režim stravování (což je méně než 30% energie získané ze sacharidů). Tito „umírnění jedinci“ budou dále žít o 2,3 roku déle než lidé s nízkým přísunem sacharidů (30-40% energie ze sacharidů) a o 1,1 roku déle než osoby konzumující velké množství sacharidů (65% a více energie získané ze sacharidů). Závěr je tedy evidentní – pravděpodobná délka života jedinců, kteří konzumují rozumné množství sacharidů, je nejvyšší.

Foto: Shutterstock

Dále výzkumníci zjistili, že nahrazení karbohydrátů masem nebo sýrem namísto nahrazení rostlinnými tuky vedlo k ještě značnějšímu zkrácení předpokládané délky života. Ti, kdo nahrazují sacharidy rostlinnými potravinami (například oříšky nebo luštěninami), omezují zkrácení délky života.

„Naše výzkumy dokazují, že diety založené na konzumování živočišných tuků na úkor sacharidů mohou vést ke zkrácení délky života a mělo by od nich být odrazováno, především proto, jak rozšířené a oblíbené jsou v Evropě a Severní Americe,“ varuje doktorka Sara Seidelmann z kardiovaskulárního oddělení bostonské Brigham and Women's Hospital, rovněž vedoucí výzkumu. „Naproti tomu v případě, že se člověk rozhodne držet nízkosacharidovou dietu a vykompenzuje přísun karbohydrátů rostlinnými tuky a proteiny, může v dlouhodobém horizontu docílit zdravějšího stárnutí.“

Velmi pečlivě tedy zvažte (ideálně konzultujte s odborníkem - lékařem), zda je pro vás vhodné nízkosacharidovou dietu držet. A to především pokud plánujete vyměnit sacharidy za živočišné produkty.

Čtěte dál