Niche parfémy: Jaké mají výhody a jak na nás správně zvolené vůně mohou působit?

Proč byste se měla poohlédnout po parfému od značky s označením „niche“?

Foto: Shutterstock

Niche označuje vše, co se nebude líbit každému. To, co je určené jen pro úzké obecenstvo. Toto označení tak může nést v podstatě cokoliv, co nemá potenciál oslovit masy. Nejhojněji se ale tento termín využívá právě ve spojení s vůněmi a zdá se, že fenomén niche parfumerie ani zdaleka nezpomaluje. Parfémy tvořené ze složek, jež sice možná nevoní masám, ale rozhodně díky nim budete vyčnívat z davu, zažívají rozkvět.

Vůně a parfémy nemají jen přebít naše lidské pižmo. Na to máme jiné zbraně. Vůně mají především vyjádřit naši osobnost. A i přesto, že stejná vůně zřídkakdy voní na dvou lidech stejně (z toho ostatně niche parfumerie také vychází), měla by být něčím více než jen dalším spotřebním kouskem ve vašem košíku. Měla by být vaší součástí. Něčím, podle čeho vás okolí bezpečně identifikuje – „Voní jako procházka po pláži, když zapadá slunce“. 

Jedinečnost, mnohem více než pouhá vůně

Čich je smysl, který uchovává pocity, vzpomínky. Díky niche parfémům můžete vonět jako váš oblíbený zážitek, jako pocit, jenž chcete v lidech zanechat. I proto by právě to, jak voníte, mělo být mnohem hlubší záležitostí než jen povinnou zastávkou před odchodem z domu. Niche parfémy nejsou na objednávku, ale jsou uměleckou výpovědí parfémáře, který se nesnaží vyjít vstříc nikomu, jen sám svému citu, své momentální inspiraci. Niche parfumerie nekalkulují s tím, co by se mohlo prodávat. Stejně jako každá jiná forma umění není pro každého. Stejně tak jako v abstraktním obrazu každý vidí něco svého, i v parfémech se snoubí jedinečná kombinace složek v koncentraci, jaká nemusí být každému po chuti. O to tu ale vůbec nejde, naopak. Být pro někoho vším, ne něčím pro všechny. 

Každý má to své. A při hledání správného niche parfému je někdy třeba ujít kus cesty. Každý parfémářský dům totiž tvoří vůně jiné. Zkrátka dle svého gusta. Každému ale nevoní vše a mnoho z nás dokonce určité vůně nevnímá vůbec.

Na vlně udržitelnosti

Jednou z dalších výhod niche parfumerie je její udržitelnost. Zpracovává malé množství ingrediencí a spolupracuje s menšími výrobci. Flakonky většinou bývají jednoduché a vyrobené z přírodních materiálů. Řada značek vyrábějící parfémy z tohoto soudku kromě toho, že nabízí originální vůně s příběhem a osobností, řeší i to, jak jejich výrobky působí na životní prostředí. Patří sem například americká značka Dedcool, kterou můžete zakupit v Líčírně. Její zakladatelka Carina Chaz se ve světě přírodní kosmetiky pohybuje díky svým rodičům odmalička, a tak pro ni bylo přirozené v jejich stopách pokračovat. Značka Dedcool tvoří parfémy unisexové, přírodní a její heslo je, že i clean beauty může být cool.  

A o tom, že je udržitelnost čím dál důležitějším tématem ve světě krásy svědčí i nové partnerství jedné z největších firem zabývající se výrobou kosmetiky COTY a firmy LanzaTech. Ta se věnuje recyklaci a snižováním karbonových emisí. COTY se zavázala k tomu, že parfémové produkty z jejího portfolia budou obsahovat udržitelný etanol vytvořený technologií zachycování uhlíkových emisí. Do roku 2023 potom chtějí udržitelný etanol používat ve většině voňavkového portfolia. Celý projekt je součástí projektu COTY o udržitelnosti s názvem „Beauty That Lasts“. 

Foto: Edalin Photography / Shutterstock.com

Jak na nás složky, jež si niche parfumerie oblíbila, mohou působit? 

Haitský vetiver 

Jeho vůně je často přirovnávaná k citronové trávě či citronelle. Voní jako neposekaná tráva za slunečného dne. Má dřevité a zemité tóny. Používá se již od pravěku a má pozitivní vliv na odbourání stresu, uvolnění a nespavost. 

Ylang ylang

Silná sladká vůně. Můžete z něho cítit i tóny jasmínu či neroli a banánů. Používá se pro zlepšení paměti a myšlení. Má také pozitivní vliv na naši sexualitu. 

Geranium (Pelargonie vonná)

Patří mezi vůně posilující ženství. Dodává odvahu, působí jako antidepresivum a pomáhá při únavě a vyčerpání. Navozuje také pocity klidné síly a vyrovnanosti. 

Neroli 

Získává se z pomerančovníkových květů a patří mezi jednu z nejluxusnějších přísad v parfémářství. V aromaterapii je navíc skvělý na uvolnění, proti stresu i únavě. 

Santalové dřevo

Vůně získávané ze dřeva santalovníku bílého bohatého na vonné silice. Jeho hebká vůně byla využívána při mnoha náboženských rituálech. Ajurvéda i čínská medicína věří v jeho četné léčivé schopnosti. Při aromaterapii se využívá pro zlepšení koncentrace, proti bolestem hlavy a na uklidnění. 

Plumérie (Frangipani)

Voní sladce, jako mandle a vanilka. Pochází z okrasné dřeviny pěstované v tropech a subtropech po celém světě. Jeho hřejivé tóny působí proti nespavosti a poruchám spánku. 

Naplavené dříví (driftwood)

Je přesně tím, co si nejspíše představíte. Několikrát namočené a usušené dřevo, se kterým si oceán hrál a prosytil ho svou jedinečnou vůní. Patří mezi velmi drahé složky, i když není zase tak složité najít ho povalovat se na pláži. Voní lehce slaně, svěže a je skvělé pro povzbuzení. 

Fík

Zemitá a lehce nasládlá vůně fíku je uklidňující možná už jen tím, že nám připomíná léto. Při aromaterapii se používá pro zklidnění a uvolnění. 

Ostružina

Svěží a lehce zemitá vůně ostružiny je dnes v parfemářství využívaná o něco více. Vůně ostružiny je uklidňující, povzbuzující a napomáhá k vybalancování emocí. 

Pižmo

Výrazná a specifická vůně pižma dokáže vyrovnat emoce, je skvělá pro posílení mentální a fyzické vyrovnanosti. 

Čtěte dál