New York Fashion Week přinesl bláznivé potisky, ale také minimalismus a praktičnost

Ano, newyorský týden módy je tento rok kvůli aktuální situaci poněkud jiný, ale rozhodně to neznamená, že jsme ochuzeni o dokonalé kolekce známých návrhářů. Co přinesl NYFW pro podzim/zimu 2021?

Foto: IMAXtree

Anna Sui 

Když svět potřebuje více pozitivity, může se vždy spolehnout na Annu Sui. Americká návrhářka umí kombinovat nejen to nejlepší z předešlých dekád, kde se odkazuje na své módní archetypy (Rockstar, Schoolgirls, Punk, Nomad atd.) spojujíc tak literaturu, grafický design, filmy, hudební subkultury, ale také propojuje luxus s elementy DYI, a to ve velmi sofistikované formě.  

Typické jsou pro Annu Sui (pop)kulturní reference, díky kterým objevujeme stále něco nového z historie a nechyběly ani letos. FW kolekce byla inspirována filmem Wonderwall z roku 1968, který znají možná jen opravdoví fajnšmekři vintage kinematografie. Do Phantasmadelic retro světa nás Sui uvedla pomalu, přes černobílé zvonové overaly a cow-print kostýmy odkazující na éru Biba, které pomalu přecházely v barevný výbuch fantazie plný printovaných kaftanů, fuchsiových a tyrkysových šatů, a završila to LSD ilustracemi na denimu, které pro návrhářku vytvořila designérka Anna Castellano. Krémové viktoriánské blůzy s glam rockovým flitrovaným kostýmem nebo Sui oblíbený knitwear vyrobený Birdiepurl (Barbara Hewson) zase připomínal éru Ziggyho Stardusta, a páví výšivky či barevné printy, které pro ni namalovala londýnská ilustrátorka Monika Forsberg a španělská ilustrátorka známá pod jménem Golden Daze, připomněly psychodelickou éru Beatles. Eco-friendly recyklované acetátové sluneční brýle s maxi řetězem byly vyrobeny Fellow Earthlings, a na kolekci tentokrát spolupracovaly i dvě neteře návrhářky - Olivia a Isabelle, které přispěly svými ilustracemi na maskách a tričkách. 

Post-pandemický revival „peace” kultury, (který jsme zaznamenali před několik lety v podání evropských domů) tak nyní nabírá zcela nový význam - každopádně, budeme rozhodně mít co nosit! 


Jason Wu

Poněkud skromnější vize příští sezóny v podání Jasona Wu byla chladná a šedivá, jako pozdní newyorská zima. Návštěvníci Mr. Wu General Store tak byli součástí každodenního života velkoměsta, které počítá s „návratem do normálu”, bez přehnaných statement kusů (které si návrhář zřejmě bude šetřit na červený koberec). Jak tedy vypadá žena, která v obchodě pana Wu nakupuje potraviny a květiny v době koronavirové? Je elegantní, avšak ne nutně minimalistka. Černé a navy (péřové) kabáty pod sebou skrývaly šaty s velkým printem listů jinanu (ginkgo) v červené a béžové či pruhované svetry s plisovanou sukní a printem malých lahviček Coca-Cola. Zde není potřeba hledat hlubší smysl, jelikož se jednalo o hlavního partnera přehlídky. Nepotřeboval přitáhnout pozornost za každou cenu. Mouve kostkované šaty a kostýmy s palazzo pants, či jednoduché boho siluety působily custumer-friendly. Nic víc, nic míň. Jediné, co možná prozrazovalo rukopis návrháře, byly detaily na vlněných kabátech, a to v podobě výrazných švů akcentující linii pasu a třásní, které rozbily zdánlivě minimalistický look. 

Snaha Wu dokázat, že jako designér má širší záběr, a krom dechberoucích rób na červený koberec umí vytvořit i každodenní casual, rozhodně nebyla marná. 


Ulla Johnson 

Maximalismus je jen malým náznakem toho, co Johnson připravila pro svou (snad už) post-pandemickou kolekci. Její boho styl, silně připomínající Etro, je však o něco uhlazenější, a o to více klade důraz na siluetu. „Leg of mutton” (nadýchané) rukávy blůz a vykrajované šaty připomínající pozdní viktoriánskou éru se mísí s přiléhavými šaty a peplum topy staženými v pase širokými pásky s metalickými detaily. Kapesníkové a asymetrické midi či zavinovací kabáty s monstrózními rameny ve stylu Claude Montana lákají svými barvami tisíce a jednoho druhu printů.  Jantarové tóny denimových šatů a kožených slouchy kalhot hřejí oko stejně efektivně, jako dubeňákové vesty s afgánskými motivy, a pro jednou nám dávají důvod se těšit na příští zimu. 

 

Prabal Gurung

Svěží optimismus návrháře navádí k tomu vyjít do ulic New Yorku a oddat se v jeho volánových polkadot šatech rytmům vášnivého flamenga, nebo co nejdřív vyrazit na otevření nové show v nekompromisně odvážné a over-the-top sukni z pštrosího peří.

Pro inspiraci své zimní kolekce musel návrhář sáhnout do vlastních vzpomínek, kdy jako malý kluk navštěvoval ty nejextravagantnější módní drag show, kde účastníci vystupovali v 80’s plesových šatech, ověšeni hromadou perel a falešnými drahokamy, a na gigantických platformách tančili na Vogue od Madonny. Nostalgie po tomto období, promítnutá do sametově černého kostýmu, sněhobílé peplum blůzy s gigantickým volánovým límcem, balónových polkadot šatů s koženými rukavicemi nad loket a nezapomenutelnými legíny přes patu je určitě něco, co bilo do očí jako první. Na druhou stranu jeho šťavnaté fuchsiové kostýmy se šněrovačkou na holé tělo, rudé maxi zvony, přiléhavé asymetrické šaty s floral printem a tvídový ansámbl nás ujistili v tom, že „glam’s not dead!”.

 

The Row

Mary-Kate a Ashley Olsen slaví se svým syrovým unisexovým minimalismem, kladoucím důraz na provedení a kvalitu. Nekonečné vrstvení roláků a košil, vlněných vest a oversize kostýmů s kalhotami až na zem a masivních kabátů s obrovskými límci jsou navrženy tak, aby slušeli každému. Jejich krása spočívá v detailech - odnímatelných ramenních vložkách na kašmírových šatech a kabátech, či jednoduchá kombinovatelnost se vším, co již (od The Row) máte z předchozích kolekcí. Cardigany a šály vás svádí k tomu se zachumlat do maximálního pohodlí a kalhoty z lnu a vlny vám slibují, že se nebudou mačkat. Svou kolekci obohatily tentokrát i o over-the-knee kožené holínky a nylonová tote bag, mající potenciál stát se novou „it” bag nejen na příští sezónu, ale na dlouhá léta. Jak jednou řekla Mary-Kate: „Definicí luxusu je usnadnit vám život” - a právě to popisuje tvorbu The Row naprosto přesně.

 

3.1 Phillip Lim

Odhad, že se svět přeci jen vrátí do normálu, kdy Zoom meetingy budou minulostí a poptávka po „tailored office looks” opět vzroste je to, na co návrhář spoléhá. Je mu však také jasné, že aspekt pohodlí bude tím, čeho se klient nebude chtít jen tak vzdát - fair enough. Představuje proto praktické kusy s nesmrtelnou siluetou - šedivé a černé kostýmy s širokými nohavicemi a prodlouženou délkou saka, plisované midi sukně s printy, kožené midi šortky nebo kapesníkové šaty, které kombinuje se statement kusy v podobě vykrajovaných (cut-out) roláků a legín. Zdánlivě minimalistické vlněné šaty obohacuje o „stužkové” detaily na rukávech a límcích, a nezapomíná ani vrstvit. V kolekci také nabízí i sportovnější kusy jako cargo pants v kombinaci s parkou, manšestrové kostýmy s midi a-line sukní s rozparkem na zip pro maximální flexibilitu či okrové vlněné kalhoty připomínající teplákovou uniformu domácích officů. Vážnost kolekce rozbíjí hravými (avšak praktickými) elementy, jako starý dobrý (a mnohými zapomenutý) chunky dickie, jednoduše kombinovatelnými s hedvábnou halenkou i večerními šaty, a vlněnými palčáky na šňůrce. 

 

Collina Strada

Pionýrka ekologické luxusní módy Hillary Taymour se již zaslouženě dostala do našeho povědomí díky svému nekompromisnímu přístupu k udržitelnosti svého domu - od večerních šatů, až po ponožky. Jako jedna z prvních návrhářek začala šít roušky pro zdravotníky a širokou veřejnost. Není proto divu, že materiály pocházely ze zbytků předchozích kolekcí, či z oděvů pořízených na Ghanské tržnici v Kantamanto (prodávající hory second-hand zboží). Značka je také novým partnerem TheRealReal, pro které upcykluje již nepoužitelné kusy oděvu na „nové” topy, šaty a kalhoty.

Vizuálně zjevné poslání kolekce Morphs, transformující ženy a muže v eklekticky vrstvených outfitech do různorodě zbarvených členů zvířecí říše nebo jejich „vymyšlených bratrů” je přinejmenším zábavné - stejně, jako kolekce sama. „Mix” odhazuje své „match”, a zůstává tak plně na pospas vaší vlastní fantazii, kde květinový bodysuit můžete nosit samostatně nebo pod žlutě kostkovanou batikovanou sukní a pletený, fialový svetr s tanktopem přes něj. „Syslení” oblečení tak dostává zcela nový význam. 

V rámci kolekce navíc Collina Strada představila i svůj colab se společností Reebok, a to v podobě tenisek s názvem „Call Mom collection”. Jedná se zatím o prvních pár kapsulových designů, které budou postupně rozšiřovat v rámci budoucích sezón.

 

Proenza Schouler

Na NYFW značka rozhodně získala největší ohlas. Nebylo to však dáno pouze kolekcí, ale tím, že jednou z tváří byla Ella Emhoff - nevlastní dcera americké viceprezidentky Kamaly Harris, kterou jste neměli šanci v jejím Miu Miu kabátu na inauguraci nového amerického prezidenta přehlédnout.

Jack McCollough a Lazaro Hernandez tím samým dávají najevo, že dobře znají svou klientelu, a i po 19 letech existence značky vědí, po čem prahneme. Tentokrát je to „balanc” - vyvažování negativních emocí spojených s aktuální situací a nadějí na lepší zítřky. Stejně tak i jejich kolekce vyvažuje minimalismus siluet (a zemitých tónů) s promyšlenými a zajímavými detaily, které nás vábí si prohlédnout kusy ze všech stran. Kovové, řetízkové knoflíky na zádech vlněných kabátů, háčkované ornamenty na dlouhých a-line šatech, dvouvrstvé midi s dvojitým rozparkem, jejichž krása se odkrývá pouze za pohybu, stejně tak, jako vlněné topy s tříčtvrtečními rukávy, tie dye šaty nebo slavné - vykrajované kusy, které ožívají díky volně padajícím třásním. Bokové kožené sukně a zavinovací šaty, jejichž lemy zvýrazňují organickou asymetrii společně s velkým koženým detailem, a kapesníkové šaty či hedvábné blůzy, pod kterými prosvítá háčkovaná podprsenka symbolizující onen balanc svobody těla a sofistikovanost střihu. Vše je dokonale promyšleno. 

 

Gabriela Hearst

Pro mnohé Gabriela Hearst představuje pomyslnou nástupkyni Phoebe Philo, a to hlavně svou podobnou vizí moderní femininity kombinující precizní tailoring a uhlazený chic minimalistických siluet společně s rafinovanými detaily.

Zimní kolekce návrhářky byla inspirována svatou Hildegardou z Bingenu (aka Sybilou Rýnskou). Její všestranné zájmy coby spisovatelky, lékařky, skladatelky a mystičky z ní v návrhářčině očích činily renesanční ženu, která renesanci předběhla o dvě století. Nejvíce však v rámci kolekce rezonovalo herbářství a víra v jistou „sílu přírody”, jíž bychom do dnešního světa mohli zcela bez ostychu spojit s udržitelností, kterou je návrhářka známá. Košilové vršky šedivých kostýmů s volnou midi sukní byly vyrobeny z recyklovaného kašmíru, a 40 % materiálů použitých na kolekci pocházelo z deadstock zdrojů (přičemž cílem značky je letos dosáhnout na 50 %). 

„Hildegardiny” barevné květiny se objevují coby print na hedvábných košilových šatech, a v podobě ručně háčkovaných detailů na vlněných sukních a oversize svetrech, dodávající jinak dosti strohému minimalismu jiskru romantiky. Můžeme je najít i na ručně vyrobené přezce pásku stahujícího černý kabát z vlny a macramé krajky - ta je jakýmsi pojícím elementem šatů z vlny a hedvábí. Prošívané detaily barevné kůže na kabátech kopírovaly texturu háčkovaných přiléhavých šatů, a uzlové detaily na pláštích dodávají ramenům podvědomý objem. Hearst kolekci obohatila i o ručně pletené ruany (přehozy), vyrobené ženami z kolektivu Manos del Uruguay. Tato nezisková organizace pomáhá uruguayským ženám zajistit příjem i osobní rozvoj, a mezi jejich zákazníky patří i Marc Jacobs, Ulla Johnson, Dries Van Notten, Stella McCartney a další. 

Právě díky této kombinaci etické a udržitelné filozofie s moderně kreativním přístupem, který tak úspěšně aplikuje ve své značce, byla návrhářka vybrána na post kreativní ředitelky domu Chloé. Už teď je proto jasné, že plný potenciál uruguayské rodačky teprve poznáme. 

 

Zimmermann 

Ani pandemie a problémy (nejen) módního průmyslu nezlomily duch australské návrhářky Nicky Zimmermann, a naopak jí podnítily vytvořit zábavnou kolekci ve stylu Bee Gees. Nechala se inspirovat svým oblíbeným hudebním programem Countdown, vysílaným v 70. a 80. letech. Právě do oněch 70. let, která jsou mnohdy považována za nejstylovější dekádu díky ikonám jako Bianca Jagger, Diana Ross nebo Farrah Fawcett se značka zcela ponořila. Typické romantické boho tentokrát nabralo všechny odstíny retra. 

Kostýmy s high waisted zvony v jemných pastelech s volánovými košilemi působily svěže a kopírovaly paletu bonbónových šatů ve všech délkách a formách, které již dobře všichni známe. Čerstvým dechem byly high waisted zvony v denimu a vlně (či napůl s manšestrem), které v kombinaci s koženými plášti, duffle kabáty či chlupatými bombery připomínaly akční hrdinky Charlie’s Angels. Kolekce byla plná různorodých printů - od jemných florals na hedvábných halenkách, palazzo pants či šatech lemovaných okvětními lístky v pastelových barvách, až po groovy design ve šťavnatých odstínech bordó na a-line šatech s muffle rukávy. Nechyběla klasická kostka na kalhotových kostýmech ve fuchsii a hnědé, střízlivější pruhované roláky také nechyběly. Poslání kolekce bylo jasné - You Should be Dancing!  

Čtěte dál