Neškodí vám zdravé jídlo?

Pečlivě jste si poskládali ideální jídelníček, ale váha nejde dolů a lépe se také necítíte? Prozradíme vám proč.

Foto: Shutterstock

Bývalo to tak jednoduché: Když jste chtěli zhubnout nebo se cítit zdravěji, prostě jste vynechali sladké. Jenže jídel a potravin, které jsou pro zdravý životní styl „jako stvořené“ přibývá, a jak říká newyorská výživová odbornice Brooke Alpert, často člověku brání v jakémkoli zlepšení.

Stačí, že mají na obalu napsáno „zdravé“ nebo „fitness“, a lidé přestávají přemýšlet, co vlastně skutečně obsahují. Přinášíme čtyři doporučení, abyste příště nenaletěli.

Tuk je pořád jen tuk

Není to tak dávno, kdy potraviny jako avokádo, kokosový olej nebo mandle byly kvůli vysokému obsahu tuku označovány za zrádné. Ale tím, jak se dnes snažíme jíst vyváženou a pestrou stravu, považujeme je za ztělesněné zdraví. „Je snadné je obhájit, protože obsahují spoustu živin,“ říká Amy Shapiro ze společnosti Real Nutrition a dodává: „Pokud jste přestali jíst junk food, najednou vám tyto potraviny obzvlášť chutnají.“ Nejčastější chybou jejích klientů je právě to, že jedí až příliš mnoho ořechů, o ořechovém másle ani nemluvě. Málokdo se totiž dokáže udržet jen při doporučené denní dávce dvou lžic, které samy o sobě obsahují 17 gramů tuku. Místo hrsti ořechů si ke svačině raději dejte půlku avokáda a zeleninu.

Co vlastně chcete jíst?

Nízkosacharidová strava, bezlepková, veganská – na žádné není podle Brooke Alpert nic špatného. „Problém začíná, když se rozhodnete pro jeden jídelníček a ještě týž den skončíte u jiného,“ upozorňuje. Například začnete den po vzoru keto diety míchanými vejci a večer si ale dáte nízkotučné těstoviny. „Hodně tuku a hodně sacharidů znamená přibírání na váze,“ připomíná. Pokud už chcete upravit svůj jídelníček, vyberte si strategii, u níž máte šanci vydržet dlouhodobě.

Nepijte kalorie

Ze zdravotních i etických důvodů se řada podniků začala soustředit na rostlinné alternativy kravského mléka. Jenže zatímco vám tyto varianty očišťují svědomí, váš jídelníček zanášejí větším množstvím kalorií a sacharidů. „Už jsem viděla mandlové mléko, které obsahovalo jen vodu, cukr a aroma,“ popisuje dietoložka Maye Musk. Řešení? Přestaňte pít latte, protože je to v podstatě jen samé mléko. Naučte se pít černou kávu, a pokud ji přece jen potřebujete něčím obarvit, zkuste ovesné nebo sójové mléko.

Pozor na ovoce

„Nikdo za mnou ještě nepřišel s prosbou o radu, co s tím, že jí příliš mnoho ovoce,“ říká Brooke Alpert. Ovoce je sice lepší než dorty nebo sladkosti, protože je plné minerálů, antioxidantů a vlákniny, ale také cukru. Lidé ho přitom mylně považují za potravinu, která neškodí, ale které mohou sníst kdykoli a v jakémkoli množství. Podle Brooke Alpert je ideální jedna, maximální dvě porce ovoce denně, přičemž jednou porcí se rozumí půl šálku a sušené ovoce se počítá spíš mezi sladkosti.

Čtěte dál