Nejslavnější parfém na světě slaví 100. narozeniny. Jaké je tajemství jeho úspěchu?

Letos uběhne 100 let od zrození parfému Chanel No. 5. Francouzský módní dům pojímá oslavy ve velkém stylu. Připomeňte si příběh nejslavnějšího parfému a podívejte se na jeho nejluxusnější verzi.

Foto: archiv značky

V roce 1921 byl pro Coco Chanel dobrý rok. Ve Francii měla v té době již tři úspěšné butiky a na trase Paříž - Deauville - Biarritz se pohybovala ve svém modrém Rolls Roycu. Byl to ale také rok, kdy se zrodil její první a dodnes ikonický parfém - No. 5.

Francouzský módní dům sté oslavy své „vlajkové lodi“ pojal ve velkém stylu. Vznikla nová kampaň s Marion Cotillard v hlavní roli, slavnou kapitolu dějin značky připomínají i videa ze série Inside Chanel a flakonem parfému je inspirován i unikátní diamantový náhrdelník 55.55 z kolekce vysoké šperkařiny. Šperku dominuje velký ústřední diamant, který byl speciálně vybroušen do tvaru osmiúhelníku, aby evokoval známé tvary flakonu.

Foto: archiv značky

Jak vzniká ikona

Ikonickou „Pětku“ sice ne každý považuje za parfém, kterým by chtěl vonět dnem i nocí, ale jeho úspěch je fascinující. Za jeho „success story“ se totiž skrývá odvaha Coco Chanel jít proti proudu, a i její mimořádný obchodní smysl. V čem je No. 5 jiný než ostatní?

1. Čistota a zase čistota

Coco Chanel toužila vytvořit vůni, která by byla ztělesněním samotné čistoty. Živočišné pachy jejích krejčových se jí protivily a sama úzkostlivě dbala na svou osobní hygienu. Když tedy chtěla vytvořit parfém pro své nejlepší zákaznice, zadání znělo jasně - musí vonět čistě. Tehdy se však pro takové účely používaly nejčastěji citrusové nóty. Chemici však v té době objevily i novou látku - aldehydy, které se však v parfémech zatím nepoužívaly. No. 5 se stal prvním parfémem, který tuto novou látku využívá.

2. Sázka na excentrického parfuméra

Coco Chanel svěřila kompozici parfému Ernestu Beauxovi, který se narodil v Moskvě a pocházel z parfumérské rodiny a vytvářel vonné kompozice i pro carskou rodinu. Během revoluce však prchl do Francie, kde dále těžil ze svých kontaktů s ruskou aristokracií v emigraci a tvořil parfémy na zakázku. Na parfému pro Chanel pracoval několik měsíců a nakonec připravil 10 vzorků. Říká se, že ten vítězný vznikl vlastně omylem, protože aldehydy v něm byly zastoupeny v dosud nevídaně silné koncetraci. Kromě aldehydů v parfému najdete dalších osmdesát ingrediencí včetně růže, jasmínu, santalového dřeva a vanilky.

3. Magická pětka

Coco Chanel si z připravených vzorků vybrala jeden. „Svoje kolekce uvádím vždy pátý den pátého měsíce a zdá se, že mi číslo pět tedy přináší štěstí - bude se jmenovat No. 5,“ prohlásila návrhářka.

4. Pouze pro VIP

Parfém byl původně určen pouze pro 100 nejlepších zákaznic módního domu, které ho dostaly jako vánoční dárek. Jeho nedostupnost ale způsobila, že ho chtělo nosit stále více lidí, a proto byl následující rok uveden do prodeje.

5. Velmi osobní marketing

V roce 1937 se tváří parfému No. 5 stala sama Coco Chanel, když pózovala v černé róbě u krbu své rezidence na inzerátu, který pro Harper's Bazaar nafotil François Kollar. Bylo to vůbec poprvé, co se návrhářka takto jasně ztotožnila se svým produktem. Další geniální službu mu prokázala Marilyn Monroe, která parfém „oblékala“ do postele. 

6. Nadčasový flakon

Kromě unikátní kompozice byl neobvyklý i jednoduchý flakon, který kontrastoval s „načančanými“ křišťálovými flakonky té doby. Na svou dobu působil až puritánsky čistým dojmem. Jeho design se ale v průběhu let několikrát měnil. Hrany se zaostřovaly, lahvička robustněla a měnil se i tvar uzávěru. Flakon dokonce inspiroval Andyho Warhola, který ho vypodobnil hned v několika barevných verzích.

Čtěte dál